Értelme is van, vagy csak pénzbehajtás?
2016. február 11. írta: Ruszi

Értelme is van, vagy csak pénzbehajtás?

A kötelező haladási irány egy szabály. Utasítást adó táblán közlik, hogy merre lehet továbbmenni és tiltanak egyúttal minden más haladási irányt. Sokan hőzöngenek, hogy sok esetben ezek a szabályok csak a pénzbehajtást szolgálják, de valóban így van ez?

Baross utca - Nagykörút sarok. A neuralgikus pont, amellyel már külön cikk is foglalkozott a TotalCar-on, és most itt a folytatás a Kórház utca Óbudán. Ahogyan az ember Budapesten vezet, egy rövidebb utazás során is lát egy tucatnyi szabálytalankodót és azt kérdi, ezt miért nem veszi ki a rendőr? Amikor meg kivesznek, akkor jön a hőzöngés, hogy igen, de annak a táblának ott semmi értelme, nem jött semmi és hasonló kifogások.

A gond ott kezdődik, hogy finoman szólva is - tisztelet a kivételnek - leszarjuk, hogy milyen szabályok vannak. Nem csak a közlekedésben, hanem mindenütt, de az utakon, mint a hazai viszonyok legjobb leképeződésében sokszorosan igaz lehet ez az állítás.

Ott egy tábla, egy záróvonal, vagy éppen jól tudjuk mennyivel szabad éppen hajtani, de mi leszarjuk minket nem érdekel, mert éppen úgy ítéljük meg, hogy az a szabály hülyeség, vagy szimplán csak minket hátráltat.

Baross utca

Vegyük gyorsan a Baross utcai helyet. Azt hiszem többen több helyen leírták, hogy a Baross utcán közlekedő autóbusz soha az életben nem tudna továbbmenni, hogy ha a jobbra kanyarodó autósok a villamosmegállóba, vagy a Körút másik oldalára igyekvő temérdek gyalogost elengednék. Hát ennyi, (szerintem) ezért nem lehet jobbra fordulni.

M5 bevezető

Aztán, akit bővebben érdekel olvassa el vonatkozó bejegyzésünket a Nagykőrösi út 50-es sebességkorlátozásáról. Amikor a posztot írtam még hittem abban, hogy esetleg érdekel valakit, hogy közlekedéstudományilag mi állhat a túl szigorúnak tűnő korlátozás mögött. Ma már tudom, hogy nem kell indokolni, csak az okát leírni és kész. Na tessék: egyrészt ha 50-el halad a sor, akkor nem akkora követési távolság és nagyobb lesz az út áteresztő képessége, másrészt felkészülhetünk a sztrádázás után a városi viszonyokra, harmadrészt a Wekerle-telep lakói is néhány évvel tovább élhetnek a kisebb zajterhelés miatt.

Kórház utca

Felteszem, hogy volt némi korábbi tapasztalat és statisztikai elemzés amögött, hogy itt megtiltották a balkanyart. Balra kanyarodni amúgy is elég nehéz, ez a kereszteződés meg ráadásul elég éles. A Miklós utcán érkezőket nagy mértékben zavarná szerintem, hogyha a "balra nagy ívben" rigmust nem ismerő vagy szimplán leszaró autósok forgolódnának a kocsijaikkal. Nem lehet és kész, szokjad!

Röviden

Nem érteni kell a szabályokat, hanem betartani, eszünkbe juthatna az is néha, hogy talán nem véletlenül vannak kitéve a táblák. Tudom én, hogy mi vezetéstechnikában egyszerre szégyenítjük meg Vettel-t és Alonso-t, meg mindenki a saját maga járta útvonalat zöldhullámozná be legszívesebben, de értsük meg, ez egy nagy, közös társasjáték, és pl. ha buszsofőr lennél a Baross utcán, kisnyugdíjas a Wekerlén, vagy autós a Miklós utcában, teljesen másképp látnád a helyzetet...

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr178381938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vwxyz 2016.02.12. 00:07:16

"Nem érteni kell a szabályokat, hanem betartani"
Akkor ha holnap valamelyik bohóc hoz egy szabályt, mely szerint blogolni tilos, akkor ne kérdőjelezd meg az értelmét, hanem tartsd beeeeeeee.

halaloszto 2016.02.12. 16:59:10

ha tilos balra kanyarodni, ráadásul a táblán kívül ezt semmi nem indokolja, akkor ki kellene tenni egy kanyarodni tilos táblát olyan helyre ahol látszik is...

ha valami pont fordítva van mint ahogy első ránézésre logikus, akkor azt rendesen jelezni kellene.

xm95 2016.02.12. 17:00:21

@vwxyz: te már csak tudod, hogy a szabályokat bohócok hozzák.

fifibá55 2016.02.12. 17:03:25

@vwxyz: Pontosan így van. Azt gondolhatsz, amit akarsz, de ha nem tartod be a szabályt, szankcióra számíthatsz. Nálunk ott van elrontva, hogy a szankció általában túl enyhe, nem biztosan következik be, és ha igen, akkor is az elkövetéstől túlontúl különváltan, így nem képes eredeti, nevelő szerepét betölteni.

vwxyz 2016.02.12. 20:15:21

@xm95, xm95.blog.hu: Magyarországon élek, 2016-ban, hajlandó vagyok figyelni és hajlandó vagyok gondolkozni. Ezek nyomán igen, azt látom, hogy sok-sok döntést bohócok hoznak meg. Tudsz ezzel vitatkozni vagy csak megpróbáltál beszólni?

xm95 2016.02.12. 20:31:21

@vwxyz: az a véleményem, hogy nem ilyenkor kell a szabályok ellen hadakozni, hanem az országgyűlési és önkormányzati választások napjain. Valamint a helyi közlekedési szabályok ellen a helyi önkormányzat közlekedési osztályán kell felszolalni. A szakmai döntéseket szakemberekre kell bízni, ha a szakember nem megfelelő akármilyen oknál fogva bizonyithatoan, akkor szintén irány a felettes szerv. Ezt hívják demokráciának, nem pedig az érvényes szabályok szándékos be nem tartasat. Ez elég macerás dolog, de ahogy egy nálam sokkal okosabb ember mondta, pillanatnyilag nincs jobb.

vwxyz 2016.02.12. 20:33:33

@fifibá55: A buta szabályokkal kapcsolatban két dolgot is tehetsz:
1. Ész nélkül elfogadhatod, alávetheted magad, beletörődhetsz, és Ismételgetheted, hogy a szabályok azért vannak, hogy beeeetartsuk azokat.
2. Rájöhetsz, hogy a szabályok csak azért kellenek, hogy a társadalom életét összhatásukban kedvezőbbé tegyék, és káros minden olyan szabály, amely ezen kritériumnak nem képes megfelelni. A káros szabályokra nincs szükségünk, ezért azokat törölni vagy hasznosra módosítani kell. Az egy dolog, hogy ma, idehaza sajnos pont ezt a gondolkodást próbálják tűzzel-vassal kiirtani, de ettől még egy nálunk fejlettebb társadalmi öntudattal rendelkező országban természetes, hogy a civil szféra ilyenkor kontrollt gyakorol a megtévedt államapparátus felett.
Szerencsére azért Magyarországon sem mindenki az első csoportba tartozik. Ha már a közlekedési szabálysértésekről szól ez a poszt, akkor keress rá pl. a blokkolásgátló oldalára, olvass bele, és lepődj meg. hogy mennyire megalapozatlan és értelmetlen döntéseket hoztak közlekedés-szabályozási kérdésekben is. És láss csodát, vannak olyan civilek, akik akartak és tudtak is tenni ezek kijavításáért. Köszönet a munkájukért!

xm95 2016.02.12. 20:33:59

@vwxyz: valamint lásd fifiba55 kommentjet, megoldás pedig amit írtam.

xm95 2016.02.12. 20:36:06

@vwxyz: na, úgy látom egyetértünk, csak túl rövidek voltak a kommentjeink.

vwxyz 2016.02.12. 20:53:18

@xm95, xm95.blog.hu: 1) Miért kellene megvárni a választásokat? Ezek közlekedésszakmai kérdések, nem politikaiak,
2) Attól, hogy nincs szakács végzettségem, még érzem, ha az ebédem sótlan. És ilyenkor nem fogom azt mondani, hogy a séf a szakember, ért hozzá, biztos így jobb nekem.

fifibá55 2016.02.12. 23:55:16

@vwxyz: Kis probléma, hogy a "civilek" azt hiszik, hogy értenek ahhoz, amibe beleszólnak. Pedig legtöbbször nem. Érzelmi oldalról közelítenek meg szakkérdéseket.
Jó példa erre az idézett két közlekedés-szervezési eset (Baross, Kórház).
(Ugyanide sorolható majd az újabb konfliktus: a Bécsi út egy szakaszának közeli célforgalmas korlátozását fogják a magukat forradalmárnak tartó autósok tömegesen megszegni, amivel tartósítják a fonódó villamosjáratok egyik jelenlegi anomáliáját. Ez ellen is a kasszához kérés lesz a kézenfekvő védekezés, ami sokaknak nem fog tetszeni.)

vwxyz 2016.02.13. 15:35:20

@fifibá55: Kis probléma, hogy a civilek életéről beszélünk. De látom, nálad ez valami rögeszme, hogy a civilek úgyis mindenről rosszul gondolkodnak, ezért kell egy felettes erő, amely dönt helyettük, és megmondja nekik, hogyan kell élniük. Jelige: "Nem lehet és kész, szokjad!"

Amúgy ennyit a szakembereid felsőbbrendűségéről: 444.hu/2016/02/12/a-magyar-nyilvanossag-ereje-fel-meterrel-elmozditott-egy-lampaoszlopot-a-jaszai-mari-teren