Sebességkorlátozások okai – 1. rész: Áteresztő képesség növelése
2013. augusztus 26. írta: Robairto

Sebességkorlátozások okai – 1. rész: Áteresztő képesség növelése

Sokan értetlenül állnak (hajtanak) egyes sebességkorlátozó tábláknál, hogy vajon mi indokolhatja az adott útszakaszon ezt az intézkedést. Cikksorozatunkkal a lehetséges okokat járjuk körül. Azt azonban máris szeretnénk hangsúlyozni, hogy egy sebességkorlátozó tábla kihelyezése általában nem egy konkrét okra vezethető vissza, hanem több szempont figyelembevételével történik.

Nézzünk egyből egy példát: Budapesten, az M5-ös autópálya városi szakaszának utolsó részén egy 50-es korlátozással találkozunk, amelyről internetes fórumokon többen kifejtették már, hogy mennyire indokolatlan. Nézzük meg, mégis mi lehet az ilyen, látszólag indokolatlan korlátozásoknak az egyik lehetséges oka.

M5 bevezetőn elhelyezett 50 km/h-ás sebességkorlátozás (forrás: Google Street View)

Aki gyakrabban jár erre, az egyetérthet azzal, hogy ez az útvonal általában nem telített, jól lehet rajta haladni. Biztonságérzetünket növeli, hogy szemben közlekedő forgalom nincs, a forgalmi sávok szélesek, a buszsáv miatt az elénk kiforduló járművektől sem kell tartanunk. Az 50 km/h-ás haladás sokaknak indokolatlannak, és lassúnak tűnik.

A szóban forgó útszakasz gyakorlatilag egy autópálya teljes forgalmát hozza be a városba. A szakasz végén a forgalom egy része a Könyves Kálmán körút felé halad tovább (felüljáró), másik része a Határ úti jelzőlámpás kereszteződéshez megy. Ez döntést igényel a vezetőktől, amihez idő kell, és itt érdemes megemlíteni, hogy a városban amúgy is 50 km/h lesz a legnagyobb megengedett sebesség, nem árt ehhez fokozatosan hozzászoktatni a sztrádáról ékezőket. (És láss csodát, befelé rendre csökken a megengedett sebesség: 130, 100, 80, 70, 50 km/h)

De nem lesz ilyen egyszerű a válasz. A forgalmi sávok áteresztő képessége nem egyenesen arányos a járművek sebességével, ellentétben mondjuk egy csővezetékkel. Ha egy vízcsövet nézünk, akkor mindenkinek egyértelmű lehet, hogyha kétszer olyan gyorsan folyik benne a víz, akkor pontosan kétszer akkora vízmennyiség folyik át rajta adott idő alatt. Sajnos ez forgalmi sávok esetén nem így működik. :(

Nézzük meg, hogy a megengedett sebesség változtatásával hogyan alakul egy forgalmi sáv áteresztő képessége (kapacitása) 1 órát vizsgálva:

Kapacitásfüggvény.png

A diagramról leolvasható, hogy kb. 30 km/h-ás sebességhez tartozik a legnagyobb kapacitás, vagyis ilyenkor haladhat át a legtöbb jármű egy keresztmetszeten. Ennek elméleti maximuma kb. 1800 jármű/óra sávonként, tehát leegyszerűsítve, 2 másodperces követési idő. (Érdeklődőknek: a görbe parabolikus jellegét az adja, hogy a sebesség növelésével négyzetesen nő a megálláshoz szükséges úthossz, amelyet a járművezetők, ha nem is mindig tudatosan, de számításba vesznek.)

Ha a fent kiragadott példát nézzük, akkor láthatjuk, hogy a 70 km/h-hoz tartozó kapacitás sokkal kisebb, mint az 50-hez tartozó.

  • 70 km/h: ~1400 jármű/óra
  • 50 km/h: ~1600 jármű/óra

Így óránként 200 járművel több haladhat át egy-egy sávon biztonságosan. (200 álló jármű kb. 1 km hosszú dugót jelentene!) Tehát a járművek sebességének csökkentése – bizonyos határok között – növeli az útszakasz áteresztőképességét, ezáltal csökkenti a torlódások kialakulásának a valószínűségét.

Ez az egyik magyarázata annak, hogy a sebességkorlátozást az útszakaszon bevezették és érvényben tartják. De ahogy a bevezetőben említettük, egyéb okai is lehetnek a sebességkorlátozó tábla kihelyezésének, ezekkel cikksorozatunk további részeiben foglalkozunk.

A második részben: Miért 50 az 50 városon belül?

Addig is vezessetek óvatosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr455474075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyors és gépkocsivezető 2013.08.26. 15:10:47

Nagyon jó felvetés, egy pár logikai bukfencet kivéve. Konkrét esetben azért nem állja meg a helyét az okfejtés, mert a felüljáróra és a "lehajtóra" is 2-2 sáv vezet, a lényegesen nagyobb forgalmat bonyolító felüljárón pedig egyből újra 70-es korlátozás vonatkozik. A keresztmetszettel így nem nagyon lehet probléma.

Ámbátor az 50-es táblát hosszú évekig azzal magyarázták (jogosan), hogy az úttól mindössze pár méterre nagyobbacska lakóházak húzódnak, és a zajterhelés súlyos. Ezért lett (kb. 10 év késéssel) zajvédő fal, és így, hipp-hopp... nem, nem tűnt el az 50-es korlátozás, de már van mi mögé bújni a trafipax-szal.

Gyors és gépkocsivezető 2013.08.26. 15:51:20

Juj, azt elfelejtettem írni, hogy szerintem. ;)

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.26. 16:11:42

@Gyors és gépkocsivezető: :)
Pedig az legalább olyan fontos, minthogy mi is leírtuk, hogy több oka is lehet egy-egy korlátozásnak.

Abban igazad van, hogy nem teljesen "steril" a kiragadott példa. Az ismertsége és a fórumokon való emlegetése miatt hoztuk szemléltető példának ezt a szakaszt. (A keresztmetszetet jelentősen befolyásolják az adott szakaszon működő lámpák is, de ezt meghagyjuk egy későbbi cikkre.)

M1-M7 bevezetőt elfogadod jó példának?

A Nagykőrösin a zajvédő falak megépülésével valóban el lehetne gondolkozni azon, hogy végig 70 km/h legyen a megengedett sebesség. Vagy változtatható jelzésképű táblák kihelyezése is megoldás lenne, viszont azok beruházásigényesek. :S

budasaci 2013.08.26. 16:13:39

Hülye ember az, aki cselekedeteire nem tud ideológiát gyártani. Sajnos nálunk a sebességkorlátozások elsődleges célja a bevétel. Konkrét példa: alsorendű út, útjavítás, 10 km-es! korlátozás, erdő szélen trafi. Fél óra múlva visszafelé nincs rendőr és nincs tábla.

olcso 2013.08.26. 17:17:14

Én már a 90-et és 130-cat se nagyon értem. Meg a 110 autóúton és hogy a kamionnak miért kell lassabban menni a személyautóknál, ezzel előzésre kényszerítve őket

Nazareus 2013.08.26. 17:43:47

Én úgy emlékszem, hogy 80 km/h az optimális sebesség egy telitett úton, azaz ekkor van a legnagyobb áteresztöképessége. Nekem a 30 nagyon alacsonynak tünik. Mi a forrás?

Másrészt a lassabb sebesség csak telitett út esetén növeli az áteresztöképességet, minden más esetben csökkenti. Általában nem pont telitett (azaz a nap nagy részében nem telitett az adott útszakasz).

Az jogos érv lenne, hogy hozzászoktasuk az embereket a városbeli alacsonyabb sebességhez, de ez ellen szól, hogy a hidnál ismét felviszik 70-re.

Macropus Rufus 2013.08.26. 17:49:57

@olcso: én azt nem értem, hogy hogyan elhetséges, hogy 40tonna 80km/h-val ugyan abban a sávban mehet ahhol én megyek 80-al.... igaz én csak 1tonna vagyok.
Gondolj bele, hogy 80-al SEM tud megálni annyi idő alatt egy kamion üresen(!) mint a te vasad teljesen megpakolva... Namost tedd hozzá, hogy 80 helyet 130-al megy és az üres 4-5tonnája 40 tonna lesz.
Ki lehet számolni, hogy megkora egy ilyen vas mozgási energiája (több nagyságrenddel nagyobb mint az 1tonnás 80-al menő személyvasnak) és, hogy ebből kifolyólag milyen fékekre van szükség, ha annyi idő alatt akarom megállítani mint egy személyautót. Megsúgom: nem lehet kivitelezni ui. olyan erők ébrednek amiket már nem tudnának elnyeletni semmivel. A verseny kamionok sem állnak meg annyi idő alatt mint egy személyautó, pedig nekik sokkalta komolyabb és erősebb fékrendszerük van mint az országúti társaiknak. (pl. a féktárcsáik folyadékhűtésesek, mert elolvadnának)
Szóval addíg ürűl amíg 80-al mehetnek a külső sávban.

Érdekesség: pontosan ezért nincs törésteszt egyetlen egy kamion esetén sem: képtelenség olyan erős kasztnit csinálni ami kibirná, két kamion 60-as frontális találkozást. Túl nagy a mozgási energia amit nem tudnak elnyeletni semmivel.

Nazareus 2013.08.26. 17:54:10

Érdekes, itt 50 km/h (30 mile/hour) van optimumnak kihozva. Lehet, hogy ez is egy olyan érték, hogy ahányan számolják, annyiféle? :)

altonrdcoalition.org/wp/category/speed/

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.26. 18:04:13

@Nazareus: Mi a forgalomtechnikában alkalmazott teljesítmény-függvényből számoltunk. Leegyszerűsítve 3 tényező befolyásolja jelentősen az optimális sebességet/legnagyobb kapacitás összefüggést: feltételezett lassulás, reakcióidő, illetve az átlagos járműhossz és a biztonsági távolság összege. Mi 6 m/s2; 0,7mp; 5m értékekkel számoltunk jelen esetben.

(Ezeken kívül számos tényező befolyásolja az összefüggést kisebb/nagyobb mértékben. Sáv szélessége, van-e szembejövő forgalom, stb.)

Elméleti maximumnak az 1800 jármű/óra/sáv értéket szokták alkalmazni, mégis előfordulhat 2100-2200 körüli érték néhol.

Ha érdekel itt találsz érdekes dolgokat a témához:
www.fhwa.dot.gov/ohim/hpmsmanl/appn.cfm
vagy keress a Highway Capacity Manual-ra.

Macropus Rufus 2013.08.26. 18:06:54

@Nazareus: vagy jó magyar hozzáértés szerint 30miles/h = 30km/h és ennyi.
Az 50 azért jobban hangzik, mint az, hogy az út maximális áteresztő képessége 30km-nál maximalizálódik. Ez azért vitz.
10-es út, ürömi elágazás... Élő példa rá, hogy a 30 nem nagy áteresztő képességű valami, mert miután zöldre vált a lámpa pár autó tud csak átmenni a következő pirosig. Azok 60-al mennek és nem a solymári Aucha-nél meg szopok az álló sorban

Ez már áramlás technika, miképpen nlehetséges az, hogy dugó van olyan helyen ahhol nincs is ok rá. Érdemes utánna nézni ennek is, hogy mire képes egy rosszúl elhelyezett tábla! Véleményem szerint a városi dugók egy jó részét a hibásan kirakott sebesség korlátozások okozzák: én még 30-al megyek a mögöttem jövő egy picit lassabban és a 5km-el hátrább áll a sor.
A németek és a magyarok élen járnak az ilyen jellegű kíséreltekben.

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.26. 18:16:55

@Macropus Rufus: Köszi a bizalmat! Boldogulunk a mph kmh átváltással. ;)
Az előző hozzászólásunkban említett 2100-2200 jármű/óra/sáv értéket a Clark Ádám tér környékén lehet mérni, jellemzően amikor 25-35 között van az átlagsebesség.

olcso 2013.08.26. 18:23:08

@Macropus Rufus: Napjainkban repcsiket, űrhajókat építenek, nehogy egy fékező kamion olyan nagy feladat legyen,
A gumi és az aszfalt között van egy surlódási együttható, fékezéskor (ha elég erős a fék) ez a súllyal szorozva adja a "lassító erőt" (persze durva közelítés). Tehát ha nehezebb a járgány, akkor nagyobb a fékező erő is.
Persze sokan mondják, hogy a kamionon rossz a gumi, de erre az ellenőrzés a megoldás, nem a sebességcsökkentés.

Másik: azokban az országokban, ahol a kamionok ugyanannyival mehetnek, mint a személyautók sincsen több kamionbaleset, mint itt (sőt kevesebb).

Abban igazad van, hogy pontatlanul fogalmaztam, az autópályára és az egyéb duplasávos szakaszokra én sem gondolom, hogy így kéne.

lorien · http://lorien.blog.hu 2013.08.26. 18:58:36

" itt érdemes megemlíteni, hogy a városban amúgy is 50 km/h lesz a legnagyobb megengedett sebesség, nem árt ehhez fokozatosan hozzászoktatni a sztrádáról ékezőket. (És láss csodát, befelé rendre csökken a megengedett sebesség: 130, 100, 80, 70, 50 km/h)"

Az M5 esetében ez pont nem igaz, ugyanis amint kimegy a forgalom egy része a határ útnál, ismét 70 km/h lesz a megengedett. Az 50-es korlátozás egyébként is indokolatlanul hosszú ezen a szakaszon.

Talán anno a zaj miatt lehetett így, de már rég készen a zajvédő, csak a korlátozás van még kinn, szoktak is trafizni bőven.

Adalberto Gellenzeeri 2013.08.26. 19:31:09

Vadásznak ránk. Még pedig egyetlen céllal, hogy a mi kedves fideszkormányunknak még több pénze legyen. Mindegy, hogy mire, a lényeg az, hogy a klientúrához vándoroljon az autósok pénze.Minden más érv, csak magyarázkodás, a szabadrablás törvényes színben való feltüntetése. A sebességkorlátozással bedugítják az utakat, lelassítják értelmetlenül az ország forgalmát, vérkeringését. Veszprém -Székesfehérvár 40 km.Ha minden sebességet betartunk, a menetidő 45-50 perc. Egy milliárdokért épített, felújított négysávos úton !!!!! A tények makacs dolgok. Mennyi bevétele volt az államnak a hétvégi vadászatból, Hm? Kedves tudatos közlekedők. Nem folytatom. Talán jó lenne, ha ti sem folytatnátok a magyarázkodást. Nem mindenki hülye. 1976-óta van jogosítványom. Deffenzíven vezetek, mindig a forgalmi helyzetnek és az útviszonyoknak megfelelően. De 30, 40 km. sebességgel menni hosszú távon kínlódás és értelmetlen dolog. Mint annyi más ebben az országban. Persze kösz a jó tanácsot, vigyázunk magunkra. Igyekszünk elkerülni a ránk vadászókat.A normális autós eddig is kerülte a baleseteket.Azt el lehet kerülni ésszerű vezetéssel. A büntetősdit sajnos nem. A nyúlnak kurva nehéz elmagyarázni, miért jó az neki, ha a vadász lelövi őt.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.26. 19:31:32

@olcso: "Napjainkban repcsiket, űrhajókat építenek, nehogy egy fékező kamion olyan nagy feladat legyen,"

Építhetnek repülőt de még rakétát is, a fizikát akkor sem lehet megerőszakolni.

Egy átlagos személyautó fékútja 100 kmh/ról 0-ra 37 méter hosszú.

Egy átlagos teherautó 50-ről 0-ra 22-24 méter alatt áll meg. 100-ról 0-ra nem találtam adatot, de sacc per kb legalább 3X 24 méter.

És gondolhatod, hogy a biztonságra a kamiongyártók is figyelnek. Tuti lehetne karbon fékeket, meg versenytechnikát építeni a kamionba is, hogy csökkentsék a fékutat, csakhát mennyibe kerül? Mikor térül meg? Ha 90-100-110-zel hajtod a kamiont, csakm ert meg tudsz állni, akkor mennyivel fogyaszt többet. Valószínűleg az optimumra van minden beállítva.

efi 2013.08.26. 19:33:34

Sima utakon sokfelé előfordul, hogy a tényleges település előtt a bevezető sávon enyhe S-kanyaros lassító van. Na, Mo-on mindig ez elé teszik ki a településnév táblát (ami ugye 50), ami csak arra jó, hogy a másik sávon kifelé is, - ami nyílegyenes - 50-nel kelljen döcögni az utolsó házak után még 300-400 métert (mert ugye egy vonalban vannak a táblák). Ausztriában a névtábla mindig mögötte van. Ott nem nézik hülyének a sofőrt, aki nem tud tábla nélkül fékezni egy lassítónál.
További kedvencem a 40-es tábla 200-300 méterekre a vasúti átjárótól. Azoknak szól, akik - indokolt esetben (pl sötét vagy vörös fénysorompó) - egyébként is maguktól lelassítanának ott ahol indokolt (mondjuk előtte 50-100 méterrel max), akiknek viszont tényleg szólna, azok táblával és anélkül is vígan átdörrennek 100-zal, akár szembe süt a nap, akár sötét a jelző stb. (Lásd még pár éve: a hülyék miatt mindenki csak 40-nel mehetett át a szabad fénysorompón is, ezt legalább visszavonták, helyette becsempészték sok helyre ezt)

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.26. 19:36:00

@efi: "Ausztriában a névtábla mindig mögötte van. Ott nem nézik hülyének a sofőrt, aki nem tud tábla nélkül fékezni egy lassítónál."

Azokon a lassítókon egyébként legtöbb esetben gond nélkül át lehet menni 120-szal. :-)

]{udarauszkasz 2013.08.26. 20:22:32

Kamionokhoz: egy 40 tonnasra rakott szerelveny mozgasi energiaja 80-90nel 40x akkora, mint egy 1 tonnas szemelyautoe. (persze a legtobb szemelyauto tobb, mint 1 tonna) de: a mozgasi energia a sullyal egyenes, de a sebessegel NEGYZETES aranyban no. igy aztan egy 300 kilos motornak 100nal tobb mozgasi energiaja van, mint egy 1 tonnas szemelyautonak 50nel. Ha a moci tud menni 300at, igy mar annyi mozgasi energiara tesz szert, mint egy 9 tonnas teherauto 50nel.
Vagyis szembol 300zal elmeletileg kepes allora megfogni az 50nel halado 9 tonnas teherautot.

Igen 2013.08.26. 20:23:46

Egy dolgot nem értek a magyarázatodban: Ha nem lenne korlátozás, akkor amíg nem telített az út, addig úgysem tud több autó áthaladni. Amint telítődik a sebesség magától lecsökken és megnő az áteresztőképesség, tehát emiatt semmi szükség egy fix korlátozásra.
A hozzászoktatós magyarázatodban pedig nekem az sántít, hogy a lehajtók nagyrészén rögtön egy 40-es vagy 60-as tábla jön, ott mégsincs szükség hozzászoktatásra? Ráadásul itt utána újra 70-es korlátozás jön.

]{udarauszkasz 2013.08.26. 20:26:33

Ennek ellenere az ilyen sebessegkorlatozasok mindig kiverik a biztositekot, mert ez az egesz traffipaxosdi is csak a lehuzasrol szol, nemcsak nalunk, hanem egesz Europaban.
Foleg Nemetorszan, ahol sok helyen a lejton csak 40-60nal mehetnek a kamionok, ahol aztan az alacsony sebesseg miatt jobban melegszik a fek, a retarder, de legalabb lehet jo nagyokat kaszalni gyorshajtasert.

efi 2013.08.26. 20:46:43

Remélem arról is lesz egy rész, amikor az al-al-alvállalkozó csapata péntek este leteszi a lantot, szögre akasztja a talicskát, meg az úthengert hétfő reggelig, aztán ott marad minden szépen a 30-as táblákkal, meg a munkások dúgoznak táblával, holott még az úttal semmi sem történt, egyelőre csak mellette kaparásztak. (vagy egyenesen csak napoztak)
Csak mert ez is egy OK.
A sebességkorlátozásoknak azért nincs tekintélye, mert jelentős része ilyen komolytalan dolog.

olcso 2013.08.26. 20:48:12

@Joszip Zsugás Vili: A fizika már nagyon rég tart ott, hogy egy futómű elbírja a kamion súlyát fékezés közben. Tehát ismert olyan anyag, ami használható erre a célra. Valóban egy picit (még) hosszabb a fékútjuk, de ezt nagyjából kompenzálja is, hogy sokkal messzebbre előrelátnak, ha személyautót követnek, ha pedig kamiont, akkor annak is annyi a fékútja (természetesen nem 40 éves kamionról beszélek, aminek csak 1 kerék fékez).

Itt el is mondják, milyen a fék, ABS és a fékút: www.youtube.com/watch?v=UL7A6Fb8AGw

jjoey 2013.08.26. 20:57:26

a logika szerint mindenhol 30 kell legyen a sebesség és akkor nincs szükség autópályára, mert a szimpla sáv is átereszt annyi járművet, mint a pálya. az lenne csak igazi cocializmus meg felelős közlekedés...
az egész egy picit arra hasonlít, amikor a kevéssé sikeres benzint megfizetni nem tudó elmagyarázza, miért is jó 50nel menni, vagy mert ha 130 a határ, annyival mehetek a belső sávban is pályán, aki előzni akar, az szabálytalan, azaz én joggal nem engedem el...önjelölt rendőr
amúgy meg, az 50es táblánál van egy megálló és a panzió bejárat, max ez a kettő indokolhat egy 50-et, de max a behajtóutánig.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.26. 21:35:38

@olcso: "A fizika már nagyon rég tart ott, hogy egy futómű elbírja a kamion súlyát fékezés közben."

Én nem arról írtam, hogy a futómű nem bírja el a kamion súlyát, hanem arról, hogy mennyire lehet megfékezni 40 tonnát. Azt is írtam, hogy valószínűleg gazdasági okai vannak annak, hogy nem versenyfékekkel szerelik a kamionokat.

Arról nem is beszélve, hogy a magasabb sebesség (amit a verseny minőségű - fék tegyük fel - lehetővé tenne) magasabb fokú üzemanyagfogyasztással jár, amit a mai üzemanyagárak mellett úgy gondolom, nem kell magyarázni, hogy miért problémás.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.26. 21:37:08

@jjoey: "a logika szerint mindenhol 30 kell legyen a sebesség és akkor nincs szükség autópályára, "

Arról nem is beszélve, hogy mennyi lóvét lehetne beszedni az átkozott gyorshajtóktól :-)

csoncsoj 2013.08.26. 21:41:08

Apró kieg/magyarázat: a mellékelt grafikonon áteresztőképesség van ábrázolva. Ez mindig maximális érték, ami azt jelenti, hogy adott sebességnél mekkora óránkénti járműszám az !elméleti! maximum. Ezt persze befolyásolja egy csomó gyakorlati dolog, röhögés, de még az is, hogy mennyi az egy főre jutó szőke sofőrök száma.
Általános vélemény:
A blogok lényege általában az, hogy szélesítse kicsit az olvasók látókörét, a jóember azt gondolná, azért jöttök ide olvasni, hogy tanuljatok valami újat. Ennek a posztnak a lényege szerintem az volt, hogy megértsétek, egy-egy döntés mögött több dolog is áll(hat), mint amire Ti gondoltok. Ez most konkrétan a sebességkorlátokra van levetítve, de tkp. az élet bármely területére igaz.
De nem, a magyar ember okos, és még itt a kommentek közt is megmagyarázza, hogy a sebességkorlátokat csak azért teszik ki, hogy trafi-bevételt kaszáljanak. Persze akinek ettől boldogabb az élete, kik a poszt szerzői, hogy az illető útjába álljanak? :)

olcso 2013.08.26. 21:49:05

@Joszip Zsugás Vili: Igen, bocsi, nem te írtad, hogy nem lehet ilyen erőket semmivel elnyelni. Szóval, akkor ez rád nem vonatkozik : )

A videót, amit linkeltem megnézted?? Ott pont 40 tonnás a kamion 3:40-től.

A fogyasztást azt értem, én sem örülnék, ha 50Ft-tal drágulna a kenyér, mert 130-cal hozzák ki. : )
De szerintem a 90-100 az nagy résznek bevállalható lenne.

MaCS_70 2013.08.26. 21:56:30

@Tudatos Közlekedők Egyesülete:

A 0,7 s reakcióidő indokolatlanul rövid, ez a reakcióidő elvárható minimuma. Egy átlagautóstól reálisabb az 1 s. (Az igazságszolgáltatás persze 0,7 s idővel számol, egy félreértelmezett kísérleti eredmény alapján.)

Én azt tanultam, hogy az út áteresztő képessége 50 km/órás sebességnél optimális. A gond általában nem is az előírt sebességgel van, hanem azzal, hogy a sebesség váltakozása a legnagyobb dugóképző körülmény.

Üdv: MaCS

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.26. 22:05:55

@MaCS_70: Jár egy piros pont. ;) Mi is hangoztatjuk, hogy az reakcióidő 1mp átlagosan. A 0,7mp az elméleti maximuma, amit halandó járművezető tud produkálni. (Az összehasonlítás végett: egyszer járt nálunk Talmácsi Gábor, és úgy csinált 0,4mp-t, hogy beszéltek hozzá! :) )

De ha 1mp-t helyettesítünk a képletbe akkor egy sáv max. kapacitása már csak 1550 jármű/óra, az említett 1800 helyett!

Valóban egy járműfolyamban elinduló sebességváltozás okozza a dugót. Persze ez csak akkor alakul ki ha már a kapacitáshatáron táncol a szakasz. Valamikor megpróbálunk összerakni egy videót, hogy azoknak is érthetőbb legyen akik csak azt érzékelik, hogy "megint állunk valamiért"...

anddd 2013.08.26. 22:24:54

miért kell ekkora baromságot írni, ha a szerző nem ismeri a környéket?
Az Ecseri útig végig 70-es tábla van, egyetlen helyen van lámpa, érdekes módon, ott is 70-es korlátozás van és az íróval ellentétben nem 50-es...

halaloszto 2013.08.26. 23:01:11

Es annak mi a tudomanyos oka, hogy befele jovet az M0-nal jodarabon 100-as korlat van, de az utolso 100 meteren feloldjak, ujra 130, de mielott vege lenne az autopalyanak es magatol 90-re valtozna, azert kiteszunk egy 100-ast?

- minek felengedni? kb ertelmesen felgyorsulni is rovid a szakasz
- minek autopalyara 100-as tabla? akkor miert nincs elobb a palya vege? ja, hogy akkor fel kilometerrel kevesebb autopalya lenne Magyarorszagon? Kit erdekel, ha ugyse lehet menni rajta?

Vajk

GiaMarie 2013.08.26. 23:04:43

@Joszip Zsugás Vili: Ja,mert ti még nem jöttetek rá,hogy valójában ez történt.Mivel valami agyas törvénybe véste,hogy júli 1-től a szaladgáló kölykök / bandukló családok táblánál KÖTELEZŐ a 30.Persze-persze,elfelejtettük.Nem baaaaj,majd eszünkbe jut,mikor letrafiznak a Jászreménytelenség-Piripócs közti nyílegyenes két számjegyű úton 62-vel,és küldenek egy barátságos levelet,hogy háromszázezerleszejnyebejnye,fellebbezésnek,vitának,részletfizetésnek helye NINCS,30 napon belül kérjük a kasszához fáradni.Csak nézzétek meg,hogy az eddig "észre sem vett" rohadt táblákból mennyire irreálisan sok van...

tisztapista 2013.08.26. 23:10:29

Mi vaaaaan??

Ha lassabban megyek, akkor több autó megy át egy óra alatt? Hülyeség.

M7-es dugót, araszoló kocsisorral tetszett-e látni? Akkor meg át a legtöbb autó, ha áll a forgalom? Ugye nem.

A bután értelmezett diagram pedig arról szól, hogy a legtöbb autó a városban közlekedik, azaz olyan helyen, ahol 20-50 km/h a megengedett sebesség.

A konklúzió tehát hamis, nem igaz az M5 bevezetőre (sem)

MaCS_70 2013.08.27. 00:21:44

@tisztapista:

Pedig de. Egy 50-es tempóval haladó kocsisor több autót tud átereszteni, mint egy gyorsabb. Az ok a követési távolságnál keresendő. Mindennek persze akkor kezd jelentősége lenni, amikor besűrűsödik a forgalom.

Az autópálya-dugónál meg éppen felcseréled az okot az okozattal.

Egyébként ha a autóforgalom proaktívan lassítana, amikor kezd összeállni, megelőzhető lenne egy csomó torlódás, ami összességében jóval nagyobb haladási átlagsebességet eredményez.

Üdv: MaCS

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.27. 00:29:34

@halaloszto: Az M5-ön ha jövünk befelé, akkor az M0 keleti szektortól van 100 km/h korlát. Itt inkább a jelentős csomóponti mozgás indokolja a korlátozást, ami egészen a nagybani piac gyűjtő-elosztó pályájáig tart. (A két M0 közötti részen a kapacitás is indokolhatja a sok sávváltás mellett.)

Innen 1,5 km-en keresztül nincs semmilyen kiválás/becsatlakozás, a főpálya teljesen el van különítve, szóval különösebben nem indokolja semmi, hogy 100 km/h legyen a korlát.

Bár én is feleslegesnek tartom, hogy ezen a kis szakaszon 130 van megengedve. A 100 és 130 km/h tempó között ezen a szakaszon 10mp különbség van.

halaloszto 2013.08.27. 01:04:03

@Tudatos Közlekedők Egyesülete: de nincs 10 masodperc sem, hiszen az auto nem egysegugrassal gyorsit, es ugye mire a 100-as tabla ala erunk, mar le is kellett lassitanunk. 0.6g-vel, ami eleg intenziv is elmegy 3 masodperc a gyorsitas/lassitasra, es akkor a fogyasztasrol nem is beszeltunk.

A maximalis ateresztokepesseggel indokolni egy korlatozast meg nemkicsit demagog. Maximalis ateresztokepessegre csucsban van szukseg, a korlatozas meg 7x24 oraban korlatoz. Es nem kell hozza elektronikus tabla, siman eleg egy kis kiegeszito pleh a tabla ala.

Vajk

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 01:04:43

Ja, ha az ember olyat ír, amivel a szerzők nem értenek egyet, azt törlik?

Király.

qnadam · http://qnadam.hu/blog/ 2013.08.27. 01:05:12

@tisztapista: "Akkor meg át a legtöbb autó, ha áll a forgalom? Ugye nem."

csak neki kellene futni mégegyszer a grafikon értelmezésének.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 01:07:14

@olcso:
Jó, hozzád hasonló beképzelt hül.yék is vannak, az tény. Pont ezek miatt kell a korlátozás.

Amit a fékezőerőről írsz, az is mind baromság. Régen rossz, ha a gumi és az aszfalt közti tapadás fékez, egyrészt meg szar a hatásfoka, másrészt meg irányíthatatlan közben a jármű. Nem véletlenül találták ki az ABS-t, hogy véletlenül se az a baromság legyen, amit te írsz.
A féktárcsa és a fékbetét közti súrlódás ugyanis sokkal hatásosabb fékerőt ad, és még a jármű is irányítható marad.

Imádom, amikor hozzád hasonló totál fogalmatlan ba.rmok nyomják nagy pofával az ökörségeket.

"Napjainkban repcsiket, űrhajókat építenek, nehogy egy fékező kamion olyan nagy feladat legyen,"
De a fizika attól még fizika marad, baro.mka.

"azokban az országokban, ahol a kamionok ugyanannyival mehetnek, mint a személyautók sincsen több kamionbaleset"
Mondj ilyen országokat.

@Tudatos Közlekedők Egyesülete:
Hát ott biztosan nem.

@Joszip Zsugás Vili:
Mivel a sebesség négyzetesen szerepel a lassulás képletében, és minden más adat ugyanaz, 100-ról az 50-ről mért út 4-szerese a fékút, + kétszerese a reakcióidő alatt megtett út.

@]{udarauszkasz:
Hát elméletileg. De mivel tömeg nincs mögötte, hiába az energia, nem fogja, bár az útról simán lelöki.

@MaCS_70:
Annyiban igaza van, hogy ez csak lakott területre nézve igaz. Ha nem így lenne, akkor autópályán is 50-nel lehetne leggyorsabban haladni. Azt ugye te is belátod, hogy ez nem így van?

(Jó példa rá pl. a Váci út vagy a Soroksári út - Helsinki út útvonal, ahol ha a megengedett 70 +/- 10-zel mész, akkor folyamatos zöld hullámban mehetsz. Ha gyorsabban vagy lassabban, akkor mindenkit feltartasz, előbbi esetben azért, mert a pirosnál meg kell állnod, és azért tartod fel a mögötted 70 körüli sebességgel haladókat, ha meg lassabban, akkor a következő pirosat fogod elkapni, és azért tartod fel őket. Ezért nem értem azokat a barmokat, akik a pirosnál kilőve elhúznak 120-szal, aztán a következő pirosnál a másik sávban előzőm őket, megint lehagynak, aztán a következő lámpánál megint én őket, stb. és nem esik le a baro.mnak, hogy mekkora fas.zságot csinál. (Természetesen a legbelső sávban, mert neki csak oda érvényes a jogsija.)

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.27. 01:09:21

@kiwirágós kivirradtig: A kulturáltabb hangvételt várunk.

Íme:
"Van egy csomó barom módra kihelyezett tábla, pl. a kereszteződéseknél lelassítják (51-es út) 90-ről 60-ra a sebességet, amit persze senki nem tart be, mert tök értelmetlen is, hiszen az összes keresztező út alárendelt út.
******* a korlátozás.

A 8-ason Székesfehérvár és Veszprém között szintén le van csökkentve 110-ről (autóút) 70-re a kereszteződéseknél a sebesség, ami ugyanaz, mint fent: tök értelmetlen, hiszen az összes keresztező út alárendelt út.
******* a korlátozás.

Arról nem is beszélve, hogy egy csomó helyen ahelyett raknak ki sebességkorlátozó táblákat, hogy megjavítanák az utat.
Ezeken a helyeken szintén ******* a korlátozás.
Meg kéne javítani az utat.

Szóvl hagyjuk már azokat a baromságokat, hogy "hanem több szempont figyelembevételével történik".
Történik a ********."

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 01:14:22

@Tudatos Közlekedők Egyesülete:
Szerintem ez teljesen kulturált hangvétel, senkinek az anyját vagy egyebét nem szidtam, csak nevén neveztem pár dolgot.
Az emberek így szoktak beszélgetni.
2013-at írnunk, nem 1913-at.

A ******* helyett nem lehetne kiírni, hogy fa***ság?

olcso 2013.08.27. 01:56:31

@kiwirágós kivirradtig: Hirtelen Szlovákia jutott eszembe, de nem ismerem a világ összes országának összes útján a sebességhatárokat.

A fékezéshez: Nem késő még egy fizikakönyvet beszerezni, ha szerencséd van, tudsz rá valami támogatást is igényelni.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:03:27

@olcso:
Rossz hírem van: Szlovákiában ugyanúgy van korlátozás a kamionokra, és ugyanúgy 90 km/h, mint nálunk.
És Európában mindenhol van.

kisaetr.blogspot.hu/2013/01/kamionokra-vonatkozo-sebessegkorlatozask.html

Szar ügy, mi?

A fizikakönyvre pedig láthatóan neked van szükséged, te irkász baromságokat.

olcso 2013.08.27. 02:05:40

@kiwirágós kivirradtig: Tehát: a gumi és az aszfalt között lehet csúszási súrlódási és tapadási súrlódási együtthatóról beszélni. Egyik akkor "lép föl", ha a gumi csúszik, másik, ha tapad. Ezek az együtthatók 0,8 fölött van száraz úton szinte mindig. Az ABS ebbe nem tud beleszólni, a gumi akkor sem tapadhat jobban, mint amire képes. Az ABS annyit tud tenni, hogy elveszi a fékerőt annyira, hogy ne blokkoljon a kerék. Mint ismeretes ez sok esetben a fékút hosszításával jár, viszont irányítható marad (valamennyire) az autó.

Ha szerinted nem a gumi és az aszfalt közötti súrlódás fékezi a kocsit, hanem a fékpofa és a tárcsa közötti, akkor bizonyára könnyen és röviden le tudnál fékezni akkor is, ha a gumi helyett mondjuk fémköpeny lenne, vagy a száraz aszfalt és a jég közötti különbséget sem érzed, hiszen a fékpofa tapad a tárcsához akkor is.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:06:14

Illetve bocs, nálunk 80.
Mentségemre szolgáljon, hogy nem vezetek kamiont, és nincs is szándékomban.

olcso 2013.08.27. 02:07:02

@kiwirágós kivirradtig: És személyautóval mennyivel mehetsz Szlovákiában lakott területen kívül?? (az autópályát már fönnebb írtam, hogy tévedésből vettem bele, hisz ott sokkal biztonságosabb az előzés)

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:10:33

@olcso:
"Ha szerinted nem a gumi és az aszfalt közötti súrlódás fékezi a kocsit, hanem a fékpofa és a tárcsa közötti, akkor bizonyára könnyen és röviden le tudnál fékezni akkor is, ha a gumi helyett mondjuk fémköpeny lenne, vagy a száraz aszfalt és a jég közötti különbséget sem érzed, hiszen a fékpofa tapad a tárcsához akkor is."

Ez bizony így van.
A gördülési súrlódás ugyan valamennyit lassít valóban, de jelentéktelen mennyiséget.

Az ABS pedig nem jár a fékút növekedésével. Nem tudom, ezt a baromságot honnan vetted.

A különbséget akkor érzed, ha állóra fékezed a kerekeket, mert akkor csúszol a jégen, illetve az útfelületen.

Ahogy látom, a fizika mellett a gondolkodás sem az erős oldalad.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:13:30

@olcso:
90-nel.
De ha jártál már Szlovákiában tudhatod, hogy ott szélesek a lakott területen kívüli utak, és teljesen megszokott, hogy úgy előznek, hogy szemből is jön valaki, mert elfér egymás mellett 3 autó.

olcso 2013.08.27. 02:17:22

@kiwirágós kivirradtig: Növeli a fékutat: kockakő (nagyon kátyús út is), friss hó, sár, iszap stb. Gondoltam, hogy odaírom zárójelben, de aztán kitöröltem, mert nem akartalak ennyire butának tekinteni.

Most azokat az eseteket vizsgáljuk, ahol nagyot kell fékezni, nem pedig azokat, ahol csak kicsit lassítani kell. Akkor mondhatom azt, hogy a fékrendszernek semmi értelme, mert a motorfék is lassítja a kocsit és jégen is ugyanannyira, mint száraz aszfalton?? Nem, mert ha hirtelen kell fékezni, akkor számít a tapadás.

Azt tudod, hogy miért sodródsz oldalra könnyebben ki a jégen, mint a száraz aszfalton?? Egyébként te télen is minden esetben annyival haladsz, mint nyáron, leszarva, hogy sík jég az egész felület?? Neked lenyomtak egy marketingszöveget, hogy az ABS-es autót kell venni és az mindig jobb lesz?? Ismerek ABS nélkülieket, akik tartanak tőle, hogy egyszer egy ilyen beléjük megy.

olcso 2013.08.27. 02:22:19

@kiwirágós kivirradtig: Jártam.
"De ha jártál már Szlovákiában tudhatod, hogy ott szélesek a lakott területen kívüli utak, és teljesen megszokott, hogy úgy előznek, hogy szemből is jön valaki, mert elfér egymás mellett 3 autó."

De ennek mi köze ahhoz, hogy mennyivel mennek a kamionok??

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:45:27

@olcso:
Ahol nagyot kell fékezni, ott is jobb, ha nem állóra fékezed az autót. A fékutat ugyanis csak akkor növelik az átalad adott listán szereplő dolgok, ha állóra fékezed a kereket.
Hidd el, nem véletlenül találták ki az ABS-t (illetve ugye a légfékeknél már kezdetektől volt egy ilyen lehetőség a félig benyomott fékpedállal - nem véletlenül volt kiírva régebben a teherautók hátuljára, hogy Vigyázz, légfék!).

Amiket a motorfékről írsz, azokat nyilván te is tudod, mekkora baromságok, a motorfék nem fékez, csak lassít valamennyit.

"miért sodródsz oldalra könnyebben ki a jégen, mint a száraz aszfalton?"
Azért, mert nem tapad a kerék, és a kocsinak nem középen van a tömegközéppontja. De mint már írtam is, már megint kevered a szezont a fazonnal. A jégen haladás esetét is belevéve, ugyanis jégen nem fékezni nem tudsz, hanem kormányozni.
(Persze ABS nélküli autóval fékezni SEM, de ugye az alap a nem állóra fékezés volt.)

Hidd el, tudom miről beszélek, egyrészt autószerelőnek tanultam, másrészt volt olyan év, amikor több mint 100 ezer km-t vezettem. Télen, szar utakon is (mondjuk Budapest - Tiborszállás, Budapest - Vásárosnamény stb., és az M3 még csak Gyöngyösig ért).

Ja, azt elhiszem, hogy vannak olyanok, akik ugyanúgy nem bírják felfogni, hogy az ABS-sel miért rövidebb a fékút. Azok gondolják azt, amit te is. Csak hát a valóság teljesen más. Tudod: fizika. Amit elfelejtettél megtanulni akkor, amikor kellett volna.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 02:48:57

@olcso:
"De ennek mi köze ahhoz, hogy mennyivel mennek a kamionok?"
Mondjuk annyi, hogy hiába megy előtted közel ugyanannyival, meg tudod előzni. Kamion meg busz mögött vezetni ugyanis nem jó, mert nem látsz tőle semmit.
Mellesleg nálunk ugyan 70-nel mehetnének, de 100 körül mennek itt is, ahol az út minősége megengedi (ahol meg nem, ott személyautóval sem tudnál gyorsabban menni).

olcso 2013.08.27. 03:02:19

@kiwirágós kivirradtig: Ha nagyot kell fékezni, akkor mit csinálsz?? BELELÉPSZ A FÉKPEDÁLBA jó erősen. A kétféle rendszer alapján az történik, hogy
1: blokkol a kerék, a gumi és az aszfalt közötti csúszási súrlódási erő fékezi az autódat le. Ez azért jobb az ABS-nél az említett helyeken, mert vagy a kerék maga elé hordja a havat/iszapot/sarat stb, a kockakő pedig egyszerűen "átveri" az ABS-t.
2: a kereket nem engedi blokkolni az ABS. Ez esetben a fékút nem rövidülhet lényegesen, mert a gumi attól nem tapad jobban az aszfalthoz. Más szóval az ABS nem írja fölül a fizika törvényeit, csak igyekszik irányítható állapotban tartani az autót. Az pedig, hogy az ABS-nek és egyéb elektronikáknak ez mindig sikerül, egy tévhit. De akkor gondolom még nem próbáltál kicsit játszani a határokkal (szerencsédre).

A motorféket pont azért írtam oda, mert arról beszéltünk, hogy minél hamarabb meg akarsz állni, erre mondtad, hogy de ha nem fékezel maxon, csak annyira, hogy ne blokkolhasson a kerék, akkor milyen király vagy. Erre írtam, hogy a motorfék is lassítja kicsit az autót, de most nem ez a téma.

A kilométerekre, meg az autószerelőségre nem lennék büszke a helyedben...

Az viszont igaz, hogy a mai autók rövidebb úton állnak meg, mint korábban, de egyéb fejlődések miatt van (gumik, fékrásegítés, stb.)

olcso 2013.08.27. 03:04:10

@kiwirágós kivirradtig: Azt állítod, hogy Szlovákiában azért mehet annyival egy kamion, mint egy személyautó, mert arra gondoltak a szabály meghozói, hogy majd úgyis szabálytalanul megelőzi a személyautó a nagyot aztán kész?? Nem teljesen ez van a háttérben, gyanítom.

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 03:20:42

@olcso:
"blokkol a kerék, a gumi és az aszfalt közötti csúszási súrlódási erő fékezi az autódat le"
igen, az fékezi, de sokkal szarabb hatásfokkal, mint a féktárcsa és a fékbetét közti súrlódás.
Magyarán hosszabb út kell a megálláshoz.

"a kockakő pedig egyszerűen "átveri" az ABS-t"
Álmodban.
Az ABS ugyanis a kerék forgási sebességét méri, és úgy szabályozza a fékerőt.

"Ez esetben a fékút nem rövidülhet lényegesen, mert a gumi attól nem tapad jobban az aszfalthoz"
Azt fogd már fel, te agyalágyult, hogy nem is kell tapadnia az aszfalthoz a guminak.
Ennyire azért nem lehet ez nehéz, baszd meg.

Szállj már le a gumikról, idióta, a fékezéshez semmi közük. Szerinted miért találnak ki szénszálas fékbetéteket meg nagyméretű, lég- meg vízhűtéses féktárcsákat, azért, hogy a kereket hamarabb állóra lehessen fékezni? Ahhoz elég lenne a sima ferodol fékbetét meg egy kisméretű hagyományos féktárcsa is - max. nagyobb nyomás a fékkörökben -, hűtés sem kell, benyomod, kerék megáll, kész.
Tanulj fizikát, ha már az iskolában elmulasztottad.

A szlovák törvényhozókkal meg nem beszéltem. Ha te igen, majd tedd közzé a felvételt.

olcso 2013.08.27. 03:40:24

@kiwirágós kivirradtig: De a kocsit nem fékezi a féktárcsa, csak a kereket. Képzeld el, hogy nincs gravitáció. Hajadra kenhetnéd a hűtött féket, az életbe nem sikerülne megállnod (elhanyagoltam a légellenállást, mielőtt a fizikus diplomáddal közbeszólsz).

Az kockakőre nagyjából (elég nagyjából) megvan a válaszod magadnak is, csak kicsit kell továbbgondolni.

Amúgy akkor gondolom te a gumit nem is cseréled soha a kocsin, mert csak dísznek van.

Gondolom a forgatónyomatékról is hallottál már, ami miatt előnyös, ha nagyobb a féktárcsa (persze árnyaltabb a kép). Ugyebár napjainkban kevés 13"-os kerékkel kiadott autó flangál, így nagyobb perdülete van a kerekeknek. A hűtésre pedig azért van szükség, hogy ne deformálódjon/csökkenjen a teljesítménye a tárcsának.

olcso 2013.08.27. 03:43:15

@kiwirágós kivirradtig: Még egykét kérdés motoszkál bennem:
1: Miért nem tesznek az Opel Corsara óriási, hűtött, kerámiatárcsát?? Hiszen, ha a gumi tapadása nem szab határt (nem számít) a fékezésnél, akkor simán 1 méteren megállsz 100-ról.
2: Hol szerelsz te autót??
3: Melyik suliban végeztél??

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 03:47:44

Ja igen:
arago.elte.hu/files/Fizika-korulottunk-08.pdf‎

75. oldal:
"a sikoltva csúszó gumik hosszú féknyomot hagynak, de ez csak azt bizonyítja, hgoy a vezető hatásosabban is fékezhetett volna! Rövidebb úton állhatunk meg, ha a kerekek a megcsúszás határán ugyan, de mindvégig gördülnek."

De biztos az ELTE fizikusai is hülyék, akik ezt írták.

Súrlódási tényezők:
Személyautó gumiabroncsa és aszfalt között: 0,006–0,010
fizikaleckek.site90.com/het/erok.html‎

Fékbetétek és a féktárcsa közötti: 0,30-0,60

("Today, even OEM pads are well into the 0.30s, top-tier performance street pads in the 0.40 to 0.45 range, and some race cars in the high 0.60s")

www.hotrod.com/techarticles/chassis/hrdp_1003_brake_pad_technology/viewall.html

Brake Pad Technology - What's New In Brake Pads

Tehát olyan 3--10-szer hatékonyabb a fékbetét-féktárcsa kombó, mint a gumi-aszfalt kombó.

Ez sem elég meggyőző, hülye gyerek?

kiwirágós kivirradtig 2013.08.27. 03:53:31

@olcso:
Nem, te idióta, a gumi nem dísznek van, hanem a menet közbeni tapadáshoz, de nem a fékezéshez.
A forgatónyomatéknak mi a fa.sz köze van a perdülethez?

Amikor fékezel, nincs forgatónyomaték, mert nem adsz közben gázt is.

"Miért nem tesznek az Opel Corsara óriási, hűtött, kerámiatárcsát?"
Mert drága. Ha pedig 1 m-en megállnál mondjuk 50 km/h-ról - ekkora fékerőt azért nem lehet kifejteni, de mindegy -, meghalnál a túlterheléstől.

Te tényleg ennyire hülye vagy, öcsém?
De ha igen, akkor minek reklámozod?

olcso 2013.08.27. 04:08:00

@kiwirágós kivirradtig: Nem állítottam sehol sem, hogy blokkoló kerekekkel kell/jobb fékezni, csak annyit mondtam, hogy van helyzet, amikor hamarabb megállsz így. Az ABS pedig nem tudja kiszámolni, hogy mekkora fékerővel marad a kerék "a megcsúszás határán ugyan, de mindvégig gördülve".
(tehát igazuk van szerintem is)

A gumi súrlódásával kapcsolatban: sajnos nem tudja megnyitni a telefonom a linkedet, de a 0,01-dal számolva egy 10 mmteres körforgalmat csoda lenne ha gyalogtempóban be tudnál venni...

Ha pedig szerinted a féktárcsa + fékbetét ugyanazt a célt szolgálja, mint a gumi és az aszfalt, akkor javaslom, hogy rakd körbe fékbetéttel a kerekedet és fektess az útra egy tárcsát és nézd meg, hogy mi lesz. Csak ne felejtsd el, hogy az autóban nem g-vel nyomódnak egymáshoz, ezért hatásos.

olcso 2013.08.27. 04:09:27

@kiwirágós kivirradtig: Erre nem kívánnék reagálni, szerintem csak ülsz és nevetsz, hogy próbálom elmagyarázni, te pedig direkt szivatsz :D :D

olcso 2013.08.27. 04:49:21

@kiwirágós kivirradtig: Megnyitottam közben. Le is van írva minden benne. Pl ez: "Álalában a gördülő súrlódás kisebb, mint a csúszó súrlódás" te pedig gördülésre vonatkozó számokat írtál le. Itt lehet a hiba.

tisztapista 2013.08.27. 06:46:34

@MaCS_70: "Mindennek persze akkor kezd jelentősége lenni, amikor besűrűsödik a forgalom."

Köszönöm. Ez az apró kitétel nem volt megemlítve. Mert ha mindig igaz lenne, akkor hol lenne itt a gond? A szerző azt mondja, hogy "A szóban forgó útszakasz gyakorlatilag egy autópálya teljes forgalmát hozza be a városba." De semmi baj, hiszen az 50 km/h mindig több átbocsátást jelent mint a 130 km/h, ezért ahogyan lelassul a forgalom, úgy gyorsabban át is megy. A gyakorlat is mutatja, hogy ez nem mindig igaz.

Másik az, hogy a 130-100-80-70-50-70 nem biztos, hogy segít forgalomtechnikai szempontból. A Könyves Kálmánra már 70-nel engedik fel az autókat, ebből a szempontból az 50-re lassítás, majd visszagyorsítás problémás.

Harmadrészt, csak kérdezem, ugye ezeket a szép, számításon alapuló modelleket össze szoktátok vetni a valósággal is? Főleg a követési távolság miatt kérdezem, ami szerintem a valóságban sokkal kisebb mint a modellben.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.27. 07:00:11

@kiwirágós kivirradtig: "Mivel a sebesség négyzetesen szerepel a lassulás képletében, és minden más adat ugyanaz, 100-ról az 50-ről mért út 4-szerese a fékút, + kétszerese a reakcióidő alatt megtett út."

Úgy is van. Igazad van.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.27. 07:03:09

@GiaMarie: Sajnos rájöttem.
Több, mint 50.000 km-t megyek évente. Látom, mi folyik.

Gyors és gépkocsivezető 2013.08.27. 12:39:33

@kiwirágós kivirradtig: fizikatanárnak se menj, ne csak kamionsofőrnek. A guminak nincs köze a fékezéshez? B+.

MaCS_70 2013.08.27. 13:04:46

@tisztapista:

A közlekedéssel, forgalomáramlással kapcsolatos számítások legnagyobb rákfenéje az, hogy az emberi tényező miatt iszonyúan nagy a bizonytalanság, ami nagyon nagyban kultúrafüggő is.

Ennek az egyik tipikus példája a követéi távolság. Általában elmondható, hogy az optimálisnál kisebb követési távolságot hagyunk, különösen, ha besűrűsödik a forgalom. Ez első látásra nagyobb áteresztő képességet eredményez, hiszen több autó fér el az úton. A probléma viszont az, hogy ha sűrűbben haladnak a járművek, elfogynak a puffertávolságok, nem mellesleg nő a vezetőkben a stressz -- az egész rendszer "sebezhetőbbé" válik. Elég lehet egy hirtelen fékezés (ütközésről még nem beszélünk), ami olyan megtorpanási hullámot indít el hátrafelé, ami pár száz méterrel hátrébb már megállást eredményez, ami simán elég lehet zaftos kis dugó kialakulásához -- holott az út még bőven a teljesítőképességén belül van és tulajdonképpen nem is történt semmi.
Így aztán a kisebb követési távolság geometriailag ugyan jó megoldásnak tűnik, ám mivel nem összehangolt rendszerről van szó, hosszú távon éppen ellenkező hatást érhet el -- iszonyúan érzékeny a hibákra.

Ráadásul baromi szűkek a határtartományok. Pár százaléknyi sebesség/távolság/járműszámkülönbség jelentheti az átmenetet a jól haladó forgalom és a teljes káosz között.

Üdv: MaCS

Gyors és gépkocsivezető 2013.08.28. 16:16:47

@olcso: azt gondolom, ezt a videót mindenkinek látni kéne, amit beraktál. Főleg az utolsó két kísérletet. Az ember fia nehezen hiszi, hogy egy megpakolt modern kamion ilyen fékutakat produkál...

www.youtube.com/watch?v=UL7A6Fb8AGw

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.08.28. 21:50:50

@Gyors és gépkocsivezető; @olcso: Köszi. Nagyon jó videó. Egy következő cikk úgyis a féktávokról fog szólni, mert ott keringenek téves információk a köztudatban.

Érdekes, hogy az utca embere a videóban is egyből rávágja, hogy a tgk, mert az nehezebb! Holott a tömegtől elméleti síkon teljesen független a fékút. Gyakorlatban látjuk, hogy az ABS működése (illetve kevesebb működése) miatt ráadásul nem is a várt irányban változik.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.09.14. 10:30:07

@Ruszi: regi poszt, most talaltam, de azert ideirom.
nekem azt tanitottak fizikabol altalanosban es kozepiskolaban is, es szerintem ez nem valtozott azota, hogy a tapadasi surlodasi egyutthato mindig nagyobb, mint a csuszasi (ha belegondolunk mi tortenne forditott esetben ez eleg konnyen elfogadhato eromerovel kiserletezes nelkul is).
ez azt jelenti, hogy ha mas hatas nincs (pl a kerek elott felhalmozott sar/hokasa/gyalogos vagy jelentos kerekdeformacio), akkor a blokkolas nelkul elerheto maximalis fekezes mindig jobb lesz, mint a blokkolt kereku (ami allando, azaz mar nem fugg a kerekre a fekkel gyakorolt erotol).
ha az abs kepes lenne erre (azaz pontosan a megcsuszashoz elegendo eronel eppen kisebb fekerot kifejteni a kerekre), akkor az abs fekutja mindig kisebb lenne. ezt valos kerulmenyek kozott nem tudja teljesiteni, ezert a gyakorlatban nagyobb fekutat produkalhat. de ez csak az abs tokeletlensege, ami a gordulo kerek iranyithatosaganak elonyevel egyutt boven elfogadhato.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.09.16. 13:01:50

@droid_: Születőben van egy cikk az ABS-ekről. De előtte:
Szerintem egy kicsit félreérted a kétfajta súrlódási tényező közötti különbséget. Hozok egy példát: Mondjuk pakolod a cuccaidat egy kartondobozba. A dobozt el szeretnéd tolni a padlón. Az álló helyzetéből nehéz kimozdítani. Amikor sikerült kimozdítani, akkor meg meglódul, a folyamatod mozgatásához már kevesebb erő is elegendő. Nos amíg állt a padlón a doboz, akkor a nagyobb súrlódási tényező volt érvényes, amikor a padlónak és a doboznak az egymáshoz viszonyított sebessége zéró volt. Azért lódul meg egy kicsit a doboz az induláskor, mert a megmozdítás pillanatában már nem olyan nagy a tapadás.
Fékezés közben, nincs kétféle tapadás, csak az egymáshoz képest mozgó felületek között értelmezett.
Kérlek kísérd figyelemmel a blogot, mert a témába vágó írás!

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.09.26. 16:09:46

@GiaMarie: Hát 30/62 km/h-ás sebességtúllépés még nem kerül 300.000 Ft-ba (45-be fáj amúgy), de a kijelölt gyalogátkelőhelyen ha véletlenül történik valami, a sofőrnek jogosan kell számolnia a dolgozó nép haragjára is. Vigyázni kell na, de nem is ezért írok, hanem mert ma eszembe jutott a "jászreménytelenség" helységnév. Nem tudtam, hogy hol hallottam, ezért rákerestem a neten és mit látok? A Te kommented az egyetlen találat, úgyhogy a szerzői jogok figyelembevétele mellett beírtam a "Jó dumák " füzetembe! :)

pamplam 2013.10.25. 17:50:56

@kiwirágós kivirradtig:
"Régen rossz, ha a gumi és az aszfalt közti tapadás fékez,..."
Te kiwi, szerinted ha egy autóra, amin marad ugyanaz a fékrendszer, felszerelnek egy SOKKAL vékonyabb gumit, akkor az ugyanakkora távon fog megállni?
Vagy például gumi tesztekben szokták mérni a féktávot. Ugyanarra az autóra felszerelnek különböző típusú gumikat. Más-más eredményeket kapnak, az egyiknek hosszabb, a másiknak rövidebb. Akkor szerinted a féktávban nincs szerepe a gumi és az aszfalt kapcsolatának?

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 13:22:56

@efi:
A környékünkön van egy trükkös hely, egy lejtő, egy nem túl éles kanyarban hirtelen megjelenik a 60-as tábla, mögötte 10-20 méterre pedig a mérőautó. Aki ismeri, az már előre fékez, aki nem, az ott satuzik, ahogy tud, ez már önmagában veszélyes persze, de miután felújították az utat, még 1 hónapig ott hagytak a 60-as tábla helyén egy 40-est, a jó minőségű úton meg amúgy is gyorsabban érkeztek az autók, így jó nagy biznisz lehetett. Azóta már szerencsére újra csak a 60-as van, egyébként elvileg akinek jók a reflexei, az kilométeróra szerinti 90-ről fékezve megúszhatja a büntetést (60-nál 75-től büntetnek).

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 13:24:03

Amúgy ez az optimális áteresztőképesség a hazai közlekedési morál mellett is működik, ahol a többség magas ívben tesz a követési távolságra?

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 13:49:51

@kiwirágós kivirradtig:
Olvasgattam a vitátokat, és nem az a megdöbbentő, hogy mennyi baromságot összehordasz, hanem az, hogy emellett még az autószerelői végzettségeddel és a sok km-eddel dicsekedsz, mikor alapvető dolgokkal nem vagy tisztában.

Szerinted tényleg nem számít a gumi tapadása? Olcsó megpróbálta szádba rágni azzal, hogy ha másból, valami sokkal kevésbé tapadó anyagból lenne a gumi, akkor jóval hosszabb lenne a fékút, pontosan azért, mert akkor kisebb fékezés esetén is csúszna, mint a jobban tapadó anyag esetében. Ha jó a féked, akkor a szűk keresztmetszet bizony a gumi és az aszfalt kölcsönhatásából fakad, az ABS csak abban segít, hogy megakadályozza a blokkolást, és így valóban az optimális erővel fékezd a kereket (ami ott van, ahol még épp nem blokkol), de az, hogy ez hol van, az bizony a gumitól és az aszfalttól függ.

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2014.08.09. 15:45:20

@diszkriminans: Ezek az értékek itthoni paraméterek alapján adódnak. De valóban a követési távolság rossz megválasztása még a sebességtúllépésnél is nagyobb probléma (főleg, hogy a két dolog össze is függ!), de az nehezebben mérhető és szankcionálható, így kevésbé frekventált téma.

A közlekedési morál meg csak rajtunk múlik, de erről bővebben itt olvashatsz:
tuke.blog.hu/2013/11/21/amikor_mindenki_szembe_jon_az_autopalyan
süti beállítások módosítása