Elérkeztünk az akkumulátoros cikksorozatunk záró epizódjához. Most már villáskulcsot ragadunk és bepattintjuk az új aksit az autóba. Aki mindhárom cikknél figyelt, azt ebben a témában már nem sok meglepetés éri.
Az első részben az aksi fáradására utaló gyanús, árulkodó jeleket kerestünk, majd meg is bikáztuk az autót. A második felvonásban egy aksiboltba látogattunk, hogy a csereérett akkumulátorunk helyett másikat nézzünk.
Jöjjön a csere! De mielőtt belevágnánk az akkumulátor cseréjébe, az előző részekhez érkezett megjegyzések között felmerült kérdésekre válaszolunk.
Miért nem képes az autó 2013-ban előre szólni, hogy gyenge az akkumulátor?
A jármű diagnosztikai rendszere most is tizedvolt pontossággal méri, hogy mennyi az akkufeszültség, de valóban nem jelzik ezt az értéket. (Szakértőinknek felhívás keringőre! :) Felsorolhatjátok azokat a kocsikat, amikben van ilyen műszer.) Az akkumulátor gyengülésére azonban több árulkodó jel is felhívja a figyelmünket:
- egyre nehézkesebb indítás
- növelt teljesítménynél pislákoló fényszórók
- elektromos szervokormányos autókban kormányzáskor elnehezülő kormány, illetve csökkenő fény a világítótesteken
- lassabban működő ablakemelők stb..
Ahogy kedves kommentelőnk (Bambano) is elmondta, van olyan eset amit a Jóisten sem tud előre: ez a cellazárlat. Bármikor bekövetkezhet és akkor egyik pillanatról a másikra:
Game Over!
Most akkor vehetek bele nagyobb aksit, vagy nem
A második rész kommentjeiben parázs vita alakult ki arról, hogy milyen hatásokkal jár, ha a gyári méretnél (nem fizikai méretnél, hanem kapacitásnál) nagyobb akkumulátort veszünk az autónkba. A mi javaslatunk úgy szólt, hogy ne essünk túlzásokba, mert akkor nagyobb kapacitású akkumulátort a kisebb aksihoz méretezett generátor nem fogja tudni feltölteni annyi idő alatt, mint az eredetit. Sok érv érkezett, mi maradnánk annál a verziónál, hogy egy lépcsőnél ne vegyünk nagyobb akkumulátort, de a döntés a Tiétek.
Lehet nagyobb, de csak mértékkel
Akkumulátor felügyeleti rendszerek, különleges akkumulátorok
Valóban előfordulnak olyan autók (főleg az újabb, drágább járművek), amelyben akkumulátor felügyeleti rendszerek működnek, amelyek képesek észlelni az akkumulátor gyengülését. A dolog lényege, hogy az indítózás (nagy igénybevétel) idejére minden más fogyasztót képesek kizárni a rendszerből, de csak akkor zárják ki ha erre szükség van. (Kicsit olyan ez mint pl. az emberi szervezet, ami engedi lehűlni a végtagokat ha hideg van, azért, hogy a létfontosságú szervek melegek maradjanak.)
Ehhez különleges ún. felitatott üvegszálas (AGM) aksikat használnak, ami többek között kizárja a cellazárlatot, nincs szivárgás még a burkolat sérülése esetén sem, és a töltési/kisütési elektrolit veszteség is minimális. Persze drágább és hatékonyabb, mint a hagyományos akkumulátor, de akinek ilyen rendszer működik az autójában, az csak ilyen akkumulátort vehet bele, úgyhogy megint oda lyukadunk ki, hogy prémium autó = prémium ár...
Hozzátenném, hogy amikor használt autót veszünk, érdemes az aksi korát és állapotát is vizsgálni, mint mi.
Ford kérdés
A kommentekben említettétek a Ford gyártmányok különleges igényeit. Egyeztettem néhány szakemberrel, nos semmilyen különleges bánásmódról nem tudtak beszámolni, de gondolom most újabb komment-cunami epicentrumot teremtettem, úgyhogy ne fogjátok vissza magatokat.
Csináld magad akció... Puska kellett volna ehhez a melóhoz!
Mindenek előtt a régi, rossz akkumulátort ki kell szerelni. Az akkumulátor a járműben rögzítve van, mert ha el tudna szabadulni, akkor a 15-20 kilós alkatrész igen szép rombolást tudna végezni, és akkor még nem beszéltünk a szakadt kábelekről. Ezt a rögzítést oldani kell. Ehhez minimális műszaki érdeklődés és egy-két egyszerű szerszám szükséges. 10-es, vagy 13-as (hatlapfejű) csavarokkal rögzítik a sarukat, ehhez a melóhoz használjuk a puskát villáskulcsot. Általában a rögzítésnek az oldására is meg fognak felelni az előbbi szerzsámok. (Vagy az akkumulátor alsó peremén lesz egy fémlap, vagy fémpántok tartják a helyén.)
A saruk lekötésének sorrendje biztonsági szempontból fontos: előbb a negatív, majd a pozitív sarut kössük le. Régi ki, új be, és mehet vissza a rögzítés. (Felszereléskor először a pozitív, majd a negatív sarut tesszük fel, ha ez megvan, az akkumulátor rögzítését is elvégezzük.) Ha mindent jól csináltunk akkor most már van "energia".
Ez nekem nem megy...
Ha nem vagyunk hajlandóak bepiszkolni a kezünket, vannak akár non-stop működő akkusegély vállalkozások. Persze hívhatunk ilyet, mert kétségkívül gyors és szakszerű javítást kapunk, de arra is fel kell készülni, hogy éjjeli-, kiszállási- és egyéb felárakkal kell számolnunk – úgy járhatunk, mint a későn ébredők a téli gumik cseréjével.
Mehetünk! De most meg mi van???
Miután kicseréltük az akkumulátort, tapasztalhatunk néhány hibának tűnő jelenséget a kocsinkban. Ez természetes dolog, a járművünk vezérlése elfelejt néhány beállítást. Tipikusan ilyen az elektromos ablakemelők automata funkciója: semmi gond, mert tanítható: általában azt kell tennünk, hogy mindkét irányban nyomva tartjuk az ablakemelő gombját és amikor elérte a véghelyzetet, még 5-6 másodpercig nyomva tartjuk a gombot.
Elektromos szervokormányokkal rendelkező autóban kaphatunk még hibaüzenetet a műszerfalra ezzel kapcsolatban. Itt szintén véghelyzet-tanulási probléma van. Elmúlik, ha a kormányt mindkét véghelyzetbe kitekerjük.
Nem szól a rádió: ha "áramszünet" volt, akkor az autórádiók kódos védelmi rendszere életbe lép, vagyis egy aksicsere után meg kell adnunk a gyári kódot. Egyszerűbb esetben elővesszük a jármű fedélzeti irodalma közül a rádióra vonatkozó füzetet, amiben megtaláljuk a kódot, sőt azt is, hogy hogyan kell azt megadni. Bonyolulttá válik a kérdés, ha fogalmunk sincsen a kódról.
- Nem gyári rádiók esetében vegyük elő a saját kódot és útmutatót
- Ha gyári rádiónk van, de kódunk nincs, akkor a márkaszeviz (ha igazoljuk, hogy a miénk a kocsi) segít nekünk
- Fordulhatunk még autórádiós szakemberhez, aki – kisebb szerencsével – se perc alatt kikódolja a rádiónkat.
Végül, de nem utolsó sorban
Az akkumulátor tartalmát tekintve erősen környezetszennyező hatású veszélyes hulladék! Olyanok ezek mint a munkahelyek aulájában elkülönítve gyűjtött elemek, csak nagyobb kivitelben. A régi akkumulátort vagy a kereskedésben hagyhatjuk, vagy ha ez nem megoldott, akkor a helyi hulladékkezelő valamelyik telephelyén adhatjuk le.
A cikksorozat véget ért, de a kommentekben beszélgethetünk tovább!
Aksicserénél is: Óvatosan!