Hogyan ússzunk autóval?
2014. augusztus 06. írta: Ruszi

Hogyan ússzunk autóval?

Már több mint egy hete tartanak a magyar nép zivataros napjai. Szinte minden nap menetrendszerűen érkezik vihar, felhőszakadás vagy jégeső. Hogyan érinti az autósokat és persze az autókat mindez? Hogyan ússzuk meg, ha nem is szárazon, de ép autóval az ítéletidőt?

Ha jön a vihar

Hála a modern technikának és az okostelefonoknak, ma már meg tudják rezgetni a zsebünket különböző programok, amelyek képesek figyelmeztetni minket ha vihar felé közelítünk, vagy ha az jön felénk. Autóban ülve azt gondoljuk, hogy nem eshet bajunk, de ez csak akkor van így, ha képesek vagyunk fejet hajtani a természet erői előtt és nem gondoljuk, hogy mi vagyunk az erősebbek.

viharjön.jpg

Ácsi! Jobbról jön valami!

Mostanában olyan heves esőzésekkel jönnek a viharok, hogy az ablaktörlők leggyorsabb fokozata sem elég, hogy tisztán lássunk előre. Nem szégyen megállni! Amikor kritikussá válik a helyzet, keressük meg az első biztonságok parkolóhelyet (az autópálya leállósávja nem az!) és álljunk félre, amíg a nagyja elvonul.

A karosszérialakatosok kedvencei

Amikor leszakad az ég, gyorsan képződnek nagy és mély(!) tócsák az úttesten. Jusson eszünkbe a "jó állapotú nyári gumik vannak az autón?" kérdés. Igen, igen megint az aquaplanningre célzunk! Minél kopottabb a gumi a verda alatt és minél gyorsabban megyünk, annál nagyobb eséllyel futunk fel a tócsa tetejére. De ettől senki nem lesz vízen járó Jézus, viszont annál többen köthetnek ki a karosszériásnál, egy kiadós lakatolásra.

Gyerekmedence az aluljáróban

Azt olvastam az egyik internetes oldalon, hogy a pécsiek bátrak voltak, mert áthajtottak a 40-50 centis vízen a városban. Hát minden tiszteletem a pécsieké, de itt valami tévedés van, mert aki ekkora vizen áthajt, az inkább vak, mint bátor, de az is lehet, hogy nem olvassa a blogot. Mondom miért!

Tócsa.jpg

1, Hőtágulás!

Az általános iskolai fizika óráról emlékezhetünk még rá. Adott egy közel 100 fokosra hevült motorblokk, valamint egy legfeljebb 25 fokos óriási vízmennyiség. Ha belehajtunk a mélyvízbe, akkor ez a két közeg találkozni fog és a gondolkodó ember máris kitalálhatta, hogy nem a „medence” vize melegszik majd fel, hanem a motorblokk (és persze az összes többi forró alkatrész) fog brutális gyorsasággal lehűlni. A melegtől „kitágult” motor gyorsan zsugorodni igyekszik, de nem megy neki, így könnyen megrepedhet a motorblokk.

2, Mit csinál a víz a motorban?

A légszűrőn keresztül a motor égésterébe is bejuthat a víz! Az hogy mindez rozsdásodást indít majd el a hengerekben az a kisebbik probléma, az nagyobb baj, hogy a víz nem ég el a motorban, cserébe mint a többi folyadék, összenyomhatatlan és a hajtókarokat is elgörbítheti.

tereplégszűrő.jpg

Tető fölé emelt szivócsonk: vízalatti átkeléshez

A terepezésre szánt járműveknél ezért láthatunk felemelt szívócsonk kivezetést, mert így tetőig érő vízen is át lehet kelni úgy, hogy nem juthat nehezebben juthat víz a motorba.

3, Víz az elektromos rendszerekbe! :S

A víz és az autó elektromos rendszerei ősi ellenségek. Külön probléma ez az olyan alkatrészeknek amelyek nincsenek védve a korrózió ellen (pl. generátor). A víz pedig alapos munkát végez, bejut olyan helyekre is, ahová szerelő soha!

 

Jó, akkor mi a megoldás?

Nem szerencsés tehát, ha a kocsi alját nyaldossa a víz, ezért ha az a gyanúnk, hogy arasznyinál mélyebb tócsa felé közeledünk, válasszunk inkább kerülőutat, így óvjuk a technikát!

Heves jeges

Sokszor jeget is áld az ég, ami autós szemmel is egy kevésbé szeretett kísérője a zivatarnak. (Ráadásul leveri a pálinkának valót is a kertekben, de az egy másik blog…) Rettenetes, amikor egy kocsi motorház fedele és a teteje csupa kráter a jégveréstől. Az ilyen sérülés javítása drága, és általában nem is hoz szép eredményt.

Mit tehetünk? Amikor elkezd kopogni a szélvédőn valami szilárd, fehér kis izé, igyekezzünk betérni egy benzinkútra vagy parkolóházba, ahol fedél lesz a fejünk és az autó felett is. A pusztában pedig jól jöhet a pléd, ami még a téli szezonról maradt az autó csomagtartójában. Azt a tetőre terítve enyhíthetjük a károkat-

Összefoglalva annyit lehetne mondani, hogy óvatosan autózzunk amikor zeng az ég, de mindenképpen legyünk észnél és lássuk be, van amikor jobb megállni.

Szóval csak óvatosan, minden időben!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr636579399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

okoskodó 2014.08.07. 11:34:30

Ha reggel feldobok egy marék kulcsot, bármelyiket kapom el, akkor is csak Defenderrel tudok elindulni.

Nemérdekelazesővíz.

CJKrisz 2014.08.07. 11:57:17

@okoskodó:
Arra azért vigyázz, nehogy a budi kulcsát dobd fel. Azzal nem sok jármű indul el, hát még a hitvány angol technika. :)

A lófa szára 2014.08.07. 12:12:37

@okoskodó:
akkor neked tuti háromajtós ezres suzukid van.
de lehet, hogy az is a szomszédé.

Én a blogger 2014.08.07. 12:27:44

A BMW X3-nak pont 50cm a megengedett merülése, szóval nincs gond. Volt hogy egyest kellett kapcsolni hogy haladjak a vízben :D Utána néztem meg, az ajtó közepén volt a vízvonal ...

Pont azért vettem ilyen magas autót, mert erre is akarom használni ;)

citrix 2014.08.07. 12:39:22

Bátor ember aki ismeretlen mélységű vízbe hajt. Először is honnan tudja mi van a víz alján (csatorna, törmelék, bármi), másrészt ha befolyik a küszöbön átcsapó víz utána mocsárszagú lesz az autó. Az elektromos csatlakozók korrodálódni kezdenek (ami beázott ugye) nem azonnal de később biztosan érthetetlen hibákat okozva. A motor ha vizet szív, annak annyi, ha megreped akkor is kuka. Szóval: az igazi magas építésű és erre (is) készült autókat kivéve ne öljük meg kedvencünket csak mert mások is átmentek már előttünk. Vagy nem.

zselapoh 2014.08.07. 13:22:02

Megreped a motorblokk, persze, terjesszük csak a hülyeséget...

backshit 2014.08.07. 13:32:02

majomparádé az egész, a Cliót is áttoltam már sokszor a nagyvizen, még a kerék is kipörgött, alig bírt menni, egy leszakadt műanyagon kívül mégsincs semmi baja. vaklárma, tipikusan az, hogy hogy írjunk postot csak azért mert postot akarunk írni.

HighTroller 2014.08.07. 13:46:13

én múlt hétfőn hajtottam át egy kb kerékközépig érő vízen, de másnap a szervízben mondták hogy nem volt jó (és olcsó) ötlet...

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2014.08.07. 13:50:54

Hali mindenkinek,

mi nem állítjuk, hogy egy vízbehajtás után rögtön és azonnal és minden esetben blokkrepedés a következmény, de előfordulhat, főleg ha valaki úgy van ezzel, mint a patkányok a Macskafogóban: "átmegy ez árkon-bokron".

Egy átlagos személyautó ezt nem fogja kibírni.
Ahogyan @HighTroller is írta, őt sem dicsérték halálra a szervizesek. Célunk a bloggal, hogy ha valami elkerülhető, megelőzhető, akkor arra felhívjuk a figyelmet.

@zelapoh és @backshit de lássátok kivel van dolgokat, rátok akkor nem vonatkozik a jó tanács, nektek kifejezetten ajánlom gázlóba hajtást...

báró Csekonics 2014.08.07. 14:15:56

@Én a blogger: ez lesz majd fent a hasznaltauto.hu-n ha nem jött össze a mutatvány, mint 'megkímélt állapotban, nem dohányzó, női tulajdonostól' - ugye?

AngaMaz 2014.08.07. 14:23:15

Kedves Ruszi!

Fontos dologra hívod fel a figyelmet, ami mindenképpen dícsérendő, és nem is bántó szándékkal írom.
Ne csodálkozz rajta, hogy páran, akik egy földút láttán nem rettenünk meg, hogy micsoda terepre értünk nagyokat somolygunk a poszton.

40-50 cm nem hogy a terepjáróknak, de a legtöbb szocialista típusnak sem akadály. Modernebb, jelentősen alacsonyabb építésű autóknak sajnos tényleg végzetes lehet. A blokkrepedés veszélye ugyan még itt sem a hősokkal függ össze, hanem a beszívott vízzel. Nem mondom, hogy extrém esetben nem fordulhat elő, de akkor légy kedves arról is cikket írni, hogy esőben esernyő nélkül ne menjünk ki az utcára, mert tüdőgyulladásban meghalunk. :-)

Az viszont tényleg igaz, hogy tócsába lelassítva, nagy tócsába lépésben kell belehajtani, néha még így is érezni, hogy a kerék kezd felúszni a vizen. Nem mindegy az sem, hogy megfeneklés esetén mekkora kár keletkezik az autóban.

Súlyosabb hiányosságnak érzem viszont, hogy nem hívod fel a figyelmet arra, hogy vízen áthajtás után a fékhatás jelentősen csökkenhet. Érdemes utána a féket "megvasalni". Valamint mindenképpen érdemes a hajtóműveket ellenőrizni utána, ha vizes az olaj, haladéktalanul cserélni. Hasonlóképpen ellenőrzendők a fékek, csapágyak.

A snorkelhez lenne még egy kis hozzáfűznivalóm. A magas kivezetés nem feltétlenül csak a víz beszívásának elkerülésére van, ahhoz alacsonyabb is elég lenne. (Főleg benzines autóknál.) Fontos szempont, hogy magasabbról, kevésbé poros környezetből szívja így a levegőt a motor.

WhiteFalcon 2014.08.07. 14:27:21

@Ruszi: "@zelapoh és @backshit de lássátok kivel van dolgokat, rátok akkor nem vonatkozik a jó tanács, nektek kifejezetten ajánlom gázlóba hajtást... "

Na, látod, tudsz nagyvonalú is lenni...:)

okoskodó 2014.08.07. 14:43:02

@A lófa szára:

suchen.mobile.de/auto-inserat/land-rover-defender-110-station-wagon-e-rastatt/196768684.html

Ha ezt eladom, veszek egy Suzukit is,......egy DL 1000-et. :-))

Vagy gyere hozzám autózni, mert nagyon kell a pénz! :-))

www.kalandrover.hu

okoskodó 2014.08.07. 14:43:56

@CJKrisz:

A színe miatt a Haverok Nemzeti .....-nak csúfolják, de a budi még nem ugrott be nekik. :_))))

okoskodó 2014.08.07. 14:46:07

@citrix:

Azleszaz. Olyan autóval, ami nem erre készült bele nem mennék. Még a sajátok között is van olyan, amit csak vasárnap templombajárásra használunk.
Mert kislagozzuk a fülkét a szőnyeg alatt is, de az a dzsuva, főleg nyáron jól berohad.

Na, mindezt egy szgk.-nál. Halál.

okoskodó 2014.08.07. 14:51:13

@Ruszi:

Én lájkolom.

Amúgy a legnagyobb ellenség, a moderna autók elektromos csatlakozói.

Nem a computer ázik be, mert az ki van öntve "gipsszel". Hanem a csatlakozók, és meghülyül az egész.

A Defenderbe a marha angolok, hova tették a kompjúútert? Igen: Az első ülés alá. :-)

Ezt úgy javítottam ki, hogy az első nap körbekentem kívülről ragasztóval azt a dobozt, amibe rakták.

Így 15 év után is csak pici por van benne, víz még nem érte.

mildi 2014.08.07. 15:10:14

ami kimaradt: belehajtasz az útfelmarásba, kátyúba, mert nem látod. nem kell hozzá mélynek lenni, 10-15 cm már elég tud lenni 50km/h-nál, csak azt hallod és érzed, ahogy koppan, ugrik :(
jó, nem lett semmi baja. de ha teszem azt, az országúton szaladok bele a felmarásba kissé gyorsabban...rossz belegondolni.

Szabványok 2014.08.07. 15:14:58

@backshit: Feleségem keres jó állapotú, megkímélt kisautót. Nem tudsz egy eladó Cliót?

mcc 2014.08.07. 16:51:37

@okoskodó: Az enyémre az van írva, hogy gázlómélység 70 cm. Land Cruiser. Azért az a a hőmérséklet-különbség, az elgondolkodtató...

domel 2014.08.07. 16:52:58

Egy soproni aluljáró megtellt vízzel, amin egy busz át akart hajtani, aztán vizet szívott a motor és lerepült a hengerfej. A sofőrt elnevezték hajóskapitánynak, aki később felmondott. Ez történt már 15 éve, de nem felejtették el :)

mcc 2014.08.07. 16:53:57

@AngaMaz: snorkelhez: Ja, afrikai kivitel. Meg dupla porszűrők. Jól jönne ide is.

okoskodó 2014.08.07. 17:23:18

@mcc:

Enyémre nincs ráírva, tudja a dolgát írás nélkül is. :-)

Na, éppen a Toyotáknál, mivel azzal van egész Ausztrália teleszórva, van sok autó elején egy felcsavart ponyva. Ha belemén a vízbe, előtte leengedik a hűtőrács elé, hogy kevésbé verje össze hirtelen vízzel a ventillátor, meg a sebesség.
A víz az nagyúr. És akkor is csak óvatosan.

efi 2014.08.07. 19:33:08

Én csak azt szeretném kérdezni a sok okostojástól, hogy honnan tudják hány centi mély az a víz? Csak mert az 50 centi az pont úgy néz ki, mint a 10. Aztán megy az óbégatás az aluljáró alján, mert persze azt hitte, hogy csak 10.

LT5555 2014.08.07. 20:00:47

Szerintem ez a hősokk balgaság, létezhetetlen, hogy ettől megrepedne a blokk.

firg_firg 2014.08.07. 20:40:18

Jegkart ma mar elegge profin javitanak, meg nem mondod utana hogy jegkaros volt az auto.

trocadero 2014.08.07. 20:40:46

Nagyon aktuális a cikk alapfelvetése, de lehetett volna részletesebben is írni a várható problémákról. Én szívesebben kerülöm ki a mélyvizet, vagy várok, amig lemegy a víz (láttam már többször póruljárt bevállalóst), de a forgalom néha nem akkceptálja a megállást. Ha már egyszer át kell kelni, akkor viszont gyorsan megyek, hogy csökkentsem a vízzel való érintkezési időt, meg hogy legyen lendületem kijutni, ha valami elektromos galiba történne félúton. Meg az az érzésem, hogy nagyobb sebesség mellett a kocsi "széttolja" maga körül a vizet.

nagy.laszlo 2014.08.07. 21:04:49

Tegnap nekem is sikerült egy 40-50cm vízbe bele menni. MA meg már kis sebességnél (5-10) éles hangot hallok a kerekektől. Olyan mint amikor a fékbetét vinnyog fékezéskor , csak itt nem fékezésről van szó. Mi lehet ez? (kerékcsapágyak?)

hivatásos naplopó 2014.08.07. 21:06:11

nekem a monszuntaktikám az autópályán nagyon egyszerű (ott ugye nincs sok esélye a nagy gödörnek): beállni a teherautó mögé egy jó bő féktávra és tartani a tempót. külsőben nem tol le senki és ha valaki nekiállni piknikezni az út közepén akkor azt majd szépen letolja.

okoskodó 2014.08.07. 21:07:40

@efi:

Nem tudják. honnan tudnák. Egyik birka béget, másik utána.
Pont a házunk előtt van a "völgy". Felhőszakadáskor gyerekekkel kiülünk az ablakba, oszt nézzük a sok jóképességűt.

Aztán előkerülnek a helyi nagymenők, akik 80-nal rongyolnak bele odavissza direkt,.....amíg a tekkknikka megálljt nem parancsol. :-)

okoskodó 2014.08.07. 21:10:21

@LT5555:

Nem a blokk reped meg, ez hülyeség. Ilyen még nem volt.

Ami nem örül a hősokknak az a fényszóró. Én erdőn mezőn, nappali is távfénnyel megyek, mert a sok hülye ott úgy közlekedik, hogy azt hiszi csak ő van ott. Na, persze csobbanás előtt mindig elfelejtem lekapcsolni, így már mindkét búra egy pókháló.

A másik aki rosszul tűri az abajgatást: A Turbóó. Na, ott van hősokk, az reped is szétfele a pi...ba.

okoskodó 2014.08.07. 21:12:13

@trocadero:

A forgalmat ilyenkor le..rom. Megállok. Aki hülye, annak is van kormány a gépkocsijában, kerüljön ki.

Kupica 2014.08.07. 21:32:06

Zselapoh és Backshit kollégáknak!

Ruszi írt egy cikket a nőknek, (feleségemnek) pancsereknek és a hülyéknek okulásul. (Nem a terepjárósoknak, és nem a somogybabodi off-roadosoknak) Amennyiben Ti nem ütitek meg a fentebbi kategóriát, akkor vagy piszkosul gazdagok vagytok, vagy a fizikához nem értetek. Ez nem gáz, sok ilyen él a földön. (Pl. csimpánz, tyúk - de azoknak nincs jogosítványuk.
Ha még csatlakozik hozzátok pár eszement, akkor nyitok egy autójavító műhelyt - csak "árvízkárosultak" részére. Bakker, a NAV legjobb befizetője lehetnék, csak hirdessétek az okosságot!
Az alábbi poén jut az eszembe az ilyenekről.

Apa, apa, ne menj a jégre!
Miért?
Há, mmer!

Segítségül a hülyéknek:
www.youtube.com/watch?v=bEfAhdJvfBk

Nick Leeson 2014.08.07. 22:25:35

Sokszor a rendszámokra a legkárosabb a kétéltű üzemmód... Egy ilyen vizes szakaszon, ahol pár tucatnyian átkelnek, 5-10 rendszám simán elúszik.
Csak szólok... 14e Ft az utánpótlás...

Void Bunkoid 2014.08.08. 07:54:50

@Nick Leeson: igen, már én is hagytam el rendszámtáblát gázlón átkelés után, szerencsémre valaki mögöttem jövő, kiszúrta, felvette, a végállomásnál szintén megállt, én nem voltam az autóban, de igen kedvesen otthagyta a táblát a szélvédőn - így megúsztam a 14e huf pótlást.

Az ismeretlen valakit, aki ilyen rendes volt, meg az isten áldja meg, igen kevés van már ma belőle.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.08.08. 11:23:37

@trocadero: "de a forgalom néha nem akkceptálja a megállást."

milyen forgalomrol beszelsz ember?
le van irva KRESZben, hogy ugy kell a sebesseget megvalasztani hogy az auto muszaki allapotanak, es a latasi iszonyoknak illetve az ut jellemzoinek megfeleljen
ha meg eppen az eg raszakad az emberre az pont egy hatareset, megall az ember es kivarja, mondjuk en felre is huzodnek ha lehet

trocadero 2014.08.08. 13:42:18

@okoskodó: az adott esetben nem lehetett volna kikerülni a megállt autókat: egyik oldalon leállt villamosok sora, másik oldalon a még időben kiállt autósok, hátolról meg folyamatos auto-utánpótlódás, akik ráadásul még nem látják, mi vár rájuk pár méterrel arrébb. Mindenki átment a vizen, nem akarta senki sem a fél várost megbénítani. Nem volt ugyan 50cm mély a víz, de szerintem már határeset volt az alacsonyabb autóknak.

efi 2014.08.08. 14:05:21

@Nick Leeson:
Pedig a csavart már elég régen feltalálták.