Féknyom, és ami mögötte van
2013. október 02. írta: Ruszi

Féknyom, és ami mögötte van

A lassulások, megállások, vészfékezések tárgyalása következik. Ennek bevezetéséhez a "kályhától" indulunk és tisztába tesszük a járművek lassulásának szakaszait. Lássuk mi történik ha meg kell állni!

fék_1.jpg

Érdekes kérdés a bíróságon

Történt egy tárgyaláson, hogy a bíró a baleset körülményeiről kérdezgette a baleset okozóját, mire ő elmondta, hogy fékezett, de nem tudott megállni. A bíró nem értette, hogy ha fékezett, akkor miért nem állt meg?

A jelenlévő szakértők viszont a bíró kérdését nem értették, akiről később kiderült, hogy vezetési tapasztalat – és talán józan ész – híján azt hitte, hogy ha megnyomja a vezető a féket, akkor a jármű egy szempillantás alatt megáll... Sajnos  vagy szerencsére   ez nem így van, de rávilágít arra, hogy nem árt foglalkozni az alapfogalmakkal egy kicsit és tisztába tenni a dolgokat.

A lassulás is időbe (és távolságba) telik!

Tegyük fel, hogy egy akadály, pl. gyalogos tűnik fel az autó előtt. A vezető észleli az akadályt és dönt: fékezni kell. Ezt az időt nevezzük észlelési időnek. Lábát áthelyezi a fékpedálra és elkezdi benyomni. Ezt nevezzük cselekvési időnek. A két idő összege adja a mindenki számára ismert reakcióidőt. (A reakcióidő értékével később bővebben foglalkozunk, de azt már olvashattátok, hogy a fáradtság milyen hatással van a sofőrökre.)

A fékpedál megnyomásakor még nem fog egyből a fék! Van egy minimális fékpedál holtjáték, és féknyomásnak is idő kell, hogy felépüljön. Ezen két tényező időszükséglet együttesen az ún. fékfelfutási idő, ami kb. 2 tizedmásodperc, légfék rendszereknél valamivel hosszabb.

Tehát a gyalogos észlelése óta eltelt már legalább 1 másodperc és lassulásról még mindig nem beszélhetünk. Ezalatt járművünk az észleléskor meglévő sebességével (V0) robogott tovább és megtette az ábrán kék színnel jelölt utat, amelyet egyszerűsítve reakcióidő alatt megtett útként fogunk emlegetni.

Na, állj!

Kialakult a féknyomás. Az útviszonyoknak (és a járműállapotnak) megfelelő lassulásba kezdünk és remélhetőleg még az akadály előtt meg is állunk. Az út amit ezen – végtelennek tűnő – másodpercek alatt befutunk lesz a fékút.

féktávolság.jpg

Amit a fékútról feltétlenül ki kell emeljünk:

  • A fékezés során megtett út és a sebesség között négyzetes arányosság van, tehát kétszer akkora sebességről, négyszer akkora fékútra van szükségünk, hogy megálljunk!
  • A sebességen kívül számos tényező hatással lehet a hosszára, ahogy azt az ABS-ről szóló cikkben is olvashattátok.

A féktávolság a felbukkanó akadály észlelésétől a megállásig megtett út, tehát a fent említett két szakasz összege. Ez az a távolság, amelynél célszerű nagyobb követési távolságot tartani a biztonságos közlekedés érdekében.

Adott sebességnél mennyi pontosan ez a távolság? Mennyi egy átlagos sofőr és egy autóversenyző reakcióideje?

A következő cikkekben ezekről lesz szó!

De addig is: Óvatosan!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr495546463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csoncsoj 2013.10.02. 20:25:19

szép az autó az illusztrációban! :)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.02. 20:29:11

@csoncsoj: Köszi! :) A jellegrajzot a W124 eredeti katalógusából szkenneltem, majd eltávolítottam róla a méreteket. Lehet, még viszontlátod néhányszor a blogon. Köszönjük, hogy figyelsz!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.03. 10:39:00

Nem elég pontos a rajz, mert vészfékeznél kicsit bólintania kéne a kocsinak :D

Amúgy hajrá

ugyhogy 2013.10.03. 10:55:22

"Ez az a távolság, amelynél célszerű nagyobb követési távolságot tartani a biztonságos közlekedés érdekében."

Ez nem stimmel. Az elotted levo autonak is van fekutja. Ha feltesszuk, hogy az elottunk levo auto fekje legfeljebb olyan jo mint a mienk, akkor a cel, hogy amikor mi elkezdunk fekezni, akkor a mi autonk eleje hatrebb legyen, mint az elottunk levo auto hatulja amikor o elkezdett fekezni. Ha feltesszuk, hogy az elottunk levo auto feklampajanak felvillanasakor kezdodik el a procedura (tehat onnan ketyeg a reakcioidonk), akkor jon ki, amit egyebkent tanitanak is, hogy a kovetesi tavolsag 2 masodperc legyen legalabb.

Amire igaz a mondatod: a latasi viszonyoknak megfeleloen mindig be kell tudnod latni az utat elotted fektavolsagnyira. Ez vonatkozik kodre, kanyarra, stb. Sose tudhatod, hogy van-e a kanyar utan egy fa keresztben, vagy egy babakocsi, es meg kell tudnod allni.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.03. 11:46:48

@ugyhogy: Viszont az is igaz, ha Bp-en betartod a követési távolságot, akkor oda be fognak menni eléd.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.10.03. 12:06:18

A fékezéssel két probléma van az átlagsofőröknél:

- Nem tudnak erősen fékezni, még akkor sem, amikor kellene.
- Akkor is fékeznek, amikor nagyon nem kellene.

Lajos ghr 2013.10.03. 12:08:20

Ez a szöveg is csak a jogászoknak okoz erekciót.

Sadist 2013.10.03. 13:29:01

"A fékpedál megnyomásakor még nem fog egyből a fék! Van egy minimális fékpedál holtjáték, és féknyomásnak is idő kell, hogy felépüljön. Ezen két tényező időszükséglet együttesen az ún. fékfelfutási idő, ami kb. 2 tizedmásodperc, légfék rendszereknél valamivel hosszabb."

A Porsche Boxsternél biztosan, és valószínű, hogy a későbbi típusoknál is volt egy olyan biztonsági rendszer, ami a fékbetéteket finoman a tárcsáig nyomta, ha a vezető hirtelen vette el a lábát a gázpedálról, így kisebb volt ez a fékfelfutási idő.
A mai autók pedáljai is szinte kivétel nélkül elektronikusak, de jellemző az ilyen vagy ehhez hasonló rendszer az átlag személyautókban?

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 08:33:49

@enpera: Valóban, csak az úttestet szimbolizáló vonalat nem töröltem ki a rajzból, ezért sután festett volna, ha a jármű még a talajt is ferdíti maga alatt ;)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 08:38:36

@ugyhogy: Nagyon jó észrevétel! Éppen ezért van az ábrán egy gyalogos. Szóval jár a pont, de érdemes lenne ilyen követési távolságot tartani mozgó járművek mögött is. Nemde?

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 08:42:33

@enpera: na most aki bemegy eléd, valószínűleg jobb vevője a karosszérilakatosnak...
Történt egyszer, hogy télen az M7-esen szokás szerint "tökéletesen" le volt takarítva a pálya. A kis 18 éves Nissan-nal haladunk vagy 70-el. Elhúzott mellettünk egy 206-os.
-Ügyes hangzott - az utasok egyértelmű reakciója.
A ködben, hóesésben annyit láttunk, hogy a két lámpa furcsa görbén kezd mozogni és leveszi a jobboldali szalagkorlátot... Nem hinném, hogy ez az állandó ugrálás hosszú távon nem okoz baj az "elkövetőinek".

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 08:44:55

@panaszmuki: köszönjük a témajavaslatot: foglalkozunk majd a "lebénult fékezést" segítő rendszerektől.
Vezetéstechnikai képzéseken sokszor tapasztaljuk, hogy hiába szólítjuk fel a résztvevőt, hogy most akkor fékezzen akkorát, amekkorát csak tud, maximum egy erős fékezés jön ki a dologból. A technika ma már ezen is segít. Nézegess a neten Break Assistant System videókat.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 08:50:20

@Sadist: Nem! Kukkants be az autód első fékjéhez! Nézd meg milyen távol vannak a fékbetétek a tárcsáktól. A 0,2 másodperces fékfelfutási időt kb. minden személygépjármű "hozza".
Vannak az ún. EBP (Electronic Break Prefill - elektronikus fék nyomáselőtöltés) rendszerek: ezek valóban enyhe nyomás alá helyezik a fékrendszert, így ez az idő tovább csökken!

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.10.04. 08:59:02

@Ruszi: "hiába szólítjuk fel a résztvevőt, hogy most akkor fékezzen akkorát, amekkorát csak tud, maximum egy erős fékezés jön ki a dologból."

És ezt ti hogy látjátok, ennek mi lehet az oka?
- Nem meri padlóig nyomni a pedált? (félti magát vagy az autót)
- Nem tudja padlóig nyomni a pedált? (gyenge a lába, rossz az üléspozíció, stb.)
- Meg van róla győződve, hogy márpedig ő eléggé tapossa a pedált?

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.10.04. 09:07:12

@panaszmuki: Egyértelműen nem meri megnyomni! Tisztában van vele, hogy itt nagy erők fognak fellépni, ösztönösen nem teszi ki magát ennek.
Aztán ott vannak a papucsban, egyéb vékony talpú lábbelikben vezetők, nekik fájdalmas lenne beletaposni a fékbe. Vészhelyzetben meg ott van a "bénulás" is, egyszerűen nem képes arra, hogy benyomja. Még egy remek téma. Köszönjük!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.04. 11:15:56

Szerintem meg azt hiszi hogy satuzott, pedig nem.

Bibic 2017.10.03. 15:11:15

@panaszmuki: "hiába szólítjuk fel a résztvevőt, hogy most akkor fékezzen akkorát, amekkorát csak tud"
És ön honnan tudja azt, hogy ő tudott volna még erősebbet fékezni? Fékezett "akkorát, amekkorát csak tud".

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2017.10.03. 15:53:18

@Bibic: Ez egy általános jelenség, nem 100%, hogy nem hozta ki a maximumot a dologból. Panaszmukinak adott válaszomban írok az okokról