Szemed a pályán? Figyelünk!
2015. január 31. írta: Robairto

Szemed a pályán? Figyelünk!

Karácsony előtt már írtunk az Autós Nagykoalíció innovációjáról, az eye-tracking szemüveggel végzett szemkamerás vizsgálatról. Most újra elővesszük a témát, mert megérkezett az előző cikk végén beharangozott videórészlet is.

Nem balesetezett még = jól vezet?

A héten írtunk egy másik verseny eredményéről is, amivel kapcsolatban kommentek és emailek is érkeztek olyan megközelítésben, hogy "én jól vezetek, mert még nem törtem össze saját hibámból az autómat".

Csak a "saját hibámból" szókapcsolat megér egy külön cikket, így ezzel most ne is foglalkozzunk részletesen. De arra azért felhívnánk az autózók figyelmét, hogy az okozott balesetek száma nem feltétlen a legjobb mérőszáma a biztonságos (és defenzív!) vezetésnek.

Nem kell balesetet okozni ahhoz, hogy másokat veszélybe sodorjon valaki, vagy csak a környezetében lévő autósokat felbosszantsa egy manőverrel, ami az általános közlekedési stresszt növeli. Ezeket a láthatatlan tényezőket teszi láthatóvá a szemkamera.

Meglepő, de így működünk vezetés közben...

A legújabb neurológiai kutatások szerint döntéseink jelentős része automatikus, tudattalan és érzelmi alapú. Egy, a spanyol Audi és a világ vezető szemkamera gyártó cége, a Tobii által végzett kutatás szerint a vezetési idő jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) „robotpilóta” üzemmódban tesszük meg, vagyis nem sok fogalmunk van róla, hogy mi történt velünk út közben, mert a vezetés közbeni események nem tudatosulnak.

Vajon milyen kockázatot rejt ez magában?

Amiről a sofőr nem tud, azon javítani sem tud! Amennyiben a vezetés közbeni folyamatok jelentős része automatikus és tudattalan, úgy a vezető nincs is tudatában azoknak a kockázati tényezőknek, melyek a személyéből adódó baleseti kockázatok.

Szubjektív megítélés, vagy inkább objektív mérés?

Egy korábbi cikkben már leírtuk, hogy saját szubjektív megítélése szerint szinte mindenki jobban vezet az átlagnál. :) Szóval szerencsére itt van ez az eszköz, ami a szemmozgást követve és rögzítve megadja a lehetőségét annak, hogy a vezetés közbeni tudattalan folyamatokat megfigyeljük, és azokból objektív következtetéseket vonjuk le.

De nem is ez az igazi cél, hanem, hogy a sofőrrel együtt értékeljük ki az eseményeket, és ő visszajelzést kapjon az elkövetett hibáiról és egyáltalán legyen lehetősége javítani azokat. Ennek eredményeként csökkenthető a sofőr személyéből eredő baleseti kockázat.

Két rövid példa

Az ETresearch alábbi videóin a piros pöttyök a szemmozgást mutatják, tehát, hogy mikor hova fókuszált a sofőr.

Ezen a rövid videón is jól kivehető, hogy folyamatosan használta a tesztalany a tükröket, 11 másodperc alatt mind a 3 tükörből szerzett infót arra vonatkozóan, hogy éppen mi történik körülötte. A középső tükörben látszik is, hogy éppen egy kisteherautó követte és annak a mozgásáról igyekezett minél több információt begyűjteni sofőrünk.

A második videóban ugyanez a sofőr a beszélgetés hevében már nem nézett rá minden közúti jelzőtáblára, ezáltal esélye sem volt észlelni azokat. Szerencsére ebben a szituációban ez nem okozott gondot, de egy másik helyzetben akár ez is lehet a baj forrása. 

"Nem érzékeli a táblákat." - ez egy pontosabb címe lehetne a videónak. Mi a különbség a nézés és az érzékelés között? A következő cikkben végigvesszük, hogy hogyan lesz a nézésből érzékelés, észlelés és megértés.

Addig meg csak óvatosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr887127095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csárlszbrunzol 2015.02.01. 15:00:32

Az első videó jól példázza, hogy az érzékelés csak egy -bár nagyon fontos - része a vezetésnek. De emberünk hogy fogja már azt a kormányt! (Szinte látja az ember a gerincferdült testtartást is mellé, ami általában ezzel jár) Reagálnia nem volna egyszerű, bár tény, hogy legalább hamarabb tudna a figyelme miatt.
A második meg sajnos tipikus.

protézisesh 2015.02.01. 18:05:58

Spanyol audi, de ez egy W124es MERCEDESBEN ül...

Amugy a megallapitasok jogosak.

egysmás 2015.02.01. 18:35:51

Széles út, hatalmas belátható útpadkával, nagyobb beállóval, mint amekkora telke van az átlagos külvárosi júzernek.

A férfi nemi szervet nézzen?

Olyan ez, mint amikor azzal bizonyítják, hogy veszélyes telefonálni, hogy a háromtest probléma bizonyítását akarják levezettetni a sofőrrel, miközben szlalomoznia kell a bóják között.

NoOne 2015.02.01. 18:38:00

"...A második videóban ugyanez a sofőr a beszélgetés hevében már nem nézett rá minden közúti jelzőtáblára, ezáltal esélye sem volt észlelni azokat..."

Csak mondom, hogy nem feltétlenül muszáj fókuszálni egy tárgyra ahhoz, hogy tudja a delikvens, hogy mi az, mi van rajta, mit jelent stb. Ennek értelmében: ha csak a szemmozgást figyelték, akkor a vizsgálatot végzők "fókuszából" maradt ki valami.

Robairto 2015.02.02. 12:06:10

@NoOne: Minket is érdekelt a dolog, ezért a részletekről is megkérdeztük a kutatást végző ETresearch szakemberét. Ezt a választ kaptuk a kommenteddel kapcsolatban:

"Adott pillanatban a sofőr csak akkor lehet biztos, hogy mi van a táblán, ha
ránéz. Amennyiben nem néz rá, akkor két dolog történhet, hogy mégis érzékelje.

Az egyik, hogy aktiválódik a periférikus látás, de ez csak veszélyhelyzetben vagy az ott megjelenő mozgásra történik.

A másik, hogy egy régi emlékképpel egészíti ki az agy a hiányzó képet, amennyiben az adott útvonalon már sokszor jártunk. Ilyenkor az új táblák vagy változások maradnak figyelmen kívül. Új útvonal esetében pedig még ez sem áll fenn."