Az akkumulátorok lelki világával foglalkozó cikksorozatunk első részében áttekintettük, hogy vannak már bizonyos, az akkumulátor öregedésére, fáradására utaló jelek, és azt, hogy hogyan kell "megbikázni" egy autót. Ezúttal jöjjenek a legfontosabb tudnivalók az akkumulátor cseréjével kapcsolatban.
Biztosan cserélni kell?
Nem! Ha nem tudjuk beindítani a motort még nem biztos, hogy tönkre is ment az aksi. Keressük meg az akkumulátort az autóban. Ez csak elsőre tűnik egyszerű feladatnak. A motortéren kívül még viszonylag sok helyre teszik az áramforrást, ha elöl nincs, akkor a következő helyeken keressük: csomagtér padlólemez, hátsó ülések alatti rész, sőt, pl. a "németek A osztályának" bizonyos kiviteleiben az anyósülés alatti padlólemezben kell keresni. Kishaszongépjárműveknél a vezetőülés alatt, vagy a padlólemezben is találtunk már akkumulátort. Az előző rész galériájában már láthattátok azokat a helyeket, ahol megbújhat egy akkumulátor.
De nem is ez volt a kérdés: szóval megkeressük az akkut és megnézzük, hogy a saruk jól vannak-e csatlakoztatva. Régebbi akkumulátoroknál előfordulhat, hogy némi savszivárgás miatt fehér színű por válik ki a pozitív sarun. Ez rontja az érintkezést, így nem marad elegendő felület az áram számára. Ha ilyet látunk, vagy oxidálódott valamelyik saru, akkor elegendő egy kis csiszolópapírral megtisztítani. Előfordulhat, hogy a lelazult sarut simán csak vissza kell erősítenünk. Ide is 10-es, 13-as villáskulcs lesz a megfelelő szerszám.
Jó, ez megvolt, de sehol semmi...
Hány éves a mostani aksi? Ha 4-5 éves, vagy ennél is idősebb, akkor akár át is ugorhattuk volna az előző bekezdést, majdnem biztos, hogy cserélni kell. Képzeljük csak el, hogy ha a mobiltelefonunkat 4-5 évig használjuk, nem csodálkozunk, hogy már nem bírja olyan sokáig egy töltéssel. Hát ne csodálkozzunk, ha autónkban is elfárad.
Az első cikk kommentjeiben többen leírták, sőt még telefonon is megkerestek, hogy nekik 7-8 éves az akkumulátoruk, de tökéletesen megy. Nos akkor ők a nagyon szerencsések, olyan ez mint egy huszonéves kutya.
Aksit az aksiboltból!
Egy rendes boltban mielőtt eladnának nekünk egy új akkumulátort, a régit mérőpadra teszik. Ott műszeres, terhelés alatti vizsgálatot végeznek a régi akkumulátoron, és hamar kiderül, hogy kell-e új. Ha már mindenképpen cserélni kell, akkor a szakember fog tudni mutatni legalább 2-3 új akkumulátort, ami passzol az autónkba. Ha autósboltban, vagy bevásárlóközpontban veszünk magunknak akkumulátort, akkor oda kell figyelni néhány dologra. Fontos, hogy az alábbi 5 tulajdonságnak egyszerre kell stimmelnie, hogy a vásárolt alkatrész méretben, teljesítményben beszerelhető legyen az autónkba.
A bőség zavara
- Feszültség: a személygépjárművek 12V-os elektromos rendszerrel rendelkeznek, ilyet válasszunk
- Indítóáram: ez az adat azt jelzi, hogy indítózáskor rövid ideig mekkora az a maximális áram (Amperben), amit képes leadni
- Kapacitás: gyakorlatilag töltésmennyiség mutató. Mértékegysége az amperóra (Ah). Ennek a számnak akkor van jelentősége, amikor kisebb terhelés mellett (pl. világítás, rádió, stb...) használjuk az akkumulátort.
- Méret: a járművekben az akkumulátorok helye gyárilag akkorára van kiképezve, amekkora szabvány szerinti akkumulátornak oda el kell férnie. Mérjük le a régit, mielőtt magunktól újat választunk
- Pólusok helye: a járműben a saruk éppen akkorára vannak drótozva, hogy a belevaló akkumulátor saruit elérjék a kábelek. Ha fordított akkumulátort sikerül vásárolnunk, akkor gyakorolhatjuk a válogatott káromkodásainkat a kocsi homlokfalára támaszkodva...
Én is csak példából szoktam érteni, úgyhogy: 47Ah; 450A; jobb+; 175*175*190 mm; Sorrendben: kapacitás; indítóáram; pólus elhelyezés; fizikai méret! (A feszültség 12V, ezzel nem tudunk majd mellényúlni.) Leírják még a súlyát is (ennek az előbbinek 11 kg), úgyhogy ha ennél kevesebbel szériázunk a konditeremben, akkor elkél majd egy kis segítség.
Biztos ami biztos...
Jegyezzünk fel minden adatot a régi aksiról, mielőtt vásárolunk. Sokan úgy vannak vele, hogy vesznek egy nagyobb kapacitású akkumulátort: ha már kár, legyen tetemes, akarom mondani, ha már venni kell, veszek egy nagyobbat.
Nem jó ötlet: az autónkat úgy találták ki, hogy a generátor (ami menet közben tölti az akkumulátort) akkorára van méretezve, hogy a gyári akkumulátort fel tudja tölteni. Ha nagyobb akkumulátort veszünk (15-20%-al nagyobb kapacitás) akkor már valószínű, hogy nem lesz elegendő a generátorunk töltőárama. Úgyhogy pl. egy 45 Ah-s aksi helyett legfeljebb 55-58 Ah-s válasszunk – ha már mindenképpen nagyobbat szeretnénk.
Következő részünkben jön a "Csináld magad" mozgalom.
Szóval a vásárlásnál is csak óvatosan!