Ne légy vaksi, rossz az aksi! - 1. rész
2013. december 06. írta: Ruszi

Ne légy vaksi, rossz az aksi! - 1. rész

A tél és a hideg beköszöntével, nem csak abroncsainkra kell nagyobb figyelmet fordítani, de a járműben egyre több mindenért felelős akkumulátorok állapotára is. Íme egy rövid áttekintés, hogy mire érdemes odafigyelni ezekkel kapcsolatosan, mihez kezdjünk ha se kép, se hang.

Azt szoktam megkérdezni a vezetőktől az előadásokon, hogy mit gondolnak, melyik a jármű elsődleges energiaforrása? A válasz az esetek 99%-ban (és nagyon gyorsan) az, hogy az akkumulátor. Ez nem így van, mert az elsődleges energiaforrásunk, a motor, illetve a tüzelőanyag, de ez csak a beugratás része volt, azt el kell ismerni, hogy amikor még nem jár a motor, akkor csak az akkura támaszkodhatunk.

Hát ő lenne az, maga az akkumulátor

Két fajta autós létezik: akit hagyott már cserben az akkumulátora és akit majd fog.

Sajnos nem örök életű ez az alkatrész sem. Ez még nem is lenne baj, csak hogy aksi hiányában – vagy gyenge, lemerült akkumulátorral – mai járművek egyre nehezebben indíthatók. (A behúzásos módszer nem is minden típusnál működik: automata váltónál pl. kizárt, és a katalizátoros járművünkben károsodhat a katalizátor, ha nem indul be egyből a jószág.)

Aki a fenti felosztásban az első csoportba tartozik, az jó tudja: ha azzal indul a napunk, hogy az akku úgy le van merülve, hogy James Cameron expedíciót indítana a felkutatására, akkor tanácstalanságunkban állunk mint Bálám szamara. Most átvesszük, hogy mi ilyenkor a teendő.

Előjelek

A legjobb itt is a megelőzés: amikor azt kezdjük érezni, hogy szokásosnál nehezebben indul a motor, no akkor már kezdhetünk gyanakodni, hogy gyengül az áramforrásunk. A korszerű járművek elektromos szabályzása ha azt észleli, hogy nincs meg a kellő feszültség, illetve áramerősség az akkuban, akkor egy relével "letiltja" az indítózást. Azt egyszerűség kedvéért fogalmazzunk úgy, hogy elöl kattan egyet 'azt jónapot! (Általában ez a mondat hangzik el az akkusegély vonalak telefonján.)

De egyből azért ne telefonálunk: indítás előtt győződjünk meg róla, hogy hagytunk semmilyen fogyasztót bekapcsolva: ülésfűtés, ablak- és tükörfűtés, világítás, de még a klíma is mind-mind hátráltatja az indítást! Ha így sem megy, jöhet a második lépés.

Külső elektromos táplálás – ejtsd: bikázás

Megint elő kell egy kicsit vennünk a fizikatudásunkat, de hál' Istennek megint elég lesz a középiskolás szint. A külső elektromos táplálás nem más, mint a jármű akkumulátorának egy másik akkumulátorral való párhuzamos kapcsolása. (Plusz pontért várjuk a megfejtéseket: mi van ha sorosan kötjük az aksikat?) Szóval pozitívot a pozitívval, negatívat a negatívval kell összekötnünk.

A saruk (így hívják az akkumulátor pólusainak kivezetését) ólomból vannak, és még a formájuk is más, a pozitív saru kicsit kúpos kialakítású. Ezen kívül más a színük, a pozitív piros, míg a negatív fekete színű jelölést kap. (Ja a + és a - jelek is fel vannak ám rajzolva.) Hát aki ennyi információ alapján is elhibázza, azt rázza meg a 220 12V! :)

electicity-logo.jpgÉrdemes lesz a fenti folyamatra a kellő figyelmet fordítani, mert ellentétes kapcsolás esetén, a régebbi járművekben zárlatot okozhatunk. Az újabbak védettek ilyen ellen, de ott is bukunk egy biztosítékot... (...amit aztán keresni kell, nincs pótbizti, stb stb...)

Melyik pólust kell először csatlakoztatni?

Igazából azt kell mondjam, hogy tök mindegy, de annyira mégsem. Ha előbb a negatív pólust csatlakoztatjuk, aztán valami testet fogunk a másikkal, miközben küzdünk, akkor szép szikrákat fog hányni, amire semmi szükségünk és még ijesztő is. Tehát előbb a pozitív, majd a negatív pólust kössük össze! Még nagyobb biztonságban vagyunk, ha a lemerült járművön a negatív pólust nem az akkumulátorra, hanem valamely testre (fém alkatrészre) kötjük. (A leszerelés pedig értelem szerűen fordított sorrendben történik.) A következő kép segít elképzelni, hogyan is kell eljárni, sőt a bikázás teljes részletes leírását megtaláljátok a kép alatti linken!

How-to-Jump-Start-a-Battery_thumb.jpg
Teljes részletességgel itt olvashatod

Az sem mindegy milyen kábelt használunk. Az USB itt sajnos nem működik, úgy hogy az IT geek-eknek is valami hatásosabb megoldás után kell nézniük. Indításkor elég nagy az indítómotor áramfelvétele. (Az indítómotor kis fogaskereke a lendítőkerék (nagy) koszorújához csatlakozik, így forgatja meg a motort.) Ha túl vékony, hitvány "alsópolcos" kábellel dolgozunk, akkor az könnyen átmelegszik, rosszabb esetben szolid füstöléssel jelzi kimerültségét. Extrém esetben tűz keletkezhet, úgyhogy drága lehet a spórolás. Alapszabály, hogy minél nagyobb a motor, annál nagyobb indítómotor tartozik hozzá, tehát annál nagyobb áram szükséges a beindításhoz. Az alap bikakábelek legfeljebb az 1300 köbcentis benzinmotorokhoz elegendőek. A TotalCar nemrég bikakábel tesztet végzett, bővebb információ itt.

Ha egyből nem indul a motor, akkor a tápláló autóban lépjünk a gázra. 2000-es percenkénti fordulatszámon már biztosan a maximális töltést adja a generátor, így több jut a lemerült akkumulátornak. Ha ez sem segít, mert a régi akkumulátorunk teljesen lemerült, akkor várjunk egy negyed órát, amíg némileg feltöltődik.

Egy töltő mindig elfér hátul

Én hordok egy kis méretű, automata akkumulátortöltőt a kocsiban. Az én akkum is 5 éves múlt. Ha esetleg cserben hagyna, egy utolsó feltöltést még mindenképpen ki fog bírni és nem maradok ott a kirándulás helyszínén. Ez ugyan újabb 10 ezer forintos beruházás, de a biztonság érzete sokkal többet ér.

Galéria: akkumulátor elhelyezések, mérés, töltés

 

 

Még egy utolsó jó tanács: a régi típusú akkumulátorok töltésénél el kell távolítani a kis kupakokat, mert a töltés során képződő durranógáz kiútját biztosítani kell. Szellőztessük is a helységet töltéskor...

UPDATE: Elkészült a cikksorozat 2. és 3. része!

Csak okosan, óvatosan!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr335649601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csoncsoj 2013.12.06. 21:54:47

Plusz pontért a két akku feszültségének összege van :)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 09:00:53

@csoncsoj: Válaszod kitűnő, a tehergépjárművek 24V-os rendszerei működnek ilyen elven. Ha jól tudom nem is gyártanak 24V-os indítóakkumulátort, hanem minden ilyen tehergépjármű rendszer 2 db aksival megy! Bravo!

Don Quixote de la Ferko 2013.12.07. 12:05:26

Azért jár plusz pont, hogy ha tippelek, hová dugod fel magadnak az akkutöltőt a pusztában?

megamedve 2013.12.07. 12:13:52

Na ja.
A magunkkal hordott kis töltő mellé hordjunk egy 50 méteres hosszabbítót is.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 12:28:35

OK, OK, kedvesek vagytok. De amikor 2 éve Ausztriában a hotel előtt nem indult a verda, akkor csak kerítettek nekem egy hosszabbítót és meg is oldódott a kérdés. Szerintem aksitöltőjük nem lett volna. De mondok egy jobbat: a pótkerék mellé akár egy hosszabbítót is kanyaríthatunk. A pusztában valóban nincs 220 - tehát akkor Nektek nem javasolt a töltő beszerzése. :)

AngaMaz 2013.12.07. 12:41:10

@Ruszi:

12SZT-70 savas indító akkumulátor van pl. a MAZ-537-ben 24 voltos. Igaz ez eredetileg harckocsiba való. :-)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 12:42:31

@AngaMaz: Éreztem jön erre válasz! :) Köszönjük, hogy olvasol!

ezso1 2013.12.07. 13:15:24

Sziasztok!

Kíváncsi lennék, hogy használ-e valaki közületek akku aktivátort?
Nyilván a kukaérett akkuból nem csinál újat, de elvileg az elszulfásodott ólom akkun megállítja és részben visszafordítja a folyamatot.

www.panelectron.hu/akku_aktivator.html

A működése tök egyszerű, viszont félek, hogy a kocsi elektronikájában bajt okozhat és egy elfüstölt ECU, vagy GEM egység sok tízezres károkat okozhat. Vagy mégsem veszélyes?

lutria 2013.12.07. 13:22:51

Az jár valami károsodással ha egy lemerült akksi csatlakoztatva van a kocsihoz,és egy akkumulátor töltőt az indítási próbálkozások idejére pluszban rákötök?Tehát nem csak üresben az akksit töltöm hanem a kocsi egész rendszere az töltő áramát kapja?

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 13:23:16

@ezso1: Hát én nem merném kipróbálni, de ha átgondolod, hogy mekkora bonyolultságú egy korszerű gépjármű elektromos rendszere, nem biztos, hogy szerencsés belezavarni egy ilyen kütyüvel. Jól látod, mi van lefüstöl valami szerkentyű az autóban, ha éppen az ECU, akkor valóban (jó)sok tízezres költségbe lehet belefutni.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 13:27:26

@lutria: Sima töltővel indítózni nem OK. Pl. a galériában is látható töltő mikroprocesszoros vezérlésű, és a nagy áramfelvétel, amit az indítózás okoz, hazavághatja a rendszert, mert nem képes ekkora áramot átengedni. Ezért kell bikázni ilyen esetben, vagy megvárni amíg egy-két óra alatt feltölt annyira a töltővel, hogy már anélkül is lehessen indítózni.

BigPi 2013.12.07. 14:04:11

A töltő mellé érdemes betenni egy égőt is ellenállásnak. Mivel, ha teljesen lemerül az aksi, akkor így könnyebben feltöltődik és nem vágja haza a töltőt sem.
Ezt saját káromon tanultam meg mire egy szaki megsajnált és elárulta ezt a kis titkot.

Bambano 2013.12.07. 15:12:55

Ha sorba kötöd a két akksit, akkor az fog történni, hogy a lemerült nem fogja bírni a tempót a jóval, így az csak akadályozni fogja a jót az indításban. Nem lesz meg a 28 volt, de még a 24 se, hanem jó esetben 15.

"usb kábellel ne": elég gagyi usb kábeleid vannak :PPP

@ezso1: az akku aktivátor természetesen semmilyen autó elektronikájában nem okoz problémát, már amennyiben van annyi esze valakinek, hogy kiszedje az akksit, mielőtt bűvészkedni kezd. Vagy legalább lekösse róla mindkét sarut.

@BigPi: valójában a helyes válasz az, hogy nem használunk olyan töltőt, aminek ez számít. Egy rendes töltő áramgenerátorként indít, így teljesen felesleges áramkorlátozó ellenállást rakni az áramkörbe.

Egyébként meg nem kell vacakolni, olyan gyorstöltőt kell venni, ami képes be is indítani az autót, ha szükséges.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 15:15:00

@Bambano: ennél az aktuátornál én úgy olvastam, hogy be kell építeni a kocsiba...

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.12.07. 15:20:15

Pont a héten vettem egy CTEK töltőt. Nem volt olcsó - majdnem annyiba kerül, mintha vettem volna egy teljesen új S4 60Ah Bosch akkut -, viszont elvileg csak egyszer vesz az életben az ember :)

Tud hideg akkut is tölteni (még mielőtt valaki trollkodna: eltérő töltési programot használ ilyen esetben) és van benne "recon" üzemmód is.

Bambano 2013.12.07. 15:51:11

@Ruszi: akkor a két állítás közös metszete az, hogy normális ember ilyet nem vesz. én biztos nem tuningolnám 200 amperes tüskékkel a kocsimat, pláne nem leállítva, amikor a feszültségszabályzó sem tud működni...

otthon olyan töltő van, amivel mezőgazdasági gépeket lehet gyorsindítani. pl. a jobb traktorainkban 8.1 literes turbódízel motor van. Ha ezt a gyorstöltőt rákötöd egy személyautóra, úgy megtekeri a motort, hogyha felhúzós lenne, elmenne a világ végére :)

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 15:56:10

@Bambano: Ja, ez a "talicsás" töltő, aminek több üzemmódja van. Hát az nagyon baró, de nem javasolhatjuk, hogy kössenek egy ilyet a vonószemre. A kulcsszó most az "otthon" volt.
A közös metszettel egyet értek. ;)

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.12.07. 16:02:51

@Ruszi: ctek.com/hu/en/chargers/MXS%205.0

Nem tud, de szerintem erre az opcióra túl sűrűn nincs szükség az életben - kivéve, ha nem kavicsos autókereskedő vagy :) Cserébe tényleg olyan kicsi, hogy hosszabb utazásnál télen nem gond magaddal vinni.

Bambano 2013.12.07. 16:04:45

@Ruszi: nem is a vonószemmel van a gond, hanem azzal, hogy a saját 20 kV-os betáptrafót nem tudod betenni a kesztyűtartóba :)

Bambano 2013.12.07. 16:09:33

offtopic: a bevezetőben linkelt gumis topichoz tanulságuk:

www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

ezso1 2013.12.07. 18:12:38

@Bambano: Ahogy Ruszi is írta, ezt elvileg folyamatosan lehet használni, tehát nem lekötött akkunál.
Minden esetre egyelőre nem merem kipróbálni.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 18:24:21

Srácok egy kérdés: a James Cameron-on rész senkinek sem tetszik, vagy nem érthető, vagy ne is próbálkozzak ilyen kétlépcsős poénok lehelyezésével?

littlebird69 2013.12.07. 18:52:42

2003 februári gyártású az akkum. Az autó napi használatban van, még mindig rendben működik, de vajon mikor purcan ki? Lehet, hogy megérne egy fogadást?:)

gnme 2013.12.07. 19:23:40

az 1.9 PD motort nem lehet beindítani benzinmotor bikával

ez lesz az eredmény:

- benines autó: vááÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ (fordulat 6000 RPM)

- PD motor: katt (hátugye a kompresszió.. finggal nem lehet tábortüzet gyújtani.. aki már próbálta.. a végbele tutira kiégett :-D)

új akksi bélláim, új akksi

www.youtube.com/watch?v=PAZ6tRow1Cc

Megoldó 2013.12.07. 20:38:50

@Ruszi: Fasa meg minden, de azért nem veri ki a habot a tálból...
A többiek nevében nem nyilatkoznék.

efi 2013.12.07. 21:04:59

Szóval a 3. évezred 13. évében még nem megoldható, hogy a műszarfal szóljon a tulajnak, hogy az aksija túlkoros és legkésőbb 1-2 hónapon belül beadja a kulcsot.
Nem tud sem feszültséget mérni, sem feszültségesést, lemerülés gyorsaságát, kapacitást, semmit. Vagy ha tud is, semmit nem kezd az adatokkal, nem következtet, nem számol, inkább alattomosan hallgat róla. Bravo.

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2013.12.07. 21:14:11

Folytatjuk a cikket, szóval lesz még szó sok mindenről.
Az autók diagnosztikai rednszere már 15 éve tudja (tizedre) hogy éppen mennyi a feszültség, de szólni valóban nem szól. A töltés hiányára azonban még egy öreg autó is felhívja a figyelmet. Igaz, akár szólhatna is, hogy közeleg a vég...

Bambano 2013.12.07. 21:46:38

@efi: két dolog van az autóban, amivel úgy vagyok, hogy soha nem nézem az állapotát, veszek valami jót és ha elérte az életciklusa végét, repül. Az egyik az akksi, a másik az ablaktörlő lapát.

Egyébként meg szól az autó, mikor már közel van a lassú halál: elhalványulnak a fények önindítózás közben. A gyors halált meg (amikor fizikai behatás miatt cellazárlatos lesz), nem tudod előre jelezni.

@littlebird69: láttam már olyat, hogy folyamatosan hajtott autónál egyszer csak katt és finító.

Bambano 2013.12.07. 21:47:47

@Ruszi: ha már cikk: írni lehetne az ablaktörlő lapátról, a téli ablakmosóról, a távirányító elemről, stb.

efi 2013.12.08. 13:53:01

@Bambano:
Mindenre igaz, hogy ha elérte az életciklusa végét, repülnie kéne (sok közülük még nagyobb bajt is tud okozni, mint egy lemerült akksi).
Ezek közül alig-alig van, ami előrejelezhető lenne, mivel nem mér rajta semmit a rendszer, de az akksi ilyen volna, mégsem élnek ezzel.
Van még pár ilyen háklim, pl a 10 millió visszajelzés között (amiből 5 millió haszontalan), miért nincs pl a hűtővíz mennyiségéről semmi? Jellemzően az olajszintről sem vagy a guminyomásról. Bezzeg léghőmérséklet, RDS, digitális seb.kijelzés, ilyesmi, az "fontos" és van.

Balt 2013.12.10. 18:30:25

Úgy sejtem, a tgk.-k egyéb áramkörei 12V-osak, csak az önindítóhoz kell a 2. akksi. Legalábbis a régi dízeleken (IFA, Kamaz stb.) így volt.

@ezso1: 1 hete szereltem be két kocsiba is, viszonylag jó, újszerű Varta Silver akkuk mellé, hosszú távú tapasztalatok így még nincsenek, de nincs ilyen aggályom. :)

Balt 2013.12.10. 18:32:52

@lutria: Jár. Az akkutöltőre nézve.

pifpaf 2013.12.10. 21:59:53

@Ruszi:
Mindkét változat létezik. Az egyszerűbb a teljesen 24V-os hálózat, ma már ez az elterjedtebb.
Eggyel bonyolultabb a 12V-os hálózat, ahol csak az indítómotor 24V-os. Itt alaphelyzetben párhuzamosan van kötve a két akkumulátor, indítózáskor pedig egy ún. soros-párhuzamos kapcsolót, vagy egyszerűbb nevén párhuzamkapcsolót nyom meg a dolgozó, ami az egyik akkumulátort leválasztja a 12V-os hálózatról, és az indítómotor áramkörében sorbakapcsolja a másikkal, így az indítómotorra 24V jut. Előnye? Egyről tudok: a 24V-os izzóknak vékonyabb az izzószála, mint az azonos teljesítményű 12V-osoké, ezért érzékenyebbek a rezgésekre, könnyebben szétszakadnak az efféle mechanikai behatásoktól.

Balt 2013.12.11. 03:21:27

@Ruszi: IFA, Kamaz stb. (az ilyen "lorry" félék) biztosan 12V-os, ezt a honvédségnél tapasztaltam. (A korabeli benzineseknek - GAZ, ZIL, Ural - asszem az önindítójuk is 12V.) Hogy a "lépcső" össztömeg- (lökettérfogat-, kompresszió-) (vontatók) vagy inkább évtized- (technikatörténeti fejlődés-) függő-e, azt nem tudom.
@pifpaf: Kösz!

Balt 2013.12.11. 03:52:24

@pifpaf: Ja, egy témába vágó érdekes kérdést felvet amúgy az akku párhuzamosítás: Ez elektrorechnikai alapelvként általában kerülendő, mert a különböző feszültségű (töltöttségű) telepek között kiegyenlítőáram fog folyni (míg az eredő feszültséget mindkettő el nem éri), lásd bikázás, ill. az indítózás előtti pár perces javasolt összekötés, ahol pont ezt használjuk ki.

pifpaf 2013.12.11. 21:44:02

@Balt:
Igen, ez így van, de értelemszerűen a 12V-os hálózat + 24V-os indítómotor rendszerekben is párosával célszerű cserélni az akkumulátorokat, és két azonos típusú új, feltöltött akkumulátor között a kiegyenlítőáram elég csekély lesz, és az se sokáig. Használat közben meg már végig ki lesznek egyenlítve, kivéve az indítások alkalmával, mert ilyenkor a 12V-os hálózatot csak az egyik akkumulátor táplálja. De ez aligha okoz nagy kiegyenlítőáramot az indítás befejezése után, mert egyrészt az indítás normális esetben legfeljebb pár másodpercig tart, másrészt meg indítás közben egyébként is célszerű minden más fogyasztót kikapcsolni.

lyken 2013.12.29. 14:17:15

@Don Quixote de la Ferko: "Azért jár plusz pont, hogy ha tippelek, hová dugod fel magadnak az akkutöltőt a pusztában?"
Az emberek többsége civilizációs végpontra közlekedik. Ahol jellemzően van konnektor is. Csak azért nemhordani töltőt, mert a célpontok 0,2%-án nincs áram, balgaság.

@megamedve: "A magunkkal hordott kis töltő mellé hordjunk egy 50 méteres hosszabbítót is."
Én hordtam 40m-eset a töltő mellé. Nem vészes, de nem leányálom. Aztán lecseréltem csőkulcsra és kiszerelem ha kell. Amúgyse szeretek autóidegen elektromos kütyüket hagyni a motortérben, ha nem vagyok ott.
És ami miatt hordtam a töltőt: Egyszer melóhelyen télen égve maradt a lámpám. Ki lett szedve és töltőre lett rakva. Szóval jó dolog a töltő. Simán elfér és életmentő, ha van. Persze akinek fáj az ne hordja. :)

@Ruszi: "a James Cameron-on rész senkinek sem tetszik, vagy nem érthető, vagy ne is próbálkozzak ilyen kétlépcsős poénok lehelyezésével?"
Pár posztodat átolvastam (index főoldalon át estem be). Tetszik a stílus. A poén is elfért. Nagy hullámokat nem vetett, de nem rontotta nagyon a poszt általános színvonalát. :)))

@littlebird69: "2003 februári gyártású az akkum. Az autó napi használatban van, még mindig rendben működik, de vajon mikor purcan ki? Lehet, hogy megérne egy fogadást?:)"
Enyémben nyolc éves volt, de gyanus volt, úgyhogy 3 hónapot jártam vele úgy, hogy csomagtartóban már ott volt az utódja. :) Mikor eljött a nap, hogy nem indult, a kocsiban akkutöltéshez bekészített csőkulcs segtségével 5 perc alatt kicseréltem. Jobb az ilyesmire felkészülni. Az új akku nem kér enni és egy évig biztosan eláll.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.29. 17:16:31

@lyken:

"...nem maradok ott a kirándulás helyszínén."
Kirándulási helyszíneken nem mindig van áram.
Ha valaki nem ismeri fel az akku lemerülésének a jeleit, az ne vezessen, nem akkutöltőt kell hordani ha szar az aksi, hanem ki kell cserélni.

lyken 2013.12.29. 17:45:14

@Don Quixote de la Ferko:
"Kirándulási helyszíneken nem mindig van áram."
Megismétlem, lehetséges hogy véletlen átugrottad:
"Az emberek többsége civilizációs végpontra közlekedik. Ahol jellemzően van konnektor is."
Ez a civilizációs végpont 90%-ban a munkahely-otthon kettős. Jobb helyeken mindkettőnél van konnektor.

"Ha valaki nem ismeri fel az akku lemerülésének a jeleit, az ne vezessen..."

Sőt, ha ezt törvénybe iktatják, meg hozzátesznek még két-három kritériumot (aki felejtette már égve a lámpát/helyzetjelzőt/indexet az ne vezessen), akkor nem is kell többet közlekedéssel vacakolni, mert senki nem vezethet kocsit.

Most akkor menjünk át egy másik területre: ha te nem ismered fel a colitis ulcerosa tüneteit, akkor ne menj étterembe? Vagy ne is egyél többet?

Tudniillik jó eséllyel a jogosítvánnyal rendelkezők legalább fele nem ismeri fel az akku kinyiffanásának tüneteit. Viszont ők esetleg profi módon megírnak neked egy szerződést, kiveszik a vakbeledet vagy kezelik a megtakarítási alapodat.
És még az is lehet, hogy Ők nem fognak Téged lenézni azért, mert nem vagy profi az Ő szakterületükön.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.29. 18:08:49

@lyken:

Miután elsőre nem fogtad fel, megismétlem:

""...nem maradok ott a kirándulás helyszínén."
Kirándulási helyszíneken nem mindig van áram."

Végtelen nagy önteltségedben eltévesztetted a házszámot, a poszterrel vitatkozz, ha valami problémád van a kirándulás fogalmával.

"Ez a civilizációs végpont 90%-ban a munkahely-otthon kettős. Jobb helyeken mindkettőnél van konnektor."

Láthatóan problémáid vannak a "kirándulás" szó jelentésével. Gugli, vagy értelmező kéziszótár a barátod, láthatóan van még mit tanulnod.

"Ha valaki nem ismeri fel az akku lemerülésének a jeleit, az ne vezessen..."

"Sőt, ha ezt törvénybe iktatják, meg hozzátesznek még két-három kritériumot (aki felejtette már égve a lámpát/helyzetjelzőt/indexet az ne vezessen), akkor nem is kell többet közlekedéssel vacakolni, mert senki nem vezethet kocsit."

Ha annyi agyuk lesz, mint neked, biztosan megteszik.

"Most akkor menjünk át egy másik területre: ha te nem ismered fel a colitis ulcerosa tüneteit, akkor ne menj étterembe? Vagy ne is egyél többet?"

Felesleges, de ha téged megnyugtat, menj, oda mész, ahová akarsz.

Önnön fényezésed közben nagyon elkanyarodtál a témától, gondolom nem véletlenül. Egy kis emlékeztető, hátha eljut a tudatodig:

""...nem maradok ott a kirándulás helyszínén."
Kirándulási helyszíneken nem mindig van áram."

Van még valami problémád?

Faby 2013.12.29. 19:04:37

@gnme: de be lehet, csak nem Tesco gazdaságos kábel kell hozzá, hanem valami normális, pl 16mm2 keresztmetszettel. Mondom ezt saját tapasztalatból.
Seat Toledo II 1.9 pdtdi, akkuhalál állapotában, a vicc, hogy épp az akku boltba indult vele após, de önerőből már nem sikerült. Skoda Octavia II 1.6 benzin volt a segítő (én), először após saját kábelével próbálkoztunk, nem ment (ez volt a kívülről nagyon vastag, de belül nagyon vékony gazdaságos kábel), előkaptam a saját, szerelt bikakábelemet, azzal meg kis túlzással pöcc-röff. Nem mondom, kellett egy kis fordulatszám emelés a Skodán, de simán beindult a dízel. Vett is após egy normális kábelt a boltban az akku mellé :-)
Úgyhogy be lehet indítani a pdtdi-t is benzinesről, csak normális kábel kell hozzá, ill a dízelnek egyébb tekintetben jónak kell lennie (izzítás, önindító stb).

lyken 2013.12.29. 19:20:26

@Don Quixote de la Ferko: Aránylag aktív család vagyunk, sokat kirándulunk és az autóhasználatot is vezetjük. Ez alapján idén 400 autóhasználatból 23 volt kirándulás. Összeszámoltam, a 23 kirándulócélpontból 8 helyen nem volt áram a közelben. Tehát ~3% volt kirándulócélpont, ebből totál civilizáción kívül 1% volt, 87% pedig otthon/munkahely volt.
Nem állítom, hogy reprezentatív a példa, de azt igen, hogy a magyar kirándulás átlagot bőven túlteljesítettük. Tehát az átlagautós ennél kevesebbszer fog konnektormentes helyre jutni. A magyar éttermekben, büfékben, síházakban, túristaházakban, arborétumpénztáraknál általában segítőkész a személyzet és egy ezresért cserébe boldogan megengedik, hogy dokkold az akku töltődet.
Ja, a csattanó: az árammentes kirándulási helyeink szinte kivétel nélkül hegytetőn voltak. A lemerült kocsi jóbarátja a lejtő meg a kettes fokozat. Vagy a vontatókötél meg egy segítőkész autóstárs.
Esetünkben 1-3% az a szegmens amin rugózol.

Idén októberben Dobogókőn kirándultunk. A nagyparkolóban ugye nincs áram, a parkolóból felfele lehet csak kimenni, begurulás esélytelen. Egy Matizos srác égve hagyta a lámpáját, lemerült. Volt nálam a töltőn kívül kötél is. Kicsit behúztuk, 10 méteren beröffent. Ha kirándulni megy az ember jellemzően parkolóban áll meg, ahol hasonszőrűek parkolnak. Hasonszőrűek meg szeretnek egymáson segíteni.
Egyébként imho hasznosabb a behúzás, mint a töltés, ráadásul segítőkész autóstárs mindig akad előbb-utóbb... Ez nagyjából annyira törvényszerű, minthogy interneten is mindig akad előbb-utóbb egy troll. :)

"Felesleges, de ha téged megnyugtat, menj, oda mész, ahová akarsz."
Te kezdted el osztani az észt, hogy ki vezessen és ki ne. Mindössze felvázoltam, hogy vannak az életnek egyéb területei melyeknek valószínűleg nem vagy szakértője.
Viszont úgy tűnik, nem ízlik a saját orvosságod. :)

lyken 2013.12.29. 19:23:33

@Faby: Ha jól rémlik, akkor a TC teszt legjobban teljesítő kábele is egy saját gyártású heggesztőkábelből készült házipéldány volt.

diszkriminans (törölt) 2014.08.07. 13:02:49

@lyken:
Szerintem neked problémáid van a "gyakran" és a "kirándulás" szavak jelentésével. Mi ritkán kirándulunk, bevallom, pedig szeretünk, csak mostanában kevés rá az időnk, mégis sokkal nagyobb a kirándulások aránya, már csak azért is, mert az az, amit gyakran nagyon nehéz megoldani tömegközlekedéssel, bár utóbbira is akad azért példa.

"Ha kirándulni megy az ember jellemzően parkolóban áll meg, ahol hasonszőrűek parkolnak. Hasonszőrűek meg szeretnek egymáson segíteni."

Vagy nincs is kimondottan parkoló, vagy van, de nyilván az ember szeret nem a legforgalmasabb helyre menni, így visszaérve nincs már senki.

Ennek fényében szerintem igencsak jogos volt Ferkó felvetése, mert ő azt mondta, hogy kirándulás esetén baszhatod a töltőt, ami nagyon sok esetben igaz is. Persze ő csak annyit írt, hogy nem mindig van áram, tehát a gyakoriságon eleve felesleges vitatkozni, mert ennél ő sokkal kevesebbet állított, mielőtt te nekiestél.

bajai 2017.01.04. 13:16:08

Van itt még valaki?
Egy tanfolyamon vagyok, ahol a következő történt:
2 db 12V akku sorba kötve. A nap végén töltés, a következőképpen:
Az első akkuról + és - le, (a - még összekötve marad a másik +-ával).
Töltő 24 V, 14A: rákötve az első akkura (++ --). Udvaron hidegben.
Másnap reggel némi vacakolás bemelegedés után beindult a ketyere.
Állítják, hogy így a jó.
Szerintem:
1. Csak az egyik akku töltődött.
2. Azért indult be, mert előző nap nem volt túlságosan lemerítve
3. Ha Így töltik, akkor a második akku előbb utóbb lemerül
4. Ha felváltva töltik (egyik nap az elsőt, másik nap a másikat), akkor is korábban elpusztulnak az akkuk, mert dupla feszültséggel, árammal töltődnek.
Igazam van-e? Ha igen milyen bajok vannak még? Ha nem, miért nem?

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2017.01.04. 13:24:06

Ha sorba voltak kötve az aksik, és az elsőről mindkét vezeték lekerült, akkor hogyan maradt rajta a negatív pólusán a másik akksi pozitív pólusára menő kábel?
süti beállítások módosítása