Mai témánkat egy aktualitás és egy kis koccanás története adja. Megjött az ősz. Hideg van, esik. Ezzel együtt csomagban kapjuk az idegesítő párásodást az autónkba, a szemüvegünkre, a bukósisak rostélyára.
Biztosan sokan tapasztaljátok, hogy már egy kevés eső is milyen hátrányosan befolyásolja az eljutási időt. Amikor még apukám mellett ültem az autóban, Ő mindig így fogalmazott:
– Hát ez nem igaz, leesik egy kis eső és meghal a város!
Ha nem is hal meg a város, de érezhetően lelassul a közúti közlekedés. Ma reggel munkába jövet araszolok a Hungária körúton. (Később derült ki, hogy miért állunk: egy autó lerobbant a Kőbányai úti aluljáróban, útszűkületet okozva ezzel.) Már a Salgótarjáni úti kereszteződésnél jártam, amikor látom, hogy a kissé emelkedő úton az előttem lévő "mi autónk" gurul visszafelé. Megnéztem a tükörben, hogy mi újság van a hátam mögött. Volt még egy kis hely, én is leszálltam a fékről és hagytam egy kis helyet, miközben rövid kürtszóval figyelmeztettem társamat, hogy valami nem stimmel. Közben a helyem elfogyott, de a mögöttem lévő jármű is tolatott egy kicsit, így maradt egy kis tartalék a rendszerben. Nyertem még fél métert. A dudán már folyamatosan álltam. Mindenki engem nézett, csak a "mi autónk" nem. Végül elfogyott a hely. Az első vészhárítómmal finoman megállítottam a Suzukit, behúztam a kéziféket, és kiszálltam. Ekkor már a külső sávban haladó teherautó sofőrje kiabált át nekik:
– Nekimennek a kocsinak!
Kiszállt egy idős hölgy a jobb-kettőből. Nem értette mi történik. Én közben kinyitottam a vezető ajtaját, és elmagyaráztam neki, hogy mi a szituáció. Ő sem értette. (Az autók közben egymáson, de annyira, hogy az én kocsim felismerte USB-nek a Suzukit.) Ekkor esett le a tantusz. A kis autóban nem volt megfelelő a szellőztetés, fűtés, és ezért teljesen be volt párásodva az összes üvege, ráadásul hárman ültek benne, ami még jobban párásította a kocsit. Nyilván ezért nem észlelte, hogy ha "gyökkettővel" is, de hátrafelé gurul. Hogy a hosszú, majd később folyamatos kürtszóra miért nem reagált a sofőr, azt ne kérdezzétek. De a lámpa váltott és indulni kellett. A következő megálláskor megint kiszállt a hölgy és mondta, hogy ők végig álltak. Nem tudtam már elmagyarázni neki, hogy mi történt, csak megmutattam a rendszámom pecsétnyomát a hátsó vészhárítójukon. Mivel láttam, hogy nem történt sérülés, kértem őket, hogy mihamarabb induljunk el, legalább mi ne tartsuk fel a forgalmat.
Számomra nehezen érthető, hogy valakit hogyhogy nem zavar az, hogy nem lát ki a kocsiból. Ugyanez lesz a helyzet télen, amikor az első szélvédőn csak egy lyukat kapar le, amin ki tud kandikálni.
Miért párásodik?
Mert a levegő páratartalma esőben igen magas. A melegebb levegő több, a hidegebb kevesebb vizet képes megkötni. Ha a levegő egy hidegebb felülettel (pl. egy szélvédővel) érintkezik akkor arra felületre kicsapódik a pára. (Ezért van reggel harmat a természetben.) A megoldás első lépésben tehát két irányú: vagy a levegő páratartalmát kell csökkenteni, vagy a felületek hőmérsékletét növelni. (További tanácsok a felsorolásban.)
- Ha bepárásodnak a szélvédők, kapcsoljuk be a fűtést, és – ha van – akkor a klíma is segít.
- 99%, hogy a hátsó szélvédő fűthető. Nosza, áramot neki! (Néhány típusban az első szélvédő is fűthető. Inkább ide vezessünk feszültséget, mint másba.)
- Ha láthatóan ez kevés, akkor nem marad más, fogjunk egy rongyot, kisebb szivacsot és töröljük le a párát belülről! Nagyon hatékony eljárás!
- Kevésbé párásodnak az üvegek, ha azt rendszeresen belülről is megtisztítjuk, zsírtalanítjuk. (Döbbenetes-többmenetes tisztításokba szoktam bonyolódni, hihetetlen, hogy az elvileg tiszta utastérből milyen dzsuvaréteg tud az üvegekre ülni.)
- Kereskedelmi forgalomban kaphatóak a párásodást gátló spray-ek, súlyosabb esetben ezt is használhatjuk.
A szellőztető rendszerben lerakódott szennyeződés, az elhasználódott pollenszűrő is okozhat a kelleténél nagyobb párásodást az autóban. Ha már tényleg minden körülmények között párásodunk, akkor érdemes a szellőzőrendszer tisztítását elvégezni. (Erről pont a napokban írt a TC, úgyhogy nem is részletezném.)
Ti mit tapasztaltatok ma reggel? Ja, majd' elfelejtettem: a párátlanító megoldásoknak még egy fontos felhasználási területe van:
Ennyit mára. Tudjátok, csak óvatosan!