Ha már meg kell állni, nem mindegy, hogy ezt hány méteren belül sikerül abszolválni. Most kiszámoljuk, hogy elméletben mennyi út szükséges a különböző sebességekről való megálláshoz.
Előző cikkünkben részletesen áttekintettük, hogy a féktávolság két szakaszra osztható: reakcióidő alatt megtett útra és a fékútra.
Reakcióidő alatt megtett út
Azt mondtuk, hogy a reakcióidő (az észleléstől a teljes fékhatás kialakulásáig tartó idő) optimális körülmények esetén, átlagosan 1 másodperc. Ezt könnyen távolságra tudjuk átváltani, ha elosztjuk a km/h-ban mért sebességet 3,6-tal.
A városban megengedett 50 km/h sebességgel közel 14 métert teszünk 1 másodperc alatt, tehát ha baj van, ennél a tempónál 14 méterrel közelebb leszünk az akadályhoz, mire lassulni kezd az autó!
Fékút, elméletben
A másik szakaszunk a fékút. Az a távolság, amelyen a járművünk mozgási energiája nullára csökken. Nem fárasztanék senkit a levezetéssel, elégedjünk meg annyival, hogy a fékút az így számítható ki egyszerűen:
ahol "v" a haladási sebesség (m/s-ban!) a fékezés kezdetén, "a" pedig az elérhető legnagyobb átlagos lassulás m/s²-ben.
Fontos látnunk, hogy a fékút hossza a kezdeti sebességgel négyzetesen arányos, tehát, kétszeres sebességhez négyszeres fékút tartozik!
Foglalkozzunk kicsit bővebben az elérhető lassulással. A lassulás mértéke számos dologtól függ(het), de ha megfelelő műszaki állapotot feltételezünk, akkor elsősorban a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényező határozza meg, ahogy azt az ABS-ről szóló cikkben már boncolgattuk.
A száraz útviszonyok esetén jellemzően 7,5 m/s² átlagos lassulás érhető el. Ez az érték nedves körülmények mellett 4,5 m/s²-re, havas-jeges úton egészen 1,5 m/s²-re csökken.
Fékút, számokban
A fenti képlet alapján a jelenlegi sebességhatárokhoz tartozó fékutat számoltunk ki száraz és nedves útviszonyokra.
A havas-jeges körülményekre számított elméleti fékutak.
Azért csak elméleti, mert arra magam is kíváncsi lennék, ahogyan egy jeges autópályán valaki csaknem fél kilométert csúszik. Valószínűbb, hogy nem jut ilyen messzire, mert valami a segítségére siet a lassításban...
Összefoglalva
Emlékezzünk a fenti számokra, és úgy válasszunk sebességet, hogy az aktuális útviszonyok mellett is biztonságosan meg tudjunk állni! Télen, havas-jeges útviszonyok mellett, vizes, nedves útszakaszon (különösen az esőzés kezdetén) csökkentsük le sebességünket, és ha biztonságos körülmények között megtehetjük, alacsony sebességnél végezzünk fékpróbát.
Szóval csak...