Ne légy vaksi, rossz az aksi! - 2. rész
2013. december 10. írta: Ruszi

Ne légy vaksi, rossz az aksi! - 2. rész

Az akkumulátorok lelki világával foglalkozó cikksorozatunk első részében áttekintettük, hogy vannak már bizonyos, az akkumulátor öregedésére, fáradására utaló jelek, és azt, hogy hogyan kell "megbikázni" egy autót. Ezúttal jöjjenek a legfontosabb tudnivalók az akkumulátor cseréjével kapcsolatban.

Biztosan cserélni kell?

Nem! Ha nem tudjuk beindítani a motort még nem biztos, hogy tönkre is ment az aksi. Keressük meg az akkumulátort az autóban. Ez csak elsőre tűnik egyszerű feladatnak. A motortéren kívül még viszonylag sok helyre teszik az áramforrást, ha elöl nincs, akkor a következő helyeken keressük: csomagtér padlólemez, hátsó ülések alatti rész, sőt, pl. a "németek A osztályának" bizonyos kiviteleiben az anyósülés alatti padlólemezben kell keresni. Kishaszongépjárműveknél a vezetőülés alatt, vagy a padlólemezben is találtunk már akkumulátort. Az előző rész galériájában már láthattátok azokat a helyeket, ahol megbújhat egy akkumulátor.

De nem is ez volt a kérdés: szóval megkeressük az akkut és megnézzük, hogy a saruk jól vannak-e csatlakoztatva. Régebbi akkumulátoroknál előfordulhat, hogy némi savszivárgás miatt fehér színű por válik ki a pozitív sarun. Ez rontja az érintkezést, így nem marad elegendő felület az áram számára. Ha ilyet látunk, vagy oxidálódott valamelyik saru, akkor elegendő egy kis csiszolópapírral megtisztítani. Előfordulhat, hogy a lelazult sarut simán csak vissza kell erősítenünk. Ide is 10-es, 13-as villáskulcs lesz a megfelelő szerszám.

Jó, ez megvolt, de sehol semmi...

Hány éves a mostani aksi? Ha 4-5 éves, vagy ennél is idősebb, akkor akár át is ugorhattuk volna az előző bekezdést, majdnem biztos, hogy cserélni kell. Képzeljük csak el, hogy ha a mobiltelefonunkat 4-5 évig használjuk, nem csodálkozunk, hogy már nem bírja olyan sokáig egy töltéssel. Hát ne csodálkozzunk, ha autónkban is elfárad.

Az első cikk kommentjeiben többen leírták, sőt még telefonon is megkerestek, hogy nekik 7-8 éves az akkumulátoruk, de tökéletesen megy. Nos akkor ők a nagyon szerencsések, olyan ez mint egy huszonéves kutya.

Aksit az aksiboltból!

Egy rendes boltban mielőtt eladnának nekünk egy új akkumulátort, a régit mérőpadra teszik. Ott műszeres, terhelés alatti vizsgálatot végeznek a régi akkumulátoron, és hamar kiderül, hogy kell-e új. Ha már mindenképpen cserélni kell, akkor a szakember fog tudni mutatni legalább 2-3 új akkumulátort, ami passzol az autónkba. Ha autósboltban, vagy bevásárlóközpontban veszünk magunknak akkumulátort, akkor oda kell figyelni néhány dologra. Fontos, hogy az alábbi 5 tulajdonságnak egyszerre kell stimmelnie, hogy a vásárolt alkatrész méretben, teljesítményben beszerelhető legyen az autónkba.


http://images.wlap.hu/write/userimages/kepek/103/77/akkumulator.25591.640x480.jpg

A bőség zavara

  • Feszültség: a személygépjárművek 12V-os elektromos rendszerrel rendelkeznek, ilyet válasszunk
  • Indítóáram: ez az adat azt jelzi, hogy indítózáskor rövid ideig mekkora az a maximális áram (Amperben), amit képes leadni
  • Kapacitás: gyakorlatilag töltésmennyiség mutató. Mértékegysége az amperóra (Ah). Ennek a számnak akkor van jelentősége, amikor kisebb terhelés mellett (pl. világítás, rádió, stb...) használjuk az akkumulátort.
  • Méret: a járművekben az akkumulátorok helye gyárilag akkorára van kiképezve, amekkora szabvány szerinti akkumulátornak oda el kell férnie. Mérjük le a régit, mielőtt magunktól újat választunk
  • Pólusok helye: a járműben a saruk éppen akkorára vannak drótozva, hogy a belevaló akkumulátor saruit elérjék a kábelek. Ha fordított akkumulátort sikerül vásárolnunk, akkor gyakorolhatjuk a válogatott káromkodásainkat a kocsi homlokfalára támaszkodva...

Én is csak példából szoktam érteni, úgyhogy: 47Ah; 450A; jobb+; 175*175*190 mm; Sorrendben: kapacitás; indítóáram; pólus elhelyezés; fizikai méret! (A feszültség 12V, ezzel nem tudunk majd mellényúlni.) Leírják még a súlyát is (ennek az előbbinek 11 kg), úgyhogy ha ennél kevesebbel szériázunk a konditeremben, akkor elkél majd egy kis segítség.

Biztos ami biztos...

Jegyezzünk fel minden adatot a régi aksiról, mielőtt vásárolunk. Sokan úgy vannak vele, hogy vesznek egy nagyobb kapacitású akkumulátort: ha már kár, legyen tetemes, akarom mondani, ha már venni kell, veszek egy nagyobbat.

Nem jó ötlet: az autónkat úgy találták ki, hogy a generátor (ami menet közben tölti az akkumulátort) akkorára van méretezve, hogy a gyári akkumulátort fel tudja tölteni. Ha nagyobb akkumulátort veszünk (15-20%-al nagyobb kapacitás) akkor már valószínű, hogy nem lesz elegendő a generátorunk töltőárama. Úgyhogy pl. egy 45 Ah-s aksi helyett legfeljebb 55-58 Ah-s válasszunk – ha már mindenképpen nagyobbat szeretnénk.

Következő részünkben jön a "Csináld magad" mozgalom.

Szóval a vásárlásnál is csak óvatosan!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr585654302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2013.12.10. 17:25:21

"(15-20%-al nagyobb kapacitás) akkor már valószínű, hogy nem lesz elegendő a generátorunk töltőárama."

Dehogynem! Csak tovább tart feltölteni, ha nagyon lemerült. Éppen 15-20%-kal tovább.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.10. 17:44:15

Pontos az észrevétel. Csak akkor meg kell mondani a vásárlónak, hogy ezen túl legyen kedves 15-20%-al többet menni... :)

Reggie 2013.12.10. 17:47:00

"Ha nagyobb akkumulátort veszünk (15-20%-al nagyobb kapacitás) akkor már valószínű, hogy nem lesz elegendő a generátorunk töltőárama."

Ez mekkora oltari nagy baromsag. Nezzuk az energiamerleget: Ahhoz, hogy az akkumulatorunk feltoltve legyen a generatornak tobb energiat kell eloallitania, mint a jarmu villamos rendszere felhasznal. Ha nem igy lenne, akkor a kis kapacitasu akkumulator is lemerulne, sot hamarabb, mint egy nagy kapacitasu akkumulator. Tehat ha van energiatobblet, amely az akkumulator toltesere forditodik, akkor a kapacitas csak a toltesi idot hatarozza meg.

Az akkusaruk leszedesenek a sorrendjet is leirhattad volna, mert az is biztonsagkritikus kerdes.

Kowalski76 2013.12.10. 17:50:28

En is ugy tudom, hogy a generatornak mindegy mekkora akkut tolt. A toltoaramkor ugy van meretezve, hogy a hozza passzolo akku nevleges Ah kapacitasanak kb egy tizedevel toltson, emellett a generator kiszolgal hasonlo vagy nagyobb fogyasztokat is. Vagyis az eloirtnal nagyobb kapacitasu akku feltoltese tovabb fog tartani, de az lemerulni is kesobb fog. Szerintem a leheto legnagyobb inditoaramu es kapacitasu akkut celszeru valasztani, ami fizikailag befer a regi helyere, plane ha dizel, ha magasabb kategorias vagy "fullextras" autorol van szo. A fizikai meret felso korlatai ugysem engednek meg tul nagy eltereseket.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.10. 17:51:17

Mondom, hogy igazatok van... :)
A szerelés a következő rész tartalma lesz. A rossz aksit meg mindegy hogyan szerelik ki, mert úgy sincs benne már szufla. De majd a rend kedvéért benne lesz le-fel irányban.

Reggie 2013.12.10. 17:52:18

@Ruszi: Ja, csak nem ugy, ahogy gondolod. Mert 10..20%-al sem kell tobbet menni, hogy feltoltsd.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 19:02:16

A nagyobb kapacitású akkunak megvan az a nem jelentős hátránya, hogy a nagyobb akkunak az önkisülése is nagyobb. Ezért hosszabb állás után tovább tart teljesen feltölteni, hiszen több energia szivárgott el belőle.

@Reggie: Miért nem? Kérlek, magyarázd el, mert nem látom világosan.

Bár nem vagyok szakember, úgy vélem, ez attól is függ, hogyan definiáljuk a töltöttséget - de általában a teljes kapacitás százalékában szokás megadni. Ekkor pedig a 20%-kal nagyobb kapacitású akkumulátort adott mennyiségű kivett energia után tovább tart teljesen feltölteni.

Ennek oka az, hogy az akkut a töltés első szakaszában áramgenerátorosan (valójában áramhatárolással, fix áramerősséggel), a második szakaszában feszültséggenerátorosan (valójában feszültséghatárolással, egyre csökkenő áramerősséggel) kell tölteni (aztán a végén jön a csepptöltés). Ebből következően az áramgenerátoros (áramhatárolt) szakaszban egységnyi idő alatt több energát lehet beletölteni, mint később a feszültséggenerátoros (feszültséghatárolt) szakaszban. A töltöttségi százalék/idő grafikonon ez egy egyre csökkenő meredekségű, a vízszinteshez egyre jobban közelítő görbe jelzi (legalábbis nagyjából). Tehát minél közelebb áll az akku a 100%-hoz, egységnyi idő alatt annál kevesebb energiát lehet belepumpálni.

Márpedig egy nagyobb akkunál x mennyiségű energia kivétele után kisebb mértékben csökken a töltöttségi százalék, tehát töltéskor egységnyi idő alatt kevesebb energiát tudsz beletenni (a görbe vízszinteshez közelebb álló szakaszán töltesz), vagyis ugyanannyi energiát csak hosszabb idő alatt tudsz visszatölteni.

De ismétlem, nem vagyok szakember, javíts ki, ha tévedek.

isssti 2013.12.10. 19:04:16

Ruszi, vedd már végre észre: egy jót szeretnének veled kötözködni a kedves kommentelők.
Apropó: sapka volt-e rajtad a poszt írásakor?!

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.10. 19:06:12

@isssti: Az eddigi legmeggyőzőbb komment @Kovacs Nocraft Jozsefne-től engem igazol.
De éppen ezért van nyitva amúgy komment rész, hogy beszéljük meg, menjünk előre, csináljuk jobban.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.12.10. 19:14:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ennek oka az, hogy az akkut a töltés első szakaszában áramgenerátorosan (valójában áramhatárolással, fix áramerősséggel), a második szakaszában feszültséggenerátorosan (valójában feszültséghatárolással, egyre csökkenő áramerősséggel) kell tölteni (aztán a végén jön a csepptöltés)."

kicsit segitenel hogy ez autoban megis hogy van megvalositva? egyaltalan meg van valositva?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 19:35:52

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Szerintem autóban ugyanúgy, mint normál akkutöltőben, de nem vagyok autóvillamossági szakember.

A töltés elején fix árammal tölt, közben figyeli az akku kapocsfeszültségét (tehát töltés közben). A töltés hatására természetesen nő a kapocsfeszültség.

Amint a kapocsfeszültség elér egy adott szintet, akkor a töltő átvált és onnantól olyan áramerősséggel tölt, hogy a kapocsfeszültség ne lépjen túl egy megengedett max. értéket. Ez fokozatosan csökkenő áramerősséggel való töltést eredményez.

A különböző akkutípusoknál más-más a töltési stratégia (még egy típuson belül is más pl. a gyorstöltés), de annyi ált. közös, hogy a töltés vége felé csökken az egységnyi idő alatt betöltött energia (lassul a feltöltés). Laptopnál, tabletnél, de máshol is általában megadják a 80%-os töltöttségi szinthez tartozó töltési időt, de ha megadják a teljes töltöttséghez szükségeset is, akkor az többnyire nem 25%-kal hosszabb.

Reggie 2013.12.10. 20:05:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mert az inditozas es az egyeb villamos rendszerek fogyasztasa nem fugg az akkumulator kapacitasatol. Tehat ugyan annyi energiat vesz ki belole az ejszakai allas es az inditozas. Miutan elindult az auto ugyan ennyit kell potolni.

Phteven 2013.12.10. 20:06:13

Legközelebb a "Hogyan vásároljunk dobozos tartós tejet?" c. kiskátéból olvashatunk részletet.

impala 2013.12.10. 20:10:36

@Ruszi: a viccben az orvos mondja a páciensnek, hogy sétáljon naponta 1-2 kilométert.
az visszakérdez: doktor úr, mielőtt kiviszem a leveleket, vagy ráér utána?
szóval lehet, hogy megy az a kocsi éppen eleget, miért kéne még többet mennie az aksi miatt?

magyar bucó 2013.12.10. 20:18:53

@Ruszi: Nem kell többet mennie, ugyanis csak az elhasznált áramot kell pótolni, az meg független attól, mekkora kapacitású akku van az autóban.

Reggie 2013.12.10. 20:20:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A kommented masodik felere elfelejtettem valasozlni. Szoval a feszultseggeneratoros toltesi szakaszban az akkumulatorok belso ellenallasa es a toltottsegi szint korlatozza a toltoaramot. A nagyobb kapacitasu akkumulatoroknak kisebb a belso ellenallasuk, tehat itt nagyobb aramot tudnak felvenni. A lassulas pont az aramgeneratoros szakaszon van, mert azt a generator maximalis arama fogja korlatozni(nincs C/10 toltes). Egy napi szinten hasznalt kocsinal az inditozas es az ejszakai allas nem vesz ki jelentos toltest az akkumulatorbol, igy normalis esetben nem csuszik ki egyik akkutipusnal a feszultseggeneratoros szakaszbol. Tehat nem fog szamitani a nagyobb kapacitas. Ezt te magad is ellenorizheted, ugy hogy mered az akkufeszultseget inditozas kozben. Par masodperc alatt felmegy 14.4V-ra, azaz feszgeneratoros.

Quattroman 2013.12.10. 20:21:23

gyönyörű ez a csináld magad írás de rengeteg modern autó már csak diagra téve és installálás után hajlandó tölteni a cserélt akksit. egyébként megzavarodik az elektronikájuk.
Pl. Ford és Renault típusok

Reggie 2013.12.10. 20:39:07

@Quattroman: Igen, az azert van, mert az ujabb tipusok mar szamoljak a toltottsegi szintet. Egy uj akksinal a meresekbol szamolt es valos toltottsegi szint el fog terni. Hasonlo, mint hogy telefonoknal is "formazni" a telefonok akksijat. Valojaban ez ott sem formazas(amit gyartaskor elvegeznek), hanem az akkumulator-menedzsment ujrakalibralasa.

Megoldó 2013.12.10. 20:41:43

Maradjunk annyiban hogy lehet akár kétszeres is az akku, a generátornak nem sokat számít.
A feltöltés meg az autóban feszültséggenerátoros, tehát mindegy mekkora, sőt pár autótipusban vezérelt.
Ami inkább fontos az az, hogy egyre több autóba nem jó a sima akku csak a kalciumos. Leginkább a vezérelt töltésűekbe (pl ford).
Szóval lehet írni a sima, a kalciumos, meg az ezüstös akkukról...

csárlszbrunzol 2013.12.10. 21:32:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A töltés elején fix árammal tölt, közben figyeli az akku kapocsfeszültségét (tehát töltés közben). A töltés hatására természetesen nő a kapocsfeszültség.

Amint a kapocsfeszültség elér egy adott szintet, akkor a töltő átvált és onnantól olyan áramerősséggel tölt, hogy a kapocsfeszültség ne lépjen túl egy megengedett max. értéket. Ez fokozatosan csökkenő áramerősséggel való töltést eredményez. "

Hát, nem tudom, mit tudnak a mai autók, de viszonylag soakt foglalkoztam a dologgal és mondhatom: a '80-as években nem volt elektronika, amely az akku töltését szabályozta volna. A generátorban van feszültségszabályzó, de az csak annyit csinál, hogy a gerjesztést addig állítja, amíg 13,8-14,4 V körülre nem ér a kapocsfeszültség (a generátoré). Onnan egy darab madzaggal megy az akkura és jóccakát. A töltés annyi, hogy az akku megkapja a 13,8-14,4 V-ot (mínusz a vezetéken eső nagyon kevés feszültség) és megy bele a töltés, meg persze megy a fogyasztókra is. Nincs itt áramgenerátor, csak feszültséggenerátor.

Ha engem kérdezel, a mai autókban sincs egyébként, de ezt majd megírja az, aki ért hozzájuk.

csárlszbrunzol 2013.12.10. 21:32:48

@Ruszi: legalább a blog gazdája írná helyesen a -val, -vel ragot

csárlszbrunzol 2013.12.10. 21:53:23

@Ruszi: "-al", "-el"-t használtál az egyébként hasonuló -val, -vel helyett. Konkrét hiba: "20%-al" a helyes 20%-kal helyett. Iszonyat sokan rontják, szinte polgárjogot kapott. Ezért nem kéne terjeszteni. Már szerintem.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.10. 22:02:09

@Quattroman:

Ez nagyon tuti.
És mint csereszerető poszt toló (áááá, nincs akku boltja) írja, 4-5 éves akkut már illik cserélni.
Múlt héten könyökölt le az akkum, hétfőn indított, kedd este már meg se nyekkent. 8 éves volt.
Az a szép és bájos ebben az akku mizériában, hogy az akku tökéletesen javítható lenne a tizedéből, mint amibe egy új kerül, de az nem érné meg a gyártóknak. Nem véletlenül nem lehet őket bontani, mint régen a szurkos darabokat.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.12.10. 22:04:51

@Kovacs Nocraft Jozsefne: @csárlszbrunzol: szerintem is az olomakksi az irto primitiv joszag, es egy madzaggal csurjak ra a generatorrol, nincsen autonal csepptoltogetes a vegen, hacsak nem valami csucsszupi autorol van szo, de ott lehet mar ketevente dobaljak ki az aksit is, mert az occo

a tobbi aksifajtaval meg osszehasonlitani nem bolcs dolog

nagy aksit amugy azert szoktak javasolni oregebb autokba, mert oregszik a vezetekezes es inditozasnal hianyzik az oreg vezetekeken elillano delej :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 22:11:24

@Reggie: "A nagyobb kapacitasu akkumulatoroknak kisebb a belso ellenallasuk, tehat itt nagyobb aramot tudnak felvenni."

Igen, közben nekem is eszembe jutott, hogy a nagyobb kapacitású akkunál nagyobb lesz a bemenő áramerősség azonos töltőfeszültség mellett. Írni is akartam, csak előbb befejeztem az éppen nézett filmet. Szóval ez kompenzálhatja azt, hogy egy laposabb szakaszban zajlik a töltés.

Az áramgenerátoros szakasznál az általad említett lassulás szerintem azért nem következik be, mert az akku kapacitásától függetlenül azonos mennyiségű energiát veszünk ki az akkuból. Tehát hiába nincs C/10 töltés (kisebb a töltőáram), mégsem tart tovább
ebben a szakaszban az akkuból kivett energia visszatöltése, mert hiszen fix mennyiségű a visszatöltendő energia, amit fix áramerősséggel töltünk vissza - ezt meghatározza a töltő. Sőt egy egészen picivel még gyorsabb is itt, mert a nagyobb kapacitású akku feszültsége azonos energia kivétele után picivel kisebb mértékben csökken, így a fix áram visszatöltése egy egészen picivel nagyobb feszültség mellett történik. De ez 10-20% plusz kapacitásnál nem lehet jelentős.

Az ezt megelőző, rövidebb kommentedben nem mondasz ellent nekem, hiszen én is abból indulok ki, hogy az akkuből kivett energia mindkét esetben egyenlő.

@csárlszbrunzol: Én sem tudom, mit tudnak a mai autók, nem értek hozzájuk,de szerintem azért jobban odafigyelnek az akku szabályos töltésére. Ez manapság már minimális plusz pénz, hiszen vannak integrált töltőelektronikák igen olcsón. (Na meg nehogy már egyszerűen meg lehessen javítani, ha elromlik, kelljen elmenni egy márkaszervizbe.)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.10. 22:15:45

@Don Quixote de la Ferko: a múltkori téli gumis cikknél meg azt kaptam, hogy gumi műhelyem van, vagy tolja belém a gumiipar a pénzt. Most meg aksiboltos lettem. Mondtuk is, hogy bárcsak tolná valamelyik ipar a lóvét, nem kellene görcsölni a melóban. És az idézett bekezdés alatt rögtön említésre kerülnek a 7-8 éves matuzsálemek is...
@csárlszbrunzol: ragozás. Francba. Pedig az ABS-szel cikkben még rá is kérdeztünk. Összekapom magam ragozás ügyében.
A következő befejező rész előtt utána nézek nektek ennek a Ford ügynek. Meg lesz akkufelügyeleti rendszer, AGM aksik, mókustojás, miegymás...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 22:19:03

@Ruszi: Hogy neked milyen kiterjedt autóipari érdekeltségeid vannak! :D

Reggie 2013.12.10. 22:27:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, az allando kivett energia miatt nem lesz ott sem kulonbseg. Csak egy teljes feltoltesnel szamitana.

@csárlszbrunzol: Az aramkorlatozast a generator karakterisztikaja adja. Az U-I karakterisztika nagyjabol a 0,0 koordinatara illesztett ellipszis elso siknegyedere hasonlit.

csárlszbrunzol 2013.12.10. 22:28:51

@Ruszi: Köszönöm, megtisztelsz! Ez az egyik nyelvtani vesszőparipám (az öt-hat közül! :-P); általában igyekszem visszafogni magam, de néha kikívánkozik.

Töltés ügyében utána tudnál nézetni a mai töltéseknek is? Valahogy szkeptikus vagyok az áramgenerátoros üzemmóddal kapcsolatban. Szerintem olyasmi lehet, hogy feszültséggenerátoros, de - nyilván! - maximált árammal. Ha egy bizonyos mennyiségtől több kell(ene), akkor alább kell adni a feszültségből (és onnan kvázi áramgenerátor, de csak kényszerből, mivel a generátor nem képes több áramot szolgáltatni). De tisztán áramgenerátoros mód szerintem nincs. Az első Swiftben még biztos, hogy egy szál drót ment a generátorról az akkura, pedig annak már elég furmányos fesz.szabályzója volt. Nem gondolom, hogy az elmúlt 15 évben ez akkorát robbant volna. Ráadásul mivégre?
Vessük össze az Efficient Dynamic-kal is, ahol ugye pont fékezéskor (igyekszik többet) gerjeszteni az elektronika, hogy inkább akkor töltse az akkut jobban a generátor, ezzel (is) csökkentve a fogyasztást.

Robairto 2013.12.10. 22:30:00

@Don Quixote de la Ferko; @Kovacs Nocraft Jozsefne
@Ruszi-nak szélvédős boltja is van! :D Le merem fogadni, hogy cikket is fog írni róla! :)

Amúgy nincs se aksi, se gumi érdekeltsége (bárcsak lenne!! :)). Viszont szélvédős cikk tényleg lesz!
Kérdés is jöhet, ha van és megkérdezzük a mély szakmai dolgokat!

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.12.10. 22:30:36

@Megoldó:
Csak azért kérdezem, mert a 2004-es Ford Fusionben pont tegnap adta meg magát a második akkumulátor.
Az első kibírt közel hét évet, aztán egyszer megálltunk vele a posta előtt és indulni már nem indult be. Most teljesen ugyanezt játszotta el, csak éppen este leállítottam a parkolóban, reggel már nem indított. Viszont a cserénél csak régi kivesz, új feltöltve bekerült a helyére és zokszó nélkül pöccre indul megy dudál mindent csinál, nem kellett kalibrálni semmit.
Viszont a Mondeomban meg fogalmam nincs hány éves lehet az akkumulátor, akitől vettem állította hogy 1-2 éves, számlája viszont nem volt róla. Azóta is ott figyel a dobozban az akksi. Tél elején ahogy csináltattam rajta egy alaposabb szervizt, a szerelőm megnézte kis vizet töltött bele ennyi volt a mutatvány. De azért nem örülnék ha valahol Bivajbaznádon egyszer csak ez is megadná magát, aztán még az akkucseréhez is szagszervit kellene keresni.

csárlszbrunzol 2013.12.10. 22:32:45

@Reggie: De azt a generátor teljesítményének maximumán adja, kényszerből. Nem azért, mert valami furmány agyonszabályozná a töltést. Már szerintem. maximális áram (teljesítmény) kihasználtságán belül maradva szerintem feszültséggenerátor (vót, valamikó'. Hogy most milyen, arra nem esküdnék meg)

Reggie 2013.12.10. 22:46:46

@csárlszbrunzol: Igen, nincs kulon szabalyozas, viszont visszahajlo karakterisztikaja lehet.

www.auto.bme.hu/sites/default/files/gjeea04-092005.pdf

Szelid sunmalac 2013.12.10. 22:52:55

En nem ertem ezt az egeszet. Ha nem indul reggel a kocsi, kinyitom a motorteret, kiveszem a doglott horcsogoket, beteszem az ujakat es kesz is!

romaniarulez! 2013.12.10. 22:57:08

Hello mindenkinek, látom, vérprofik vagytok, segítsetek már kicsit:
van egy 12 éves Fiat, nyáron vettem, szerelőm mondta, akksit kéne benne cserélni. Meg is tettem, elgurultam egy autós boltba, régi akksi ki, új be, minden frankó, DE azóta az Mp3-as rádióm nem működik (se kép, se hang), sőt még az antenna sem mozdul (addig ha ráadtam a gyújtást, rögtön felemelkedett).
A boltban azt mondták, talán valami kódot kéne beütni, akkor működik majd újra. De milyen kódot? Honnan szerezzek ilyet? És hova üssem be?
Köszi!

Reggie 2013.12.10. 23:30:43

@romaniarulez!: A radiohoz adtak a kodot. Ha gyari a radio, akkor konnyen lehet, hogy a kocsihoz kapott kezelesi utmutatoba bele lesz fuzve. Ha kulon vasarolt, akkor a vasarlaskor adtak hozza.

Reggie 2013.12.10. 23:33:51

@Don Tejbegríz a féllábú matrac: Valoszinuleg a toltessel van a baj. Vagy tultolti az akksit es igy hamar kinyirja, vagy nem tolti elegge es lemerul. Altalaban a generator gerjeszteszabalyozoja szokott meghalni, az okoz ilyen problemat, de velem mar volt olyan is, hogy a generatorrol lejovo kabel volt eltorve nagyreszt es csak nehany rezszal maradt ep. Igy a toltes hianyat jelzo izzo nem gyulladt ki a muszerfalon, de annyira nagy volt az elvekonyodott vezetek ellenallasa, hogy az akkut mar nem tudta erdemben tolteni. Anno nekem menet kozben halvanyodott el a kocsi vilagitasa es allt le.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.12.11. 10:09:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Én sem tudom, mit tudnak a mai autók, nem értek hozzájuk,de szerintem azért jobban odafigyelnek az akku szabályos töltésére. Ez manapság már minimális plusz pénz, hiszen vannak integrált töltőelektronikák igen olcsón."

elobb kerdeztem hogy te biztosan tudod-e hogy van benne okos tolto, es mas is irta hogy oszerinte a regebbi autoknal nincsen, ennek ellene nyomod a butasagot hogy tutti van okostolto mert occo az elektronika
az igaz hogy olcso mert pl. a lidl -ben 4e, de annak a vegen van egy elegge jol szabalyozott es allandoan rendelkezesre allo halozat

mivel en sem vagyok autovillamossagi szakember igy csak olvasgatni tudok...
lmgtfy.com/?q=%C3%93lom+akkumul%C3%A1tor+GYIK
"9. Az akkumulátor töltése - Legfontosabb, hogy ne felejtse el az akkumulátorból kivett energiát mielőbb vissza is tölteni. Ha nem így tesz, akkor az elszulfátosodás beindul, amely a kapacitás és élettartam csökkenéséhez vezet. A gépjárművek generátora egyben akkumulátortöltő is és általában jól végzi a feladatát egészen addig, amíg az akkumulátort nem sütjük ki túlságosan. A generátor a mélykisütött akkumulátort rendszerint túltölti, ami megint csak nem tesz jót az akkunak. Általában egy mélykisütött indítóakkumulátort kb. tízszer tud a generátor újratölteni. Az akkumulátorok szeretik, ha megfelelő karakterisztika szerint töltik fel őket, különösen mélykisütött állapotukból. Ezt az optimális töltési karakterisztikát 3 lépcsős töltési karakterisztikának nevezzük. Ezt a karakterisztikát csak speciális processzorvezérelt akkumulátortöltők képesek nyújtani, ilyen töltőket egyáltalán nem vagy csak ritkán látni a barkácsáruházak polcain."

meg egyszer a lenyeg: "A gépjárművek generátora egyben akkumulátortöltő is és általában jól végzi a feladatát egészen addig, amíg az akkumulátort nem sütjük ki túlságosan"

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.11. 14:33:22

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:

"ennek ellene nyomod a butasagot hogy tutti van okostolto mert occo az elektronika"

:)

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.12.11. 19:21:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne: irtad egyszer hogy: "Laptopnál, tabletnél, de máshol is általában megadják a 80%-os töltöttségi szinthez tartozó töltési időt, de ha megadják a teljes töltöttséghez szükségeset is, akkor az többnyire nem 25%-kal hosszabb."

latom hogy akku akku... szoval mindegy hogy olom vagy liion ugye? mindegyik ugyanugy megy?

azert akkor is vigyorognal a vicceden ha megtudnad hogy a Teslaban a liionra kihagyjak a 80% feletti toltest?
pedig az mar tenyleg premium kategoria...
mekkora poen :)))

lyken 2013.12.29. 15:02:57

@Ruszi: "Egy rendes boltban mielőtt eladnának nekünk egy új akkumulátort, a régit mérőpadra teszik."
Bevallom, hogy én 20 év alatt még nem láttam ilyen boltot, pedig jártam egypárban. :)
Esetleg lehetne valami leírás arról, hogyan lehet az akku kapacitását ellenőrizni otthon. Elég sok házibarkácsolós embernek van ma már otthon digitális multimétere. :)

"Pontos az észrevétel. Csak akkor meg kell mondani a vásárlónak, hogy ezen túl legyen kedves 15-20%-al többet menni... :)"
Nekem 60-as helyett 74-es ment bele cserekor. Utána 80-as volt már csak arra a méretre, úgyhogy azt tettem bele. Nem érzem semmi hátrányát. Az biztos, hogy az új akksik ugyanazon a nominál(forint)értéken egyre nagyobb indítóáram értéket biztosítanak a magasabb kapacitás(Ah) mellett. Nem vagyok benne biztos, de gondolom jótékony hatással van az akku élettartamára, hogy nem a lehetőségei határán van üzemeltetve már a kezdetektől. Arra gondolok, hogy mikor 900A helyett már csak 700A-t tud kiszolgálni hatévesen, még mindig megfelel számomra, mivel a motoromnak eleve csak 600A kell. :)

"Most meg aksiboltos lettem. Mondtuk is, hogy bárcsak tolná valamelyik ipar a lóvét, nem kellene görcsölni a melóban."
:D

lyken 2013.12.29. 15:09:11

" nominál(forint)értéken egyre nagyobb indítóáram értéket biztosítanak a magasabb kapacitás(Ah) mellett."
Értsd: ugyanazon vásárlóértékért cserébe a technológia fejlődése miatt egyre jobb akksik vannak. A 2000-ben vűsűrolt 60Ah-s 600EN értékű akku nominál értékéért ma 77Ah-s 780EN akkut lehet kapni.
Bár nem így érezzük, de egyre olcsóbb minden. :)