A tél és a hideg beköszöntével, nem csak abroncsainkra kell nagyobb figyelmet fordítani, de a járműben egyre több mindenért felelős akkumulátorok állapotára is. Íme egy rövid áttekintés, hogy mire érdemes odafigyelni ezekkel kapcsolatosan, mihez kezdjünk ha se kép, se hang.
Azt szoktam megkérdezni a vezetőktől az előadásokon, hogy mit gondolnak, melyik a jármű elsődleges energiaforrása? A válasz az esetek 99%-ban (és nagyon gyorsan) az, hogy az akkumulátor. Ez nem így van, mert az elsődleges energiaforrásunk, a motor, illetve a tüzelőanyag, de ez csak a beugratás része volt, azt el kell ismerni, hogy amikor még nem jár a motor, akkor csak az akkura támaszkodhatunk.
Két fajta autós létezik: akit hagyott már cserben az akkumulátora és akit majd fog.
Sajnos nem örök életű ez az alkatrész sem. Ez még nem is lenne baj, csak hogy aksi hiányában – vagy gyenge, lemerült akkumulátorral – mai járművek egyre nehezebben indíthatók. (A behúzásos módszer nem is minden típusnál működik: automata váltónál pl. kizárt, és a katalizátoros járművünkben károsodhat a katalizátor, ha nem indul be egyből a jószág.)
Aki a fenti felosztásban az első csoportba tartozik, az jó tudja: ha azzal indul a napunk, hogy az akku úgy le van merülve, hogy James Cameron expedíciót indítana a felkutatására, akkor tanácstalanságunkban állunk mint Bálám szamara. Most átvesszük, hogy mi ilyenkor a teendő.
Előjelek
A legjobb itt is a megelőzés: amikor azt kezdjük érezni, hogy szokásosnál nehezebben indul a motor, no akkor már kezdhetünk gyanakodni, hogy gyengül az áramforrásunk. A korszerű járművek elektromos szabályzása ha azt észleli, hogy nincs meg a kellő feszültség, illetve áramerősség az akkuban, akkor egy relével "letiltja" az indítózást. Azt egyszerűség kedvéért fogalmazzunk úgy, hogy elöl kattan egyet 'azt jónapot! (Általában ez a mondat hangzik el az akkusegély vonalak telefonján.)
De egyből azért ne telefonálunk: indítás előtt győződjünk meg róla, hogy hagytunk semmilyen fogyasztót bekapcsolva: ülésfűtés, ablak- és tükörfűtés, világítás, de még a klíma is mind-mind hátráltatja az indítást! Ha így sem megy, jöhet a második lépés.
Külső elektromos táplálás – ejtsd: bikázás
Megint elő kell egy kicsit vennünk a fizikatudásunkat, de hál' Istennek megint elég lesz a középiskolás szint. A külső elektromos táplálás nem más, mint a jármű akkumulátorának egy másik akkumulátorral való párhuzamos kapcsolása. (Plusz pontért várjuk a megfejtéseket: mi van ha sorosan kötjük az aksikat?) Szóval pozitívot a pozitívval, negatívat a negatívval kell összekötnünk.
A saruk (így hívják az akkumulátor pólusainak kivezetését) ólomból vannak, és még a formájuk is más, a pozitív saru kicsit kúpos kialakítású. Ezen kívül más a színük, a pozitív piros, míg a negatív fekete színű jelölést kap. (Ja a + és a - jelek is fel vannak ám rajzolva.) Hát aki ennyi információ alapján is elhibázza, azt rázza meg a 220 12V! :)
Érdemes lesz a fenti folyamatra a kellő figyelmet fordítani, mert ellentétes kapcsolás esetén, a régebbi járművekben zárlatot okozhatunk. Az újabbak védettek ilyen ellen, de ott is bukunk egy biztosítékot... (...amit aztán keresni kell, nincs pótbizti, stb stb...)
Melyik pólust kell először csatlakoztatni?
Igazából azt kell mondjam, hogy tök mindegy, de annyira mégsem. Ha előbb a negatív pólust csatlakoztatjuk, aztán valami testet fogunk a másikkal, miközben küzdünk, akkor szép szikrákat fog hányni, amire semmi szükségünk és még ijesztő is. Tehát előbb a pozitív, majd a negatív pólust kössük össze! Még nagyobb biztonságban vagyunk, ha a lemerült járművön a negatív pólust nem az akkumulátorra, hanem valamely testre (fém alkatrészre) kötjük. (A leszerelés pedig értelem szerűen fordított sorrendben történik.) A következő kép segít elképzelni, hogyan is kell eljárni, sőt a bikázás teljes részletes leírását megtaláljátok a kép alatti linken!
Teljes részletességgel itt olvashatod
Az sem mindegy milyen kábelt használunk. Az USB itt sajnos nem működik, úgy hogy az IT geek-eknek is valami hatásosabb megoldás után kell nézniük. Indításkor elég nagy az indítómotor áramfelvétele. (Az indítómotor kis fogaskereke a lendítőkerék (nagy) koszorújához csatlakozik, így forgatja meg a motort.) Ha túl vékony, hitvány "alsópolcos" kábellel dolgozunk, akkor az könnyen átmelegszik, rosszabb esetben szolid füstöléssel jelzi kimerültségét. Extrém esetben tűz keletkezhet, úgyhogy drága lehet a spórolás. Alapszabály, hogy minél nagyobb a motor, annál nagyobb indítómotor tartozik hozzá, tehát annál nagyobb áram szükséges a beindításhoz. Az alap bikakábelek legfeljebb az 1300 köbcentis benzinmotorokhoz elegendőek. A TotalCar nemrég bikakábel tesztet végzett, bővebb információ itt.
Ha egyből nem indul a motor, akkor a tápláló autóban lépjünk a gázra. 2000-es percenkénti fordulatszámon már biztosan a maximális töltést adja a generátor, így több jut a lemerült akkumulátornak. Ha ez sem segít, mert a régi akkumulátorunk teljesen lemerült, akkor várjunk egy negyed órát, amíg némileg feltöltődik.
Egy töltő mindig elfér hátul
Én hordok egy kis méretű, automata akkumulátortöltőt a kocsiban. Az én akkum is 5 éves múlt. Ha esetleg cserben hagyna, egy utolsó feltöltést még mindenképpen ki fog bírni és nem maradok ott a kirándulás helyszínén. Ez ugyan újabb 10 ezer forintos beruházás, de a biztonság érzete sokkal többet ér.
Galéria: akkumulátor elhelyezések, mérés, töltés
Még egy utolsó jó tanács: a régi típusú akkumulátorok töltésénél el kell távolítani a kis kupakokat, mert a töltés során képződő durranógáz kiútját biztosítani kell. Szellőztessük is a helységet töltéskor...
UPDATE: Elkészült a cikksorozat 2. és 3. része!
Csak okosan, óvatosan!