Köd előttem, köd mögöttem...
2014. január 30. írta: Ruszi

Köd előttem, köd mögöttem...

...írta Szabó Lőrincz "Szél hozott, szél visz el" című versében, amelyet sokan inkább Koncz Zsuzsa gyönyörű előadásában ismerünk. A téma a reggelek időjárása kapcsán igen aktuális. Legalább a fejekben oszlassuk el a ködöt, mielőtt autóba ülünk!

Mi az a köd?

A levegő vizet tartalmaz pára formájában, de ezt nem mindig látjuk. Minél melegebb a levegő, annál több vizet tud oldott állapotban megkötni – és fordítva, minél hidegebb, annál kevesebbet. Innen ered a relatív páratartalom fogalma, vagyis az, hogy egy adott hőmérsékleten a vízmegkötő "kapacitásának" hány százalékát "használja" a levegő. Szóval a levegő (pl. este) lehűl és az addig tárolt vizet nem képes már megtartani és néhány ezredmilliméternyi átmérőjű vízcseppek válnak ki a levegőben. Magyarul felhő képződik, csak ez most nem odafent, hanem idelent van.

Ha túl erős a köd, akkor a látótávolságot jelentősen csökkenti. Beszéltünk már követési távolságról és féktávolságról. Megfelelő – megállásra elegendő – távolságot még akkor is nehéz meghatározni, ha látjuk, hogy mit követünk egyáltalán. Ködben mindez még nehezebb...

Nem baj, ott a ködlámpa!

Csak lassan a testtel! Sok igaznak vélt és valós információ kering arról, hogy a ködlámpákat, hol, mikor lehet használni. Találgatások helyett forduljunk a jogszabályokhoz, nézzük mit is mondd az 1/1975. KPM-BM együttes rendelet, vagy ahogy hivatkozni szoktunk rá, a KRESZ:

44.§ (4): Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.


Na ezzel igazán beljebb vagyunk. Nem csak az a baj, hogy a látási viszonyok megítélése szubjektív, hanem hogy ezzel sokan vissza is élnek. De erről majd később, most keresgéljünk tovább a jogszabályokban. Rövid keresés után rábukkanunk a 6/1990 KÖHÉM rendeletre, ami A-tól Z-ig mindent szabályoz, így találunk közte ködlámpákra vonatkozó részt is. A II. rész tartalmazza a fogalmak meghatározását.

5.13. első ködfényszóró

lámpa, amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását;

5.14. hátsó ködlámpa

lámpa, amely arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét;


Köd előttem...

Az első ködfényszórót tehát ködben, hóesésben, erős esőben, vagy porfelhőben kapcsolhatjuk be. Ha ezek egyike sem áll fent, akkor szabálytalanok vagyunk, ha ködfényszórót használunk. Tévhit, hogy az első ködlámpák használata lakott területen kívül szabályos csak. Ha (csak) ezért állít meg a rendőr, még van esélyünk. Ha a fenti jelenségek nem tompítják a ködfényszórónk fényét, akkor erősen vakíthatja a szemben közlekedőket, ezért tilos és veszélyes a használata.

car fog2.JPG

Köd mögöttem...

Na, itt már szűkebb a mozgásterünk: csak sűrű köd esetén kapcsolhatjuk be! De akkor feltétlen használjuk, mert sokat segítünk vele a ködben mögöttünk botorkáló sofőröknek.

fog.jpgLátszani is legalább olyan fontos, mint látni

Fontos, hogy figyeljünk a folyamatosan változó körülményekre, és amint javul a látótávolság kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát, megkímélve ezzel a mögöttünk haladókat egy maradandó látáskárosodástól. És a vörös fény okozta agresszív rohamoktól... :)

(Esőben semmi esetre se használjuk a hátsó ködlámpát, mert a vörös fénye minden vízcseppen megtörve vakítja az utánunk jövő sofőröket!)

Szegény pára...

...csak csapong ide-oda. Autón kívül és belül is nehezíti az életünket. Arról már volt szó, hogy belül mi történik, de a pára az út felületére is hajlamos kicsapódni és így nedvesíti is azt. Ehhez szintén az kell teljesüljön, hogy az útfelület hidegebb legyen a fölötte elhelyezkedő levegőnél.

Wet road.jpg

Ha a levegő tovább hűl, a víz meg is fagy... Erről is olvashattatok már.

Úgyhogy a sűrű ködben is csak óvatosan! Jobb elkésni bárhonnan ebben a világban, mint hamar érkezni egy másikba!!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr205706557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

olcso 2014.01.30. 20:19:49

Javaslom mindenkinek gyakorolni a ki- és bekapcsolást. Emellett gyakran pillantsatok a visszajelzőre ellenőrizve, hogy be van-e kapcsolva.

Sajnos rengetegen még akkor sem észlelik a problémát, ha villant az ember hátulról...

Egyébként az én kocsimon a hátsó csak az első ködfényszóróval együtt kapcsolódik be, ami az előttem menőnek nem lehet valami kellemes. Ezt "hibának" találom.

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 14:05:28

Valaki magyarázza meg nekem, hogy mi az oka annak, hogy nagyon sokan folyton, a legtisztább időben is bekapcsolva hagyják az első ködlámpát, a legnagyobb parasztok a tompított fényszóró helyett használva külterületen? A többségük általában amúgy is tapló módon vezet, de láttam már olyat is, aki egyébként más szempontból kulturált módon közlekedett. Mi az oka ennek a divatnak, és miért nem büntetik, mikor tömeges jelenségről van szó (kb. 5-ből 1 autós)?