Megint november, megint a téli gumik!
2014. november 12. írta: Ruszi

Megint november, megint a téli gumik!

Örök körforgás ez! Éppen ma egy éves a Téligumis kiskáté című bejegyzésünk. Erre én is csak akkor eszméltem rá, amikor rászántam magam az idei téli abroncs témájú írásra.

Tavaly igyekeztem összeszedni minden fontos tudnivalót, és kellő hosszúságban elmondani mindent, amire érdemes figyelni. Néhány dolgot azonban frissíteni és pontosítani szeretnék, aki nem olvasta a tavalyi írást az előbb itt nézelődjön! Aztán szomorúan konstatáltam, hogy nem is volt igazi tél az elmúlt szezonban, de így legalább a baleseti statisztikák javultak, nem kicsit, nagyon.

Ismétlés

Múlt évben ott indult a gumisuli, hogy megbeszéltük, milyen jelöléseket találhatunk a téli abroncsokon. Hegycsúcs, hópihe, M+S jelek, oké, ezen túl vagyunk. Nem esett viszont szó a négy évszakosnak csúfolt gumiabroncsokról. Tudom, hogy a gumiválasztás elsősorban pénztárca kérdése, de el ne higgye senki, hogy a 4 évszakos gumik nyáron annyira jók, mint a nyári gumik és telén annyira jók mint a téli gumik.

m+s.jpg

M+S: Erről ismered meg a téli gumiabroncsot

Mosó- és szárítógép egyben! Sampon és balzsam egyben. Hol van már a Widal Sasson Wash & Go, szerintem ma már senki sem használ egybeöntött sampont és balzsamot, pedig annak idején mindenki elhitte, hogy működik. Ez mind-mind kompromisszum. Az egész évben használatos abroncsokkal ugyanez a helyzet. Szinte nincs olyan időszaka az évnek, amikor ezek a gumik jelentik a legjobb megoldást, ezért ha valaki nem csak akkor autózik amikor szeretne, és az év bármelyik napján halaszthatatlan autózásra ítélhetik, akkor kerüljük el a félmegoldásokat. Ha már Négy évszak, akkor inkább Vivaldit javaslom.

A négy évszakos gumi akkor lehet megoldás, ha

  • évente max. 10.000 km-t autózunk
  • azt is főleg városban és főleg rövid szakaszokon
  • extrém időjárási viszonyok esetén megtehetjük, hogy a fotelből nézzük azokat akiknek muszáj útra kelniük.

 

Gyártási idő

Ez az az adat, amire a legjobban kell figyelni a vásárlásnál. Vegyük elő a DOT számokról tanultakat és frissítsük a tudást. Az abroncs oldalfalán a DOT feliratot kell keresni, majd az utána következő 4 számot leolvasni. Az első két szám a gyártás hetét, a második két szám az évét jelöli. Tavalyi példánkat a 2413-as számon vezettük le, de hol van már a tavalyi hó. (Ja, olyan nem is volt!) Aki idén megy a gumishoz, az keresse a 14-re végződő, vagyis idén gyártott abroncsokat.

Autoszektor-DOT.jpg

DOT szám a gumin (Forrás: autoszektor.hu)

Tárolás

Aki tavaly megfogadta a tanácsainkat, az most csilli-villi állapotban veszi elő a téli garnitúrát a tárolóból. Aki nem, az húzzon fel egy melóskesztyűt, mert nagyon piszkos munka következik. Én még annyival spékeltem a dolgot, amikor eltettem nyárira a kerekeket, (most miért, ha van olyan, hogy eltettem télire, akkor van nyárira is - vagy nem?) hogy a felnimosáson túl, erre való spray-el lefújtam a gumik oldalfalát is. Ettől szembetűnően csillogós lett a felület, de még fontosabb, hogy a gumit védtem a kiszáradástól. Persze mielőtt lefújkáljuk nézzük át a nyári abroncsot, hogy kell-e foglalja még egyáltalán a helyet a garázsban. (Katt ide, és mutatunk egyet, ami már kifutotta magát.)

Érdemes lassan kinézni egy időpontot

Tavaly is ezt mondtam, aztán meg fűteni is alig kellett. De nem tudjuk előre, hogy milyen idő lesz, a tudatos közlekedő felkészül mindenre. Az a bizonyos 7 fok, amit emlegetnek igaz, de hozzá kell tenni, hogy ez a 7 fok nem pillanatnyi, hanem átlagos hőmérsékletet jelent. Ha a reggeli induláskor 5-6 fok van, de napközben végig 10-12, akkor még nem szükséges feltétlenül a váltás. Amikor már a déli órákban sem mérünk többet 7 foknál, nos akkor biztosra vehetjük, hogy az átlag is ez alatt van.

Esik a hó, az első hó...

... az egész udvar csupa porcukor. Pierrot slágerét a gumisok inkább úgy éneklik, hogy ... Esik a hó, az első hó, két utcára áll a sor... Az idő pénz, úgyhogy spóroljunk magunknak! Ha időben megyünk sok stressztől is óvjuk a szervezetünket.

Do it yourself!

A csináld magad mozgalom híveinek is van mondanivalónk. Aki otthonában, vagy esetleg a parkolóban magának cserélni le (VIDEÓ!) a felnire szerelt abroncsokat, annak érdemes odafigyelnie néhány dologra. Felszerelés előtt ellenőrizzük az abroncsok nyomását. Leszerelt kereket mérve 1-2 tized barral alacsonyabb nyomás is megfelelő, amikor súly kerül rá, megjön a megfelelő érték. A gumisnál ezt könnyen beállítják, de lapos kereket felszerelni nagy öngól. A kerékcsavarok meghúzása is fontos. A csere után 40-50 km megtételével húzzunk rá a csavarokra, nehogy elhagyjuk a drága téli gumit útközben.

Ennyit összefoglalóként, frissítésként és kiegészítésként: három az egyben, jó nem? Na, ne kíméljetek, jöhetnek a kommentek!

Ha tetszett, akkor jöhet egy óvatos-tudatos like! Ha a többi írás is tetszett, akkor a Goldenblog szavazáson is számítunk támogató szavazatodra! Köszi!

Ja, és csak Óvatosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr596887599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alprazolam 2014.11.13. 09:31:33

A gyártási idő nem a DOT utáni első 4 szám, hanem az utolsó 4 szám, jellemzően egy kis ovális keretbe foglalva, de ha nem is, akkor is jól ekülönülve a többitől. Ja, és általában csak a gumi egyik felére nyomják föl.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.11.13. 09:35:24

M+S nem egyenlő a négy évszakos gumival! Az osztrák sógorok pl. csak M+S jelölésű gumit fogadnak el téliguminak - amin _csak_ egy hópihe van, azt nem! Ne terjesszünk már hamis információt. All-Season a négy évszakos gumi.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 09:41:33

Én valamikor október vége felé váltottam télire, pont az azelőtti napon, mikor az első, és azóta is utolsó fagy volt reggel (tudtommal), de már akkor nagyon sokan voltak a gumisnál, időpontra mentem, de így is megpróbáltak elsőre elhajtani.

Balt 2014.11.13. 10:27:44

Mint legutóbb a TC is belátta (a gumilobbi véletlen figyelmen kívül hagyásával): nem ördögtől való az egész évben téli gumival való közlekedés. ( totalcar.hu/magazin/technika/2014/10/03/gyarlatogatas_a_goodyear_fejlesztokozpontjaban : "Aztán mi is legurulhattunk, és a lejtő alján lévő kanyarban a nyári gumival rendre kicsúsztunk a javasolt sebességgel, miközben a télivel pont be tudtuk venni. Ha ezen kicsit elgondolkodunk, talán kicsit árnyaltabb véleménnyel fogunk beszállni a következő lángoló téli-nyári vitába. Hiszen gyakorlatilag nyári körülmények között nyert a téli gumi. Megkérdeztem a szakértőket, hogy is van ez, ha ilyenkor jobb a téli, miért van szükség egyáltalán nyárira? A műgyantás lejtő mellett magabiztosan állították, hogy ilyen alacsony tapadású felületen mindig, minden hőmérsékleten a téli gumi lesz jobb. Síkos úton ugyanis a keverék tapadási jellemzői a legfontosabbak, és a téli keverék lágyabb, ezért ilyen felületen mindig jobb lesz a keményebb nyárinál.")

Jó, nyilván nem ilyennel kell próbálkozni Hamilton Mercije ellen Abu-Dhabiban, de mindenféle szempontból vállalható kompromisszum - amíg valaki ki nem találja valahol a világon, hogy nyáron meg kötelező a nyári gumi. Akkor jön a my hoovercraft full of eals...

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 10:35:27

@Balt:
Nyilván abban a tesztben egyetlen körülmény esetén volt jobb nyáron a téli a nyárinál, szóval összességében azért jobb a nyári nyáron.

Ettől még igazat kell adjak neked, mert ha valaki nagyon kevés km-t megy, és nem fér bele a váltás, akkor még mindig jobb a téli egész évben, mint a nyári vagy a négy évszakos egész évben. Ehhez persze az kell, hogy olyan keveset menjen, hogy a téli nyáron történő nagyobb kopását is figyelembe véve úgy ~6 év alatt kopjon el a gumi, amennyi időnként amúgy is cserélni kelljen. Ha ennél kevesebb idő alatt elkopna, akkor már anyagilag sem biztos, hogy megéri.

cenzuratroll bosszanto 2014.11.13. 10:48:33

Világtörténelmi pillanat. Végre egy véleménymegosztó kisiparosnak volt annyi agya, hogy leírja, bizonyos éves futás alatt jobban megéri a négy évszakos gumi, mint a külön garnitúrák.
Éljen, éljen, éljen.

cenzuratroll bosszanto 2014.11.13. 10:52:24

@alprazolam:

Én úgy látom a képen, hogy a DOT utáni első 4-es számcsoport a 4110. Nyugodtan javíts ki ha tévednék, és fideszisztánban a J betű is számnak számít mostantól.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2014.11.13. 10:56:54

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: de az se biztos, hogy nem éri meg összességében. Nyilván n+1 tényező befolyásolja a dolgot, de évente 2x gumisnál sorbanállás, alapból 50e+ befektetés a gumi+felni ha nem akar az ember gumisnál várakozni és évente otthagyni egy 10est az oda-vissza cserékre, plusz tárolni a gumikat.

Nyilván aki télen-nyáron megy 50-50ezret annak ez nem tétel, de átlag szuzukisnak aki napi 10km-t megy oda vissza +2hetente 100km a nagyihoz annak érdemes utánaszámolni, hogy mennyi az annyi

szvsz 2014.11.13. 12:59:58

@cenzuratroll bosszanto: Nem értem én ezt a futásteljesítmény dolgot.
Ha lehull a hó, akkor kummára mindegy, hogy mennyit szokott menni, pont azon a 2 kilóméteren fog:
- ótvar dugót okozni mert tízzel szüttyög a szar gumikkal (napi tapasztalat télen, pl. M2)
- belemenni a másikba, kicsúszni balesetet okozni

Szóval lehet, hogy NEKI megéri (eltekintve az utolsó ponttól), de másnak tuti nem.
Kb. az, mint amikor a szélvédőre hullt friss hóba kapar egy 20x40-es lukat és megy, mert ő már ott 'lát'. Jaaa, hogy a mögötte jövő folyamatosan kapja az áldást, nem látja a lámpáit, stb? Who cares...

Bambano 2014.11.13. 15:07:03

"a gumit védtem a kiszáradástól": ja, gumit hidratáltál éjszakára rotfl.

és +1 az ms-nek, az téli gumi, nem 4évszakos.

ne írjunk már marhaságokat.

Bambano 2014.11.13. 15:08:24

@szvsz: mert a hiedelem az, hogy aki kevesebbet autózik, az hobbiautós, tehát leteheti az autót, ha jön az m+s, aki meg sokat, az hivatásosan autózik, tehát neki menni kell.

Emmanuel Goldstein 2014.11.13. 16:08:48

a négyévszakos gumi jó dolog, sokkal könnyebb keresztberakni mint szezonális abronccsal :)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2014.11.13. 16:12:07

Hahó mindenki! Egy szerkesztési hiba miatt került be a kép alá, hogy az M+S négy évszakos, pedig nem is! Sorry, és tök jó, hogy kiszúrtátok a négy évszakos gumit! :D
Nyáron téli téma: tök jó az melegbe is, csak túl drága ahhoz, hogy ezzel veressük. + a meleg meg az erős UV kicsapatja belőle a szilikát anyagot, amitől bekeményedik mint a ..... aaa... tudjátok azaaaaa, kád széle, na!

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 17:39:35

@eßemfaßom meg áll:
Igen, még 6 évnél gyorsabb kopás esetében is kijöhet olcsóbbnak az egész évben téli gumi a cserével szemben, de ha 6 év alatt kopik el a téli ilyen használat mellett, akkor egyértelműen az az olcsóbb.

De nyilván aki sokat megy, annak 1-2 év alatt elkophat a téli, akkor már akár olcsóbb is lehet az évi 2 csere, hiszen akkor lassabban kopik a téli (gumiméret és minőség függő is). Meg van, hogy annyira nem jelentős a költsége, és inkább megéri a legnagyobb biztonság. Igen, évi 10-es a kétszeri csere, vagy jobb esetben kicsit olcsóbb, de ez még mindig elenyésző egy autó teljes fenntartási költségéhez képest.

Én amúgy tudom, hogy drágábban jövök ki az évente kétszeri cserével, mint ha mindig téli lenne, de ér annyit nekem a biztonság.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 17:46:09

@eßemfaßom meg áll:
"de átlag szuzukisnak aki napi 10km-t megy oda vissza +2hetente 100km a nagyihoz annak érdemes utánaszámolni, hogy mennyi az annyi "

6250 km az 137 ezer Ft benzinköltség egy 1 literes Suzukival, és ha legalább ennyit nem költ rá átlagosan egy évben karbantartásra, szervizre, akkor nem hiszem el, hogy műszakilag rendben van és biztonságos, nem pedig szétesőben van. Na ehhez képest már nem olyan hatalmas összeg. Aki meg nem tud fenntartani egy autót úgy, hogy azt biztonságos állapotban tudja tartani, és ebbe a gumi is beletartozik, az ne tartson autót. Mondom ezt úgy, hogy még mindig az egész évben téli gumis megoldást tartom épp elfogadhatónak, bár magam nem tenném, bármennyire is macerának érzem, hogy cserélni kell.

Bambano 2014.11.13. 17:47:24

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: aki nem tudja hol tárolni a kereket, annak egy szezonra 12-14 ezer forint a négy kerék centírozása és felrakása, plusz a másik garnitúra betároltatása a gumisnál.

ehhez hozzászámoljuk még, hogy egy rendes garnitúra kerék felnivel mibe kerül, akkor már nem is annyira olcsó a téli gumizás.

ha nem zúzom le a g astrát, akkor évente egyszer 40-50 esetleg 60 rugó a szerviz és kész, a plusz garintúra 150-160 rugó, meg évi 28 a gumicsere. szóval lényegesen többe kerül a téligumi mánia, mint az autó egyéb költségei (benzin nélkül, mert az annyi, amennyit megyek).

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 17:51:16

@Bambano:
Hát vicces egy hiedelem, pedig érted, ha valaki naponta kocsival jár dolgozni 30 km-re, az napi 60 km, már elég komoly évente, közben meg lehet, hogy ott van párhuzamosan a vasút, és ha olyan az idő, akkor tud vonatozni amíg jobbra nem fordul. Míg másnak lehet hogy csak évente 5-ször kell elmennie valahová, de akkor nem halaszthatja.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.11.13. 18:01:32

@Bambano:
Erre nem gondoltam mondjuk, én pincében saját tárolónkban tárolom a gumit, ami egyébként nálunk nem rossz hely, nem túlzottan dohos.

Egy olcsó kis autóra (13-14 col) 50 körül van egy garnitúra gumi, de ez egy átlagos futással kalkulálva 6 évre elég, tehát a 2 szett 100 ezer 6 évre, tehát 17 ezer évente. Ha a különbséget nézem, akkor az ennek a fele, hiszen egy szett gumid amúgy is lenne, de a valós különbség nem ennyi, ha 6 év alatt 1 szett nem kopik el. A felnit meg csak egyszer kell megvenni, és általában szintén arányos az autó árával, aki nem tehetős, annak olcsó kocsija van olcsó felnivel.

A szervízdíjakkal az a baj, hogy ilyenkor mindig a szokásos szervizzel számolsz, holott vannak olyan alkatrészek, amelyeket 4-6 évente kell cserélni, szóval a valós átlag több lehet, csak vagy nem volt nálad annyi ideig az autó, hogy ez előjöjjön, vagy megfeledkeztél róla. Plusz ha hirtelen romlik el valami, sokéves átlagra az is vetíthető lenne. Az emberek hajlamosak alulbecsülni, hogy mennyibe kerül egy autó fenntartása, mert mindig a legjobb esettel számolnak.

tóbiás71 2014.11.13. 18:45:40

Sziasztok!
Volna 3 kérdésem hozzátok.
Milyen anyaggal kell lefújni a gumit?
Hol lehet kapni? és mennyiért_

Bambano 2014.11.13. 19:44:33

@Balogh Torrente Tibi de la Omlás: én egy 14 emeletes panelben lakom, itt pincébe csak azt tesszük, amit szeretnénk felajánlani társadalmi hasznosításra a hátrányos helyzetűeknek.

Az én autómra olyan agyatlan a gyári méret, hogyha arra akarok prémium gumit eredeti méretében, akkor negyedmillerből egy fagyiravalót adnak vissza. ha nem gyári méretet rakok rá, akkor két kilóból megúszom. pedig nem nagy truváj, egy 11 éves vectra, nem ferrari vagy maserati.

Bambano 2014.11.13. 19:45:19

@tóbiás71: tiszta vízzel. a reklámja folyik a csapból is... minden más anyaggal csak bajt okozol, hiába akarják rádsózni az ilyenolyan ápolószereket.

Bambano 2014.11.13. 19:48:55

megnéztem, g astra méretben egy rendes gumi, amire már rá merem bízni a gyerekem, 24-28k. tehát az 50-ből megvan a garnitúra kifejezés nem igazolódott.

tóbiás71 2014.11.13. 20:35:58

@Bambano: a tiszta víz és a kavicstalanítás megvolt, csak a gumi öregedése ellen mit kenjek fújjak?

Bambano 2014.11.13. 23:47:44

@tóbiás71: egy adag kisüstit javaslok, bedobod, és akkor könnyebben elviseled a tudatot, hogy bármi, amit a gumira kensz, csak erősíti az öregedést.

Arcade Macho 2014.11.21. 23:39:17

ki kell nekem is nezni mar vegre az idopontot
csak a sok bepalizhato "teligumi kell mert az megfog a tokorjegen" miatt el kell halasztanom kisse a nyarigumim lecsereleset, hiszen varni nem ohajtok a gumisnal...