Életveszélyben vagy az autópályán!
2014. augusztus 03. írta: Robairto

Életveszélyben vagy az autópályán!

Mivel az elmúlt napokban több olyan eset is történt amikor az autópálya aszfaltján gázoltak halálra valakit, így újra elővesszük ezt a témát. Számos olyat tanácsot olvashatsz, amivel egy-egy emberélet megmenthető lett volna...

Mit tegyünk ha műszaki hiba jelei mutatkoznak az autón?

1, Meneküljünk, ha tudunk!

Jelentkező műszaki hiba esetén próbáljunk meg elmenni az első kijáratig és ott elhagyni az autópályát. Valóban ez nem minden esetben kivitelezhető, ha úgy érezzük, hogy a vas már nem fog elcammogni az első kijáratig, akkor az autópálya mentén elhelyezett segélykérő telefonokat figyeljük, és ha ilyet látunk, álljunk is meg mellette.

exitsign.png

Ha alacsony sebességre képes csak az autó (kb. 70 km/h alatt), akkor használjuk a leállósávot és a vészvillogóval figyelmeztessük is a többieket a veszélyre!

Bár manapság szinte mindenkinél van mobiltelefon, amin segítséget tud kérni, de ezeken a telefonokon keresztül egyből értesíthető az útszakasz fenntartója, aki ha az autó megjavításában nem is, de a biztonságos(abb) elhelyezésében biztosan fog tudni segíteni. A leállósávon veszteglő autótól kellő távolságba bójákat és figyelmeztető fényeket helyeznek ki. Csökkentve ezzel annak az esélyét, hogy egy elbambult, több órája vezető sofőrtársunk belerohanjon az álló autónkba.

2, Így állj meg!

Ha nem tartott ki a verda a kijáratig, akkor húzódjunk a leállósávnak is a jobb oldalára, és amikor teljesen megállt az autó akkor tekerjük a kormányt jobbra. Miért van erre szükség? Ha valaki mégis eltalálná az ott veszteglő autót, akkor ne a pályára lökje a lendület, hanem az útszéli árok felé.

3, Mielőtt kiszállsz...

Ugye a vészvillogót már a leállósávon való gurulás során bekapcsoltad! Ha nem, akkor itt az ideje. Legalább lássák az autót, hogy itt vesztegel. Húzzuk be a kéziféket, hogy a jármű ne tudjon elmozdulni a helyéről, miután elhagytuk azt.

Mellény

Vegyük elő a láthatósági mellényt! Ezért célszerű a kesztyűtartóban vagy az ülések hátán lévő zsebben tárolni és nem a csomagtartóban. (Ha sokat utazol egyedül, akkor a jobb első ülés hátulja az egyik legkönnyebben elérhető hely a mellény számára.) Még a kalaptartó is rossz lakóhely a mellénynek, mert ha egyedül vagy akkor elég körülményes érte hátramászni.

lathatosagi-melleny.jpg

A legolcsóbb életmentő eszköz!

Még néhány megjegyzés a láthatósági mellényről:

Mivel manapság már szinte filléres tétel (500-600 Ft egy darab), így legyen nálunk annyi, amennyien egyszerre utazhatnak az autóban. Fontos, hogy az utastérben legyen az összes, mert nem attól hasznos a mellény, hogy van nálunk, hanem hogy már abban szállunk ki az autóból! A sárga színű különösen előnyös, mert minden rendőrnek látszó tárgy már messziről fékezésre készteti az autósokat.

Szabaduljunk meg attól a gondolattól, hogy "minek nekem ez a mellény", úgyis csak néhány perc. Ez olyan mint a biztonsági öv, amikor szükség van rá, akkor nagyon jól jön.

4, Kiszállás!!

  • Az előzőek alapján mindenkinek világos, hogy csak mellényben tegyük.
  • A lehetőségekhez mérten mindenki igyekezzen a jobb oldalon elhagyni az autót!
  • A szalagkorláton kívül várakozzunk! Lehetőleg kellő távolságban a járműtől és az úttól. Ha töltés van az út mellett, akkor ott üljünk le, mert ott leszünk a legnagyobb biztonságban.
  • A gyerekekre kiemelt figyelemmel ügyeljünk!
  • Ha állatot is szállítottunk, akkor jobban tesszük, ha a járműben hagyjuk. Vagy gondoskodjunk róla, hogy ő is biztonságban legyen, és nem is fog tudni kifutni az útra. (Az autópályák mellett elég extrém zajterhelés van, ami megijesztheti az állatokat!)

5, Segélykérés

Tárcsázzuk mobilon az általános 112-es segélyhívót, vagy használjuk az autópálya melletti segélykérő telefont, ami egyből a fenntartó diszpécserénél csörög. Itt tájékoztatni fognak minket a további teendőkről és a "mentőcsapatok" várható érkezéséről.

NE...

  • ...rakjuk ki autópályán az elakadásjelző háromszöget!

    Ugyanis a kihelyezés (és a csomagtartóból való előszedés), valamint az elpakolás alatt nagyobb kockázatnak vagyunk kitéve, mint amennyit a figyelmeztetéssel "nyernek" vele az autóstársak, mutatta ki egy angol kutatás.
    Ha mindenáron figyelmeztetni szeretnénk ilyen esetben a többieket, akkor vásároljunk valamilyen fényjelzést adó figyelmeztető eszközt.
    breakdown-sign.jpgPéldául ez az eszköz mindössze 11 cm átmérőjű, de a fénye nappal 300 m-ről, éjszaka 1000 m-ről látszik, és tölthető is.

  •  ...kezdjük meg autó javítását a leállósávon!

    Igen, valószínűleg nem lesz olcsó a jármű elszállítása és javítása, de még mindig jobb, mint bekerülni az esti híradóba egy újabb autópályás gázolással!

 

Tudjátok: csak óvatosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr26558003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2014.08.04. 12:22:29

Hatályos kresz 56. § (6) Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet - kivéve a kétkerekű motorkerékpárt -, valamint mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és fel nem kapcsolt pótkocsit elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni.

Centepod 2014.08.04. 13:24:54

igen,így van. Szerintem sem az elakadásjelző háromszöggel van a baj,hanem,hogy milyen messzire helyezik ki azt a kocsitól. Mert 3 méterre nincs értelme. A KRESZ egyébként ezt is leírja,ha jól emlékszem.

Robairto 2014.08.04. 14:06:00

@efi: Igen, tudjuk. Ennek ellenére nem javasoljuk. Ahogy @centepod is írta, 3 méterre az autótól kirakva nem sokat segít. Az értelmes távolság kb. 200-250 méter lenne. Ahhoz viszont összesen (kiteszed-visszajössz, a végén elmész érte-visszajössz) 800-1000 métert kell gyalogolj a cikkben részletezett, nem éppen biztonságos körülmények között. Ha hosszabb időre ott kell maradjon a jármű, akkor az autópálya kezelője/fenntartója szakszerűen körül fogja bójázni. Ha ezt be tudod jelenteni nekik megállás után, akkor hamarabb érnek oda, minthogy Te kisétálnál a háromszöggel megfelelő távolságba.

Persze ettől még kötelező (lenne) kitenni...

clt 2014.08.04. 21:43:22

Én úgy tapasztaltam, hogy a háromszöget a szélső sávban közlekedő kamionok menetszele felborítja, amikor néhány kővel lesúlyoztam, akkor meg szétszakította...

ledo76 2014.08.04. 22:46:09

Tök jók ezek a tanácsok, de fel nem foghatom (pedig 21 éve vezetek), hogy ki az a baromarcú aki eltrafál egy leállósávban álló kocsit, vagy a körülötte tartózkodó embereket. Az elalvás az egyetlen amit értek, persze megérteni azt sem tudom. Nem vitatkozom, hogy ez életszerű, mert én is sok ilyet hallottam, de én a közel félmillió km alatt egyszer nem mentem ki haladás közben (tehát nem megállási szándékkal) a leállósávba. Miért is tettem volna?

¿Qué tapas hay? 2014.08.04. 23:23:42

@ledo76: Mióta bevezették az előzési tilalmat a tehergépkocsiknak az autópályán, gyakori, hogy a lassabb kocsi kihúzódik a leállósávra amíg a haladósávban meg tudják előzni.

ledo76 2014.08.05. 08:14:25

@¿Qué tapas hay?: Elég nagy ostobaság, a leállósávot el kéne felejteni mintha ott se lenne. Ettől függetlenül előtte is voltak ilyen jellegű balesetek.

olcso 2014.08.05. 09:27:04

@ledo76: Én voltam már haladás közben leállósávon. A belsőből egy dobozosnak kedve szottyant a külsőbe kijönni, pont oda, ahol én voltam. A baleset csak így volt elkerülhető...

ledo76 2014.08.05. 11:09:19

@olcso: Ez extrém eset, bár közelebb visz a lehetőségekhez, hogy születnek ilyen balesetek, nekem hálistennek nem volt ilyen tapasztalatom.

Robairto 2014.08.05. 12:05:20

@clt: Köszi. Ezt hagytam ki az indoklásból, hogy az autópálya mellett a menetszél könnyen elviszi a háromszöget. Rosszabb esetben pont a pályára, ahol valaki széttapossa.

@ledo76: Nekem sem nagyon volt elképzelésem arról, hogy hogyan kerül ki ilyen sűrűn autó menet közben a leállósávra, de amikor arról hall sztorikat az ember, hogy hogyan mennek el tachográf nélküli járművel Barcelonába megállás nélkül, közben néhány sorozatot végignézve(!!) tableten, akkor már elhiszem, hogy van alvás nyitott szemmel is. :S

mestervezeto 2014.08.06. 03:30:25

@Robairto: A KRESZ kapcsán nem beszélhetünk értelme..zendő távolságról. Az elakadásjelző háromszöget mindig féktávolságon kívül kell elhelyezni. A féktávolság az útszakasz viszonylatában megengedett legnagyobb haladási sebesség függvénye - többek között. Féktávolságon belül észlelt akadály előtt megállni nem lehet, csak kitérni, mert ez a megálláshoz szükséges út.

A vészvillogó kütyű is hasznos - természetesen a láthatósági mellény használata - érdemes viszont a jármű hátulján, például a felnyitott csomagtartóban vagy a hátsó ablakban még egy elakadásjelző háromszöget elhelyezni esetleg. A KRESZ szerint mindenképpen ki kell tenni egy elakadásjelző háromszöget az említett módon, mert ezzel adunk egy esélyt arra, hogy észrevegyenek. A leállósávban kitett elakadásjelző háromszöget szerintem igen ritkán ütik el vagy viszi el a szél - ha mégis, akkor ez ellen biztosítani kell, ha már a gyártó nem gondoskodott erről - mindenképpen hasznos, figyelemfelkeltő. Legalábbis azok részére, akik közlekednek és nemcsak "vezetnek". Sokan vannak.

A leállósávban történő haladás egyáltalán nem célszerű (másrészt tilos), ugyanis a műszaki hibás jármű vezetőjének figyelmetleségéből adódóan még 70 km/óra sebességnél kisebb sebességgel haladva is el lehet ütni egy ott álló másik járművet ... mely például éjszaka, szabálytalanul és kivilágítatlanul ott tartózkodik. Netán egy szabálytalanul ott tartózkodó gyalogost ... aki mondjuk ott várakozik, hogy lehetősége legyen átmenni az úton. Erre nem kéne biztatni az embereket. Sokkal figyelemfelkeltőbb, ha a külső sávban halad a műszaki hibás jármű, és mozgásával is a hibára utal. Azaz szorosan a sáv külső szélére húzódva halad; vészvillogót használva és a hátsó ablakban az elakadásjelző háromszöggel. A vészvillogót "át" kell kapcsolni irányjelzőre, mikor elhagyja az autóutat vagy autópályát.

Ezzel kapcsolatosan:
Közlekedés autópályán és autóúton
37. §

Egyébként nincs sok leállósávos elütés, példáulAmerikában gyakoribb, ott a rendőr - mint sok más országban is - mindig a szalagkorláton kívül igazoltat.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm

sejdehaj 2014.08.06. 14:29:53

Buszokra is annyi mellény kellene a szabályok szerint amennyi utasa van? Jó lenne ha felvennék a lerohadt buszok melletti csoportok.

dondanial 2014.08.07. 11:34:06

@clt: detto ugyanez a tapasztalatom

dondanial 2014.08.07. 11:49:53

"A leállósávban kitett elakadásjelző háromszöget szerintem igen ritkán ütik el vagy viszi el a szél"..

Velünk egyszer történt ilyen leállás egy 25 éves Kadettel - sötétben.
Iszonyú megdöbbentő volt, mit jelent leállósávban 'puhatestűként' tevékenykedni. Olyasmi, mint amikor először élőben látsz tesztközelből egy forma-1es kocsit és nem hiszed el, hogy ez ugyanaz, mint a tévében.
Tv-ből olyan aranyos matchbox-nak tűnik, ami látszólag nyugodtan megy körbe körbe, mint a 'slot-car' játékban :-)
Az, hogy a háromszöget 5x állítottuk föl az elhaladó gépjárművek széllökete miatt még hagyján (hál'Isten amikor lesúlyoztuk, tényleg darabokra tört az illesztéseknél, így nem kellett vele tovább tökölni). Akkora a hangzavar és a szél amit tolnak a járművek maguk előtt hogy addig elképzelhetetlen volt. Szó szerint félelmetes élmény, amit a kocsiból nem érzel.
Kocsival menni pályán olyan, mintha tévéznék, ráadásul a széles út még a sebességérzetet is csökkenti.

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 14:17:30

@Robairto:
Azért hülyeség ez így, mert a legtöbb esetben azt, hogy visszamész 200-250 métert, azt meg tudod tenni a szalagkorláton kívül is, ráadásul mikor visszamész, meg mikor újra érte mész, valamivel védettebb vagy, hiszen az autósok már látják az előtted lévő háromszöget, és jobban figyelnek.