Hetek óta hangos a média a "Quo vadisznó" sztoritól, különösen az internet, hogy Budapest abszolút belvárosában 2-3 vaddisznó éli vidám életét, sőt sprintbemutatókat tartanak a Bajcsy-Zsilinszky úton, meg még egy csomó más helyen. Megmondjuk miért ne üsd el őket, ha meglátod az autódból.
Egyik kedvenc mémem a témában
Éppen egy évvel ezelőtt kaptam megbízást egy vadkár vizsgálatára. Igaz, nem városon belül, így nyilván nem 50-nel, de elgázoltak egy úttestre tévedt vaddisznót egy Iveco Daily kisteherautóval. Bár kisteherautónak hívjuk, ez a kocsi nem éppen kicsi. Az alsóhangon is legalább 5 méter hosszú furgon akár 3,5 tonnáig is terhelhető, igaz, hogy nem tudjuk, hogy mennyire volt megrakva a baleset időpontjában – de ez majdnem mindegy is.
A motorház fedél karcolásokkal megúszta - minden másra ott Mastercard...
A történetben azért kellett szakértői véleményt készíteni, mert a látható karosszéria és hűtőkárok (stb.) mellett az első megbontás után a motorvezérlés hibájára lettek figyelmesek, úgyhogy a listához jött még a vezérlés beállítása (átugrott a vezérműszíj) és a hűtőventilátor cseréje is szükségesnek látszott és még néhány apróságot (légmennyiség mérő, ékszíj, hűtőventilátor) is kicseréltek. A verdát megjavították, a biztosító helyt is állt, ahogyan kell.
Szépen összerakták a technikát, de a „most ugrik a majom a vízbe” fázisnál, a motor nem indult. Egy másik szerviz vette kezelésbe az Iveco-t, ahol a kompressziómérésnél nem megfelelő értékeket kaptak, úgyhogy azonnal le is ugrott a hengerfej és amit akkor láttak, arra addig senki sem gondolt…
Szelephi(m)bák
A szelephimbák java része eltörött. A szelepszárak eldeformálódtak, elgörbültek. A szelephézag állító sérült. A biztosító – immár harmadszor – megtekintette az autót és még mindig fizetett. A szívószelep himbák cseréje a biztosító szerint is indokolt volt.
Girbe-gurba szelepek, repedt himbák
Újra összerakták a motor és megtört a jég, a kocsi beindult. Gyorsan fel is kellett nyitni a műhely ajtajait, hogy kereszthuzatot csináljanak, mert amellett, hogy a motor járása egyenetlen volt, füstölt mint a Reichstag. A szerelők arra jutottak, hogy a szelepek nyitási-zárási ideje nem megfelelő, a mérések során kiderült, hogy a vezérmű kerék excentrikusan mozog, vagyis garázsnyelven szólva: "üt".
Az autószerelők vélelme az volt, hogy mivel a tüzelőanyag befecskendezés vezérlése a jeleit a vezérmű fogaskerékről kapja, az egyenetlenül forgó, „ütő” vezérmű fogaskerék hibás jeleket küld a befecskendező elektronikának, az hibás időpontban juttat tüzelőanyagot az égéstérbe, ezért a motor munkaüteme (a robbanás) nem a megfelelő időpontban következik be, az égés egyenetlen, hatásfoka gyenge. A füstölés pedig az egyenetlen égés következménye.
Munkásököl vasököl, ott mér, ahol köll
Rendben, vezérlés ki, a vezérműtengelyt a kerékkel együtt esztergagépben megforgatták és kimutatták, hogy a vezérműtengely elgörbült, úgyhogy ezt is cserélni kell. Meg is tették, és így harmadjára már minden rendben volt a motorral. Hangja és teljesítménye újra a régi volt, mindenki elégedetten dőlhetett hátra. Csak a tulajdonosnak fáj még a feje egy kicsit.
A vezérműtengely deformációja nincs összefüggésben a vaddisznóval
Állította a biztosító. Nem is csodálkozom a válaszon, ugyanis ez az utolsó javítási fázis újabb több százezer forintba került a károsultnak.
Még 800.000,-
Nem másolom ide a szakvéleményt, a lényeg, hogy hosszas vizsgálódás után arra a következtetésre jutottam, hogy az Iveco-t ért behatás igenis lehetett akkora, hogy a vezérmű kerék előtt lévő műanyag burkolatot is elérje, a dolgok egymásnak préselődtek a balesetben míg a vezérműkerék palástfelülete fel nem vette az energiát. Ez a nyomaték pedig elég volt ahhoz, hogy a felfogatáson keresztül meggörbítse a tengelyt.
Sematikus ábrázolással szemléltetve így néz ki a tengely eredetileg és az ütközés után (persze erősen túlzó az ábrázolás)
9 centit kell benyomódnia a hűtőkeretnek, hogy elérje a vezérlés műanyag burkolatát (megnéztem egy ép modellt is)
Akár 200 kg!
Egy vadász ismerősömmel konzultáltam, és megtudtam, hogy egy fejlett kan vaddisznó tömege a 200 kg-ot is elérheti, sőt meg is haladhatja. Láttuk tehát, hogy több milliós kárt tud okozni a kocsikban, ezért ha meglátjuk őket a belvárosban, inkább lassítsunk, nehogy aztán levelezgetni kelljen a biztosítóval.
Tudjátok, a vaddisznókkal is csak Óvatosan!
Egyénként a szakvélemény után a biztosító belátta az összefüggéseket és kártalanította ügyfelemet.