A válasz egyszerű: minél több ponton. De hogyan csináljuk, hogy semmi ne maradjon ki, hogyan csökkenthetjük a használt autó vásárlás kockázatát a minimálisra?
Eső előtt köpönyeg
A média tele van olyan esetekkel, hogy hogyan fáztak rá a vevők a használt autókkal. Tekert kilométer órák, korábban rommá tört autók találtak gazdára, rengeteg bosszúságot, csalódottságot okozva ezzel az óvatlan vásárlóknak. Mondjuk ki: a hibátlan használt használt autó ritka, mint a fehér Zorro, de nem is az a lényeg, hogy hibátlan legyen, hanem az, hogy egyrészt ne legyen olyan hibája, amit irreálisan drága megjavítani, másrészt az, hogy a meglévő hibákról előzetesen értesüljünk. Ez az információ az egyik oldalon alkupozíciót teremt, a másikon pedig előre készülhetünk arra, hogy a vétel után mennyit kell még rákölteni a kocsira.
Induljunk az elejéről
Magyarországon két dologhoz mindenki ért, az egyik a foci, a másik pedig az autó, vagy tágabban fogalmazva, az autózás, a vezetés. Én vállalom: a focihoz egyáltalán nem értek, ha mondanom kellene egy focistát, lehet, hogy vízilabdázót mondanék...
Viszont eddigi életem során igyekeztem mind elméleti, mind pedig gyakorlati szinten mindent elkövetni azért, hogy az autókhoz konyítsak valamelyest. Ennek ellenére, ha kérdezik, mindig azt mondom, hogy ez inkább még mindig csak műszaki érdeklődés, mintsem szaktudás, bár okleveles közlekedésmérnök vagyok, aztán ráhúztam még 5 szemesztert szakmérnöki képzésen. Mindkét diplomámat a Műegyetemen szereztem. Voltam gyakorlaton autóbusz gyárban, szervizben, és saját autóm "restaurálásának" is minden fázisán jelen voltam, amelyhez gondosan válogattam meg a szakikat. Vélt írói vénámban rejlő kompetenciámat kihasználva pedig 3 éve igazságügyi műszaki szakértőként dolgozom. Ha nem hiszed, járjál utána.
Független szakértőként - főleg az ismeretségi körből - sokan fordultak hozzám használt autó vásárlás előtt, hogy nézzek rá a kiszemelt járgányra, nincs-e benne valami rejtett "botlódrót". Egyre több pozitív visszajelzés érkezett, az ügyfelek már egymásnak ajánlottak, így gondolkodni kezdtem valami új szolgáltatásban, amiben kamatoztatni tudom az évek alatt felgyülemlett tapasztalatot.
Éppen tegnap volt 9 éve, hogy egy budapesti szakértői irodába felvettek a friss diplomámmal. Egy azóta nagy horderejű ügyekben is eljáró fiatal igazságügyi szakértő kezei alatt kezdtem kitanulni a szakmát. Azóta évente nagyságrendileg 500 autót vizsgálok, vizsgálunk, még egy év és bonthatjuk az 5.000-es jubileumi pezsgőt.
Vágjunk bele!
A szolgáltatásra külön vállalkozás indításával csak annyi aggályom volt, hogy a legrövidebb szakvélemény is 6 oldal, amit egyszerűen nem lehet tömegesen gyártani. Kellett hát valami, ami a vizsgálatok kimenetét egyszerűsíti, ráadásul mindenkinek érthető formában tálalja. Ezért kitaláltuk, hogy legyen egy digitális tanúsítvány, ami 2 sűrű oldalban összegzi a vizsgálat eredményét. Itt egy minta.
A cikk címében feltett kérdésre egyszerűen nem is tudom megadni a választ. Sok átvizsgálással foglalkozó vállalkozás egymásra licitál abban, hogy ki-hány ponton vizsgálja meg az autót. Én egyszerűen nem tudom megmondani, hogy hány részletet vizsgálok meg egy kocsin. Azt azért tudom, hogy a tanúsítvány, amit összeállítottam, majdnem 300 kitöltendő mezőt tartalmaz, de ezen belül is sok alpont van, pl. ki tudja, hogy a diagnosztika hány dolgot vizsgált meg egy lekérdezés alatt. (Ez amúgy autófüggő, de nagyságrendileg, átlagos több száz értéket vizsgál.)
Szemünk fénye a Bosch KTS 540-es diagnosztika
De nem is az a fontos, hogy hány ponton lesem meg a kocsit, hanem az, hogy hogyan. Aki napi rendszerességgel ül be a legkülönbözőbb 3-23 éves autókba, amikkel az a dolga, hogy összeírja a hibáit, az már legkisebb rendellenességre is figyelmes lesz. Nem tudom miért, de egyszerűen valahogyan azonnal beleakad a kezem a rossz kapcsolókba, ülésállító karokba, a szememet pedig vonzza a legkisebb karcolás is.
Ügyfeleim sokszor meglepődve mondják, hogy órák óta nézegetik a kocsit, vagy többször is kijöttek már megnézni, de egy csomó hibát, amire rávilágítok még csak nem is sejtettek.
Sok mindent át kell nézni. Elárulhatnám mindet, de ha nincs az ember fejében egy rendszer, amivel végigvizsgálja a kocsit, akkor úgyis kimarad valami. Ráadásul a szakmérnöki diplomatervem gyakorlatilag egy kézikönyv volt a használt autók megvizsgálásáról és értékeléséről. 116 oldal lett, de ha most kellene megírnom, könnyen 216 lenne.
Profi rétegmérő
És akkor nem beszéltünk még a vizsgálathoz szükséges műszerekről, eszközökről. Nem mondom, hogy egy komplett szervizzel kell felvonulni, de a következő műszerek elengedhetetlenek: mindenek előtt alap, hogy festékréteg mérővel kell érkezni. Ezek a kütyük már 35.000 Ft-tól kaphatóak, de saját tapasztalat, hogy olcsó húsnak híg a leve itt is. A mi készülékeink a százezres nagyságrendbe tartoznak, cserébe stabilan mérnek 5.000 mikrométerig és teszik mindezt alumíniumon is.
A diagnosztika
Rá kellett jönnünk, hogy egy modern autó vizsgálata manapság diagnosztika nélkül mit sem ér. Körbenéztünk a piacon és beláttuk, az olcsó verziók annyit érnek mint halottnak a csók. Így hát lett egy drága, cserébe használható gépünk, amely olyan frissítésekkel és háttértámogatásokkal rendelkezik, hogy az párját ritkítja. (Igen, egy profi Bosch gépről van szó, ahogyan fenti képen is látható.)
Így azért sok minden vizsgálható
Mobil emelő
Hasonlóan a diagnosztikához, nyilvánvaló,hogy egy autó állapotáról alulnézetből kapjuk a legtöbb információt. Olajfolyások, a futómű lógásai, a kipufogórendszer- az alváz állapota egy sima körbejárással nem igazán vizsgálható. Ezért beszereztünk olyan emelőt, amelyet a helyszínre tudunk vinni és azonnal meg tudjuk vele emelni az autót. Nem mindig ezzel a batárral dolgozunk, van, hogy megteszi egy krokodil- vagy trapéz emelő is.
Fel kellett készülnünk az alap megbontásos vizsgálatokra is. Egy kerék eltávolításával újabb értékes információkat nyerünk. Ha kell, akár az alsó burkolatokat is levesszük, hogy jobban lássuk a motor- és a váltómű alsó szekcióját.
Több év tapasztalata egy helyen
Nem is beszélve a tapasztalatról, a járműismeretről. Szériafelszereltséggel nem egyező alkatrészek, utángyártott felnik, nem típusazonos hűtőrács, szakszerűtlen visszajavításra utaló nyomok és még sorolhatnám. Apró jelek, ami mind-mind elárul valamit a vizsgált autóról.
Persze szükség van egy rövid menetpróbára is. Itt sem az a lényeg, hogy mennyire húz a kocsi, hanem vájt füllel kell hallgatózni gyanús zajok, rendellenes hangok után, érezni a kuplung állapotát a bal lábunkban, lepróbálni minden kütyüt az autón az ablakemelőtől a klímaberendezésig.
Nem kell mindenkinek értenie az autókhoz, én sem értek a focihoz. De az okos ember ezt belátja és inkább áldoz egy átvizsgálásra, semmint, hogy zsákba macskát vegyen. Aki ennél is többet szeretne tudni, annak ide kell kattintani!
Vizsgálatainkból rendszeresen készítünk esettanulmányokat, amelyeket itt lehet elolvasni.
Ha tetszik, amivel foglalkozunk, kövess minket a Facebook-on is!