Hogyan engedjük el a mentőautót?
2015. február 13. írta: Ruszi

Hogyan engedjük el a mentőautót?

…és miért van fordítva a felirat a tűzoltókocsikon???

Múltkor az újraélesztés technikáját mutattuk be, de hogy a sérültek minél előbb szakszerű segítséget kapjanak, a mentőnek is minél gyorsabban oda kell érnie. Sokszor tapasztalom Budapesten azt, hogy a megkülönböztető jelzéseiket használó járműveket egyszerűen nem tudjuk elengedni – tisztelet a kivételnek.

rendorkocsi.jpg

Nem hazai kép, nem hazai gép

Mi az a megkülönböztető jelzés?

Ahogy az elnevezése is mutatja, ez a jelzés arra szolgál, hogy a többi közlekedőtől jól elkülöníthetően felismerhető legyen az a jármű, ami megkülönböztető jelzést használ. A jelzés használatára több okból lehet szükség. Ami mindenkinek elsőre beugrik, az a mentő-rendőr-tűzoltó triumvirátus, de megkülönböztető jelzést használhat például a védett személyt szállító jármű, de még az adóhatóságba olvadt Vám és Pénzügyőrség is.

Nagyon fontos, hogy akkor nevezzük működőnek a jelzést, ha a sziréna és a fényhíd egyszerre működik. Tehát ha csak villog, vagy hangot ad, akkor az nem „hivatalos”. Most mi egységesen mentőautónak fogjuk nevezni a megkülönböztető jelzésű járműveket, de csak azért, mert talán akkor van a legnagyobb gond, ha az életmentő nem ér oda valahová!

El kell engedni!

Amikor a fent említett szervek villogva-szirénázva száguldoznak a városban, akkor erős lehet a gyanúnk, hogy valahol, valami baj történt. Ilyenkor sokszor tapasztaljuk, hogy a mentőautó a fenekünkbe áll, a rendőrautó a padkára tol, a tűzoltók meg a nagy piros autójukkal alapból ijesztőek, főleg ha még 5 méterről hallgathatjuk a szirénáját is.

crafter1.jpg

Kívülről jobb látni, mint belülről

Mindenekelőtt illik felismerni a helyzetet. Erre sokkal több esélyünk van, ha nem bömböl a kocsinkban a zene. Amikor meghalljuk a szirénát (ez általában előbb van, mint ahogyan meglátnánk), nem tudjuk azonnal eldönteni, hogy honnan érkezik majd az elsőbbséget élvező autó. Ezért – ha nem is pánikszerűen – de kezdjünk el tájékozódni, hogy lesz-e dolgunk egyáltalán vele: körbenézni nem csak magunk előtt, hanem a tükrökben is!

Igen, lesz, itt jön mögöttem!

Szóval állunk a piros lámpánál, egyik oldalon padka, a másikon sok-sok kocsi. Keresztben pedig száguld a forgalom. Első érzésre se előre, se hátra, de ez a legkevesebb esetben van így. A úttestek többsége ugyanis megfelelő szélességű ahhoz, hogy kettő helyett – megfelelő óvatosság mellett – három autó is elférjen rajta. Meg is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor szét kell választanunk úttestek szerint az eseteket.

Kétszer egy sáv

Tehát irányonként egy sávos az út, mögöttünk a mentő. Ebben az esetben a lehető legnagyobb mértékben jobbra kell húzódnunk, és a szembe jövő forgalomnak ugyanezt kell tennie. Így az úttest közepén keletkezni fog egy kis egérút ahol elhúzhat a mentő.

Kétszer két sáv, osztatlan pálya

Tipikusan ilyen útszakasz az Egér út, de a Rákóczi út is Budapesten. A mentőautó ilyenkor az úttest felezővonalához fog tartani, hiszen két irányból nagyobb eséllyel nyílik meg neki az út. Tehát megint jobbra kell húzódni, és ha kell, dudálhatunk is, hiszen vészhelyzet van.

utat1.jpg

Gyorsan, határozottan nyissunk utat nekik! "Oszoljanak kérem!"

Osztott pályás útszakasz – két sáv

Tehát kvázi egyirányú, kétsávos útszakaszon vagyunk. A mentőkocsi középen fog utat keresni magának. A külső sávból jobbra, a belsőből balra húzódással segíthetünk a legjobban.

Osztott pályás útszakasz – három sáv

Pl. a Hungária körút. Nyilván, ahol van középen nyílt villamos pálya, ott azon fog közlekedni a mentős, de ahol nincsen, ott neki is marad az úttest. Mivel ha két irányba tudnak menekülni a járművek nagyobb eséllyel kap utat a mentő, a legtöbb esetben a középső és a belső sáv a legideálisabb számára. Nem biztos, hogy ott jön, ezt minden esetben meg kell nézni a tükörben, de jó szabály lehet, hogy ha a jobboldali visszapillantó tükörben tűnik fel, akkor balra kell tartani, ha a baloldaliban, akkor meg jobbra.

Ahol van buszsáv

Mivel az autóbusz forgalmi sáv általában szellős, itt fog közlekedni a mentő. Azonban amikor utoléri a buszt, az nem fogja tudni jobbra húzódással elengedni, ezért itt is nekünk kell észnél lennünk és balra tartva helyet adni az előzéshez.

utat2busz.jpg

Erre a szituációra is fel tudunk készülni már akkor, amikor meghalljuk a szirénákat

(Pillanatkép a cikk alján látható videóból)

Lámpánál állva

A legkönnyebb a dolgunk, ha mi állunk elsőnek a kereszteződésben. Ekkor ugyanis mi példát tudunk mutatni a többieknek. Alapos körültekintés mellett, ha kell, akkor dudálva haladjunk be a kereszteződésbe annyira, hogy a kocsit oldalra tudjuk húzni. Ezzel keletkezik mögöttünk annyi hely, hogy mindenki eljátssza ugyanezt a manővert.

Ha mi is csak egy vagyunk a sok várakozó körül, akkor van szerencsénk, ha hagytunk magunk előtt egy kis helyet és tudunk valamennyit félre húzódni. Ha nincs hely és láthatóan az előttünk lévők nem reagálnak, nyugodtan kürtölhetünk, jó esetben észre fogja venni, hogy csinálni kellene valamit.

Sokan nem mernek belehaladni a kereszteződésbe, hiszen piros a lámpa! Szükség törvényt bont, úgyhogy ilyenkor kis mértékben haladjuk meg a jelzőlámpát – majdnem mindegy hogyan csak hadd menjen a mentő!

Kereszteződésben az is előfordulhat, hogy a szirénázó autó el szeretne fordulni. Mi, halandó sofőrök, mindent látunk a visszapillantónkban, de a mentőautó irányjelzőjére senki sem figyel. Velem is előfordult már, hogy a belső sávból balra manővereztem, hogy elengedjem, de éppen ezzel álltam útjába a balra kanyarodó mentőnek. Próbáljuk meg az indexet is kifigyelni a tükörből, vagy legalább figyeljük a kocsi mozgását, az is sokat elárulhat.

crafter2.jpg

A nemrégiben felvett sárga szín is a feltűnést szolgálja

Engedem, hadd menjen…

Néhány dolog, amit ne csinálj, ha mentőt kell elengedni:

  • Ne válts sávot! A mentőautó sofőrjének megnehezítik a dolgát a manőverező sofőrök. Neki nincs ideje még az indexedre is figyelni.
  • Ne taposs bele! Hiába nyomod, neki át szabad menni a piroson, neked meg nem! Egy idő után mindenképpen az útjában leszel.
  • Ne kövesd! Jó murinak tűnik, hogy a gyorsan haladó mentőautó után beállunk, és így majd mi is 10 perc alatt meglépjük a várost. Nem jó ötlet! Egyrészt idegesíthető lehet az életmentők számára a követő kocsi, másrészt ez roppant veszélyes mutatvány! Nem utolsó sorban pedig szabálytalan...

tuzolto.jpg

Az egyik legbrutálisabb magyar tűzoltókocsi (Forrás: IndaFoto)

Na, és akkor miért van fordítva a felirat?

Azért, hogy a tükörbe nézve ne higgyük azt, hogy a kólásautó / trolibusz akar letolni minket!

Tudom, hogy rettenetesen elcsépelt dolog, de amikor bosszankodunk, hogy a padkára, vagy a járdára kényszerített bennünket a mentő, jusson eszünkbe, hogy lehet, hogy valaki olyanhoz igyekszik, aki számunka a legkedvesebb.

A mentőautós fedélzeti képeket a következő videóból vágtam ki, köszönet érte készítőjének: cstibor33-nak! A mentőautók nagyszerű fotóit a craftermento Facebook oldalon találtam.

Ha hasznosnak találod az írást, akkor csatlakozz hozzánk a Facebook-on!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr147172667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nick066 2015.02.14. 09:59:53

Mi ez a városnéző túra ? Az esethez közelebb nem volt mentőautó ? Ennyi idő allat bőven elvérzik, meghal a szívleállásos beteg.
Az alcsúti törpeparaszt hobbijára, focistadionokra telik, a mentő meg kevés! Még az EU-tól kapot pénzt is csesztek felhasználni a mentőállomások építéséhez, fejújításához.

♔bаtyu♔ 2015.02.14. 10:40:51

@nick066: Hozzánk viszonylag közel 2 éve építettek egy mentőállomást.

yomsisi 2015.02.14. 10:47:49

@nick066:
Te méteres pöcs! A célállomás a Bajcsy kh. sürgősségi volt. Ha nincs helyismereted, mert Mucsa13-ról trollkodsz, inkább ásd el magad.

nick066 2015.02.14. 11:05:53

@yomsisi:kb. a feléig néztem, lényegtelen mi volt a célállomás. Szóval szerinted így jó a magyar egészségügy, ahogy van. A fél várost átszelő mentőautók, vidékről felrendelt mentők, folyosón 'tárolt' betegek, fűtetlen, koszos, lerobbant 'kórházak', orvoshiány, elvándorló orvosok. Lekezelő bánásmód, hálapénz rendszer...
Neked ez rendben van ? akkor egészségedre, meg is érdemled. Nyald a mocskos fidesz seggét csak tovább...

yomsisi 2015.02.14. 11:20:44

@nick066: Te most az általános szarról beszélsz, de az előbb a fenti videóról írtál. A kettő nem ugyanaz, különítsd el! A kocsi akár szállíthatott is egyik kórházból a másikba, nem feltétlenül esethez ment. Én erről beszélek. Politikát pedig szintén te kevertél ide, nem én. :-)
Csók!

Gera 2015.02.14. 12:29:12

Egy elég lényeges dolog kimaradt, ami pedig az ilyen videókból eléggé lejön sokszor: csak akkor fékezz, ha a mentő el is fér melletted.

Arcade Macho 2015.02.14. 12:37:18

a mento se rongyolhat be a pirosba, a nelkul hogy meggyozodott volna a veszelytelensegerol, igy az elotte levo autosok sem tehetik ezt meg, csak es kizarolag balesetmentes szitut vallalhat fel az ember hogyha mento elott atmegy a piroson
ha meg jon a bunti akkor a mentoszolgalatnal ki kell kerni az adott napi menetrendet es azzal lehet tisztazni a ehlyzetet

fay rodisz 2015.02.14. 13:25:24

"Neki nincs ideje még az indexedre is figyelni."

Tömény baromság. Az indexel kell jelezni, hogy merre történik a lehúzódás, és hogy észlelve van a közeledése.

fay rodisz 2015.02.14. 13:31:18

@♔bаtyu♔:

Hozzád közel a Lipótot kéne újraépíteni.

kuki123 2015.02.14. 14:37:22

@nick066: Pont ez jutott nekem is eszembe...
mi ez várősnéző túra...
A gyalogosak se piskóták, simán átmennek még a zebrán. (ezek után nem is csodálom hogy elbasszák időnként egyiket másikat, megy mint az tehéncsorda)

Azt is kiemelném hogy a dugóba még is hova a k. anyába menjen az autós? Főleg úgy hogy azt se tudja hová fog kanyarodni a mentős a háta mögött?
Csak annyit lát a kcosis hogy jön mögötte nagy sebességgel egy mentő, ráadásul ő nem magasan ül, nem látja hogy merre van szabad út.
Ezért is lassítanak, mert ha pl átmegy a szembesávba vagy felmegy a járdára azzal szabályt szeg, ha kárt okoz elüt valakit balesetet okoz azzal ő lesz a felelős nem a mentős.
Úgyhogy hiába integet a mentős. és még szerencséje is volt, mert nem volt extrém dugó.

kuki123 2015.02.14. 14:40:04

@nick066: jah és egyébként a sofőrök majd össze szarják magukat mikor 100-al megjelenik előttük vagy mögöttük a mentő:
www.youtube.com/watch?v=NFEZlrOX5mM

:)
ezek után nem is csodálom ha azt se tudják hová iszkoljanak a mentő elől

Bambano 2015.02.14. 18:21:15

helytelen cikk, nem találgatni kell, meg nem feltételezésekre építeni, hanem el kell olvasni a jogszabályt.
"Mivel ha két irányba tudnak menekülni a járművek nagyobb eséllyel kap utat a mentő, a legtöbb esetben a középső és a belső sáv a legideálisabb számára. Nem biztos, hogy ott jön, ezt minden esetben meg kell nézni a tükörben, de jó szabály lehet, ": na erről beszélek, ez konkrétan marhaság.

nem találgatunk, le van írva a kreszben, hogy mit kell csinálni, végrehajtjuk.

Gera 2015.02.14. 19:26:48

@Bambano: Szerintem semmi ilyesmi nincs a kreszben, csak annyi, hogy félrehúzódással és ha szükséges, megállással kell biztosítani a továbbhaladását. Autópályára és autóútra vonatkozik, hogy két oldalra kell félrehúzódni, a belsőben balra, a többiben jobbra.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2015.02.14. 19:52:28

Mindenek előtt köszönjük az építő kritikát és hát végső soron a keresetlen szavakkal kifejezett véleményeket is. Egy szóval sem említettük a KRESZ-t. A gyorshajtás is tilos, mégis átlépik a sebességet. Hiába is lenne tételesen leírva, hogy melyik úttípuson, hogy kell reagálni ha jön a nínóskocsi, senkinek f***ja nem lenne, mit csináljon. Mi próbáltunk néhány kapaszkodót adni a főbb esetekre. Linkeljétek ide az írásaitokat, megyünk ekézni! ;)
Köszi, hogy olvastátok!

dezsijanos 2018.11.08. 22:07:38

Minden tiszteletem a mentőautó sofőröké. De mi is akkor tudjuk segíteni, ha használja az irányjelzőt, és nem az elakadás jelző megy veszettül. És pl a három sávos úton kiválasztja azt a sávot ahol haladni szeretne, vagy a felezőn haladva jelzi, hogy neki mindkettő kell. Ha a belsőben ér utól, és nem utal semmi sávváltásra, akkor ott fogom elengedni, és takarodok ki a középsőbe. Persze ha az előttem haladó ezt nem veszi észre, akkor egyől kialakul az a helyzet, amikor jön ki mögém a mentő, és amikor már nem tudom olyan dinamizmussal újra elengedni.
Nem beszélve arról, ami a napokban történt (mondjuk nem mentő), hogy sötétben, 0 de így tényleg nem hogy a megkülönböztető fény, de semmi nem volt felkapcsolva, csak a hang jelzéssel csapattál neki.