Előző posztjainkban a fékezés kérdésével foglalkoztunk. A reakcióidőről, a fékút számításról és az ABS működéséről is olvashattatok érdekes részleteket.
Még a sebességkorlátozások okairól szóló cikkhez érkezett hozzászólásként az alábbi videó, ami gyorsan és tömören ad választ egy – a vezetők fejében – kialakult tévhitre.
Németesek előnyben, de a többiek se adják fel, nem a szöveg a lényeg!
Türelmetlenek átugorhatják azt a részt, ahol 5-ből 5 sofőr vágja rá, hogy a teherautónak hosszabb a fékútja, mert az nehezebb! Katt ide!
Tehát 80 km/h-ról vészfékezve ugyanakkora távolság alatt áll meg egy teherautó, mint egy személyautó. A videón látható 0,5-1 méteres különbség a két sofőr reakcióidejének különbségéből adódik! 5 századmásodperces eltérés ekkora sebességnél pontosan 1 méteres különbséget eredményez.
A 40 tonna össztömegre terhelt teherautó példája pedig azt is bizonyítja, hogy a tömeg nincs hatással a fékút hosszára, mondhatni: a mítosz cáfolva.
A videó végén még egy arra vonatkozó kísérlet van, hogy miért tartsunk megfelelő követési távolságot teherautók mögött is. Mert nagyjából ugyanakkora fékútja lesz mint nekünk, viszont a reakció idő alatt mi az utazási sebességünkkel haladunk, míg ő már lassul. És azt láttuk, hogy ezt a távolságot a fékezés során sem nyerjük vissza.
Szóval csak Óvatosan!