A kötelező haladási irány egy szabály. Utasítást adó táblán közlik, hogy merre lehet továbbmenni és tiltanak egyúttal minden más haladási irányt. Sokan hőzöngenek, hogy sok esetben ezek a szabályok csak a pénzbehajtást szolgálják, de valóban így van ez?
Baross utca - Nagykörút sarok. A neuralgikus pont, amellyel már külön cikk is foglalkozott a TotalCar-on, és most itt a folytatás a Kórház utca Óbudán. Ahogyan az ember Budapesten vezet, egy rövidebb utazás során is lát egy tucatnyi szabálytalankodót és azt kérdi, ezt miért nem veszi ki a rendőr? Amikor meg kivesznek, akkor jön a hőzöngés, hogy igen, de annak a táblának ott semmi értelme, nem jött semmi és hasonló kifogások.
A gond ott kezdődik, hogy finoman szólva is - tisztelet a kivételnek - leszarjuk, hogy milyen szabályok vannak. Nem csak a közlekedésben, hanem mindenütt, de az utakon, mint a hazai viszonyok legjobb leképeződésében sokszorosan igaz lehet ez az állítás.
Ott egy tábla, egy záróvonal, vagy éppen jól tudjuk mennyivel szabad éppen hajtani, de mi leszarjuk minket nem érdekel, mert éppen úgy ítéljük meg, hogy az a szabály hülyeség, vagy szimplán csak minket hátráltat.
Baross utca
Vegyük gyorsan a Baross utcai helyet. Azt hiszem többen több helyen leírták, hogy a Baross utcán közlekedő autóbusz soha az életben nem tudna továbbmenni, hogy ha a jobbra kanyarodó autósok a villamosmegállóba, vagy a Körút másik oldalára igyekvő temérdek gyalogost elengednék. Hát ennyi, (szerintem) ezért nem lehet jobbra fordulni.
M5 bevezető
Aztán, akit bővebben érdekel olvassa el vonatkozó bejegyzésünket a Nagykőrösi út 50-es sebességkorlátozásáról. Amikor a posztot írtam még hittem abban, hogy esetleg érdekel valakit, hogy közlekedéstudományilag mi állhat a túl szigorúnak tűnő korlátozás mögött. Ma már tudom, hogy nem kell indokolni, csak az okát leírni és kész. Na tessék: egyrészt ha 50-el halad a sor, akkor nem akkora követési távolság és nagyobb lesz az út áteresztő képessége, másrészt felkészülhetünk a sztrádázás után a városi viszonyokra, harmadrészt a Wekerle-telep lakói is néhány évvel tovább élhetnek a kisebb zajterhelés miatt.
Kórház utca
Felteszem, hogy volt némi korábbi tapasztalat és statisztikai elemzés amögött, hogy itt megtiltották a balkanyart. Balra kanyarodni amúgy is elég nehéz, ez a kereszteződés meg ráadásul elég éles. A Miklós utcán érkezőket nagy mértékben zavarná szerintem, hogyha a "balra nagy ívben" rigmust nem ismerő vagy szimplán leszaró autósok forgolódnának a kocsijaikkal. Nem lehet és kész, szokjad!
Röviden
Nem érteni kell a szabályokat, hanem betartani, eszünkbe juthatna az is néha, hogy talán nem véletlenül vannak kitéve a táblák. Tudom én, hogy mi vezetéstechnikában egyszerre szégyenítjük meg Vettel-t és Alonso-t, meg mindenki a saját maga járta útvonalat zöldhullámozná be legszívesebben, de értsük meg, ez egy nagy, közös társasjáték, és pl. ha buszsofőr lennél a Baross utcán, kisnyugdíjas a Wekerlén, vagy autós a Miklós utcában, teljesen másképp látnád a helyzetet...