A taxis a leggyengébb sofőr
2015. január 28. írta: Robairto

A taxis a leggyengébb sofőr

Az első Arany Pedál

Hat héten keresztül 8 sofőr küzdött egymással az ISDC (I-Cell Safe Drivers’ Competition) keretein belül az Arany Pedál-díjért. Nem kitalált szereplők, hanem valódi sofőrök, a legismertebb autós szakmák képviselői vettek részt, méghozzá saját munkaeszközükkel, a mindennapok során vezetett járművükkel. A beépített flottakövető fedélzeti egység egy kamerás, passzív közlekedésbiztonsági eszközzel kiegészülve figyelte - egyfajta „harmadik szemként" - folyamatosan a sofőrökkel zajló történéseket és közlekedési helyzeteket.

isdc_zaro1.JPG

Itt még gazdáját várta az Arany Pedál-díj

Így értékel a rendszer

A rendszer regisztrálta az összes konfliktushelyzetet, amibe a sofőrök kerültek (ütközésveszély; irányjelzés nélküli sávelhagyás; nem megfelelő követési távolság; gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzetek; sebességkorlátozások túllépése).

A hibátlan vezetés 1000 pontot ért, melyből az incidensek alapján hibapontokat vontak le az értékelés során. Egy esemény 1-10 közötti hibapontot eredményez annak súlyossága, a jármű sebessége, illetve sebességtúllépés esetén a túllépés mértéke szerint. Az összes hibapont súlyozva volt a megtett távolsággal is.

Tehát 1000 pontot kaphatott az a versenyző, aki egyetlen közlekedési konfliktusba sem került. Azt viszont már a hathetes verseny rajtjánál leszögezte az értékelésben résztvevő vezetéstechnikai instruktor, hogy maximális pontszámot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetne el, hiszen a mindennapi közlekedésben elkerülhetetlenül adódnak konfliktushelyzetek, amelyeket a rendszer automatikusan regisztrál. 

Ez azért egy kicsit objektívebb értékelés, mint amit magukról adtak az általunk megkérdezett sofőrök.

A végeredmény

  1. Lajos, a Waberer's kamionsofőrje - 10.662 km | 950 pont
  2. Dani, a futár, a Gepárd Team Futárszolgálattól - 14.966 km | 872 pont
  3. Bús Edina, autóversenyző, a mezőny egyetlen hölgy tagja - 2.114 km | 834 pont
  4. Lóránd, az eszközt biztosító i-Cell szervizese - 3.158 km | 826 pont
  5. ifj. Tóth János "Janika", 7-szeres magyar ralibajnok autóversenyző 2.492 km | 772 pont
  6. Berci, aki a Vértes Volánnál buszsofőr - 10.309 km | 751 pont
  7. Krisztián, a Vodafone értékesítője - 3.118 km | 723 pont
  8. Péter, az egyik 6x6 taxi sofőrje - 4.952 km | 645 pont

 

Sztereotípiák(?)

A győztes engem nem lepett meg. Bár sokan fújnak a kamionosokra, de ettől ők még profik (ha nem is mindig profi körülmények között kell teljesítsenek). Legalább egy szimulátorban ki kéne próbálja minden autós, hogy milyen terelgetni egy 40 tonnás monstrumot, mielőtt véleményt alkot róluk.

A futárszolgálatos Daninak jár a taps, a közel 15 ezer km 6 hét alatt az eléggé embert próbáló teljesítmény. Én eddig azt hittem, hogy minden fehér furgont vezető futárnak benne van a munkaköri leírásában, hogy mindenkit meg kell előzzön vagy akit nem tud, azt 2 méteres követési távolsággal kell kövessen. Szóval ezek szerint itt is van üdítő kivétel.

Az viszont meglepett, hogy a buszsofőr csak a középmezőny végére kvalifikálta magát. Ők inkább elszenvedői szoktak lenni az eseményeknek, mint okozói.

Értékesítő és taxis: Szerintem sajnos reálisan mutatja a helyzetet a defenzív vezetést díjazó verseny végeredménye. Tapasztalataim szerint is, a taxisok mellett a céges autót hajtó réteg az, aki kevésbé előzékeny, kevésbé tiszteli a szabályokat és ennek ellenére a legjobban fel tud háborodni egy-egy vélt vagy valós sérelmen. Szabálysértéseiket sokszor azzal próbálják magyarázni, hogy sietniük kell, az utas illetve a főnök elvárásai miatt. De ha így nézzük, akkor biztosan mindenki tudna magának felmentést találni.

Mi lehet a siker kulcsa?

A hivatásos teherautó sofőröknek már kötelező 5 évente GKI (gépjárművezetői képesítési igazolvány) vizsgát tenniük, amiben szimulátoros felmérés és oktatás is szerepel. Kérdés, hogy a flottákat fenntartó cégeknél mikor jön el az a pont, amikor majd jobban szem előtt tartják dolgozóik (és járműveik) biztonságát és valamilyen felméréshez vagy képzéshez is kötik a céges autó használatát. (És lehúzzák a PR bőrt is róla, hogy nekik mennyire fontos a munkatársak képzése és szabálytisztelése, illetve az ügyfeleik és a lakosság biztonsága.)

A múltkor egy új kezdeményezésről is írtunk, ami szintén alkalmas lehet a sofőr minősítésére, és mivel kaptunk egy új videót a szemkamerás vizsgálat élesben történő alkalmazásáról, így hamarosan folytatjuk azt a témát is.

Addig meg csak óvatosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr407100173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsukara 2015.01.29. 16:39:27

Ha jól értelmezem, mindenki a normál útvonalán, a szokásos munkarendjében vezetett. Ha tényleg így volt, akkor talán át kéne értékelni az eredényeket kicsit. Más dolog autópályán vagy állandó útvonalon vezetni és megint más nagyvárosban vagy esetleg kevésbé ismert útvonalon.

Emmanuel Goldstein 2015.01.29. 17:11:59

ha jól értem, a legjobb helyezést elért kaminyonsofőrt is hetente tízszer lehetne megbüntetni egyenként harminc ropira ha a rendőrség elég kamerát tudna telepíteni a világba?
hm, egész feltüzelt a perspektíva!

Emmanuel Goldstein 2015.01.29. 17:22:01

amúgy én max egy nap alatt kimaxolnám azt az ezer pontot, szal tuti nem a taxis a leggyengébb sofőr, hanem aki nem tudja egyedül felemelni a motorháztetőt!

Mertcsak 2015.01.29. 19:26:34

@zsukara:

A Waberer's soförjei nem biztos, hogy mindíg ugyanazokat az útvonalakat járják. Mennek, ahova küldik őket. Nagyvárosokba is.

"Legalább egy szimulátorban ki kéne próbálja minden autós, hogy milyen terelgetni egy 40 tonnás monstrumot, mielőtt véleményt alkot róluk."

Teljesen egyetértek!

Pityubácsi 2015.01.29. 20:13:03

kábé mínusz ötmillió ponttal végeztem volna, azonban 20 évem alatt volt kábé 2 saját hibás balesetem, összesen talán 100 E ft kárral.

kamiont meg nem olyan ördöngősség vezetni, kéttengelyes póttal istenien lehet driftelni a hóban :)

Emmanuel Goldstein 2015.01.29. 22:50:07

@Pityubácsi: jó, de ebben a versenyben nem a vezetést értékelik hanem a kreszhuszárkodást :)

Robairto 2015.01.31. 13:15:18

@zsukara: Azt jól értelmezted, hogy mindenkit az átlagos hétköznapi használat mellett figyeltek meg, de a cikk is említi, hogy súlyozva voltak a hibák. Nagyobb sebesség mellett ugyanaz a hiba (pl. veszélyes mértékű követési távolság) nagyobb hibapontot adott. Ezzel a súlyozással igyekeztek kiküszöbölni azt a hibát, amit te említettél.

Robairto 2015.01.31. 13:20:45

@Emmanuel Goldstein: A rendszer incidenseket, veszélyhelyzeteket, konfliktushelyzeteket is észlelt, amik hibapontot eredményeztek, de nem feltétlen tartoznak a szabálysértés kategóriába.

Nem csak az veszélyes a közlekedésben, amiért a rendőr meg is tud büntetni!

Emmanuel Goldstein 2015.02.01. 17:59:26

@Robairto: mivel a rendőr feladata a biztonságos körülmények fenntartása, amit a kresz dejure megszab, nem nagyon tudok olyan szitut elképzelni, ami szabályos lenne, ám mégis veszélyes, vagy konfliktusos. videó nincs?
mert a fentiek alapján most már el sem tudom képzeni hogyan is működhet egy ilyen verseny...

Robairto 2015.02.01. 18:20:24

@Emmanuel Goldstein: Egy példa: követsz valakit teljesen korrekt követési távolsággal, de valaki úgy vált sávot, hogy közétek bejön. Ilyen simán előfordul a KRESZ szerint is engedélyezett "zavarás" formájában, de mivel a rendszer a sebességhez tartozó optimális követési távolságnál kisebbet érzékelt, így behúzott egy "strigulát" a sofőrnek. Rendőr senkit nem büntetne meg, mégis bukott a pontokból. Az is tény, hogy nem saját "hibájából".

De ahogy a cikkben is kiemeltük: "...a maximális pontszámot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetne el, hiszen a mindennapi közlekedésben elkerülhetetlenül adódnak konfliktushelyzetek, amelyeket a rendszer automatikusan regisztrál."

Emmanuel Goldstein 2015.02.01. 19:01:19

@Robairto: hát, okés, bár szerirntem ez a szitu tökeccerűen lekezelhető, ha bevágnak eléd, ráfékezel, vagy legalább a lábad leveszed a gázról, nem hiszem, h ilyenért van értelme pontot levonni.. pesten kb az össze autós bukik követési távból, vagy ha nem, akkor folyamatosan a fenti eset történik vele :)

Robairto 2015.02.01. 19:11:56

@Emmanuel Goldstein: Ez valóban egy kezelhető probléma sofőr oldalról, de egy gép úgy gondolkozik, hogy kiszámolja a sebességből a biztonságos (nem a minimális!) követési távolságot és összeveti a ténylegessel.

És nem tesz különbséget aközött a 2 fennállás között, hogy ez az említett szitu eredménye, vagy pedig a sofőr mászott veszélyes közelségbe az előtte haladó autóra. Amire viszont tényleg jár a pontlevonás, de gondolom ebben egyet is értünk.

Emmanuel Goldstein 2015.02.01. 19:29:33

@Robairto: az utóbbiban mindenképpen, bár ha a szoftver ennyire buta, honan tudja, vizes úton, hóban, különböző autókon, különböző terheléssel mekkora az ideális követési táv?
meg mondjuk egy személyautón bármikor lehet önfeledten vészfékezni, egy áruszállítón azért nem árt, ha lehetőség szerint a szállítmány is a helyén marad és az tök más vezetési stílust kíván-jóval előrelátóbbat...

Robairto 2015.02.01. 19:36:26

@Emmanuel Goldstein: Valszeg pont ez az előrelátóbb gondolkodás/vezetés segítette 1. helyre a kamionost.