Néhány héttel ezelőtt indítottuk útjára a közlekedési morállal kapcsolatos kérdőívünket. Mindenekelőtt köszönjük mindazoknak, akik rászántak 3 percet és láthatóan komoly válaszaikkal segítették a felmérésünket. Néhány érdekességet szeretnénk most nektek kiemelni, de előbb idézzünk fel egy ősz szakállú viccet:
Egy ember a sztrádán halad és hallgatja a közlekedési híreket:
– Figyelem, az autópályán egy őrült sofőr szemben megy a forgalommal!
– EGY? Hát mindenki szembe jön velem!!!
A rövid felvezetés után jöjjenek a számok.
A lényeg
Nem véletlen hoztuk fel ezt a viccet, de nézzük mire is jutottunk a felhívásunkra érkezett 313 válasz elemzése után. 126 kérdőívet hölgyek, 187-et pedig urak töltöttek ki.
Néhány statisztikához szükséges adat megadása mellett, a fő kérdéseink az alábbiak voltak:
- a közlekedési morál 10-es skálán való megítélése (Szerinted milyen Magyarországon a közlekedési morál?)
- saját vezetési képességek pontozása (Milyen sofőrnek tartod magad?)
A végeredmény:
A diagram eredményeiből látszik, hogy önmagát mindenki átlag (5) fölötti vezetőnek értékeli, egész pontosan 7,38-as átlaggal.
Viszont a többi közlekedőben kell a baj forrását keresni, mert a válaszadók szerint a "közlekedési morál" – ami megközelítésünk szerint az összes közlekedő egymáshoz való viszonyát jelképezi – csak 4,39-et teljesített.
Tényleg azt gondoljuk, hogy a rossz közlekedési morál miatt a saját vállunkat nem nyomja felelősség?
De nézzünk csak magunkba: Ma is minden kerékpárost megfelelő oldaltávolsággal kerültünk ki? Nem akadályoztam senkit? Senki elé nem mentem be úgy, hogy közben magam is elhúztam a szám: ez necces volt!? Nem tököltem a kelleténél többet a lámpánál, mert éppen telefonáltam? Hadd ne soroljuk tovább...
Részletek
Hölgyek
126 hölgy közül:
- 10 (8%) vallotta magát átlagon aluli (0-4) vezetőnek,
- 10 (8%) átlagosnak (5) és
- 106-an (84%) értékelték magukat átlag fölöttinek (6-10).
Vezetési képességre adott válaszok átlaga: 7,15
12 válaszadó hölgy gyakorolt erőteljes önkritikát azzal, hogy saját képességeiket rosszabbra értékelték, mint közlekedő társaikét.
Urak:
187 úr közül:
- 5 (2,7%) vallotta magát átlagon aluli (0-4) vezetőnek,
- 10 (5,3%) átlagosnak (5) és
- 172-en (92,0%) értékelték magukat átlag fölöttinek (6-10).
Vezetési képességre adott válaszok átlaga: 7,53
9 válaszadó úr gyakorolt önkritikát azzal, hogy saját képességeiket rosszabbra értékelték, mint közlekedő társaikét.
Éves futásteljesítmény:
A jogosítványok megszerzésének évszámából és az eddig megtett kilométerek számából az adódott, hogy nagy átlagban, az összes válaszadó körében értelmezve valamivel több mint 22.000 km-t teszünk meg járműveinkkel évente.
Mégis amikor használt járművet keresünk saját használatra, akkor egy 10 éves autóban sokalljuk a 220.000 km-t... Öreg hiba, meg az is, hogy a km-órát nézzük a kocsi állapota helyett, de erről majd másik cikkben részletesen.
Fény az alagútban!
Mi hiszünk abban, hogy ha a közlekedés egy-egy részletére hétről-hétre jobban rávilágítunk, akkor az a néhány ezer olvasó aki rendszeresen követi az írásokat, talán egy picivel tudatosabban és defenzívebben (mennyire elcsépelt szó ez!?) közlekedik majd az utakon. Ami egy idő után remélhetőleg másokat is magával fog rántani, így a közlekedők nagy többsége tolerálni fogja a közlekedő társai által elkövetett vétségeket, amelyeken most még feleslegesen idegesíti fel magát. :)
A rohanó hétköznapokban legyen mindig egy terület, ahol picit változtatunk és akkor idővel talán nem nyilatkozik úgy a válaszadók nagy része, hogy "mindenki szembe jön az autópályán".
Amíg ide elérünk addig is egy valamit tudunk tanácsolni:
Óvatosan!
Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!
U.i.: A kitöltők között kisorsolt Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai CD-k és a szimulátorozási lehetőség nyerteseit emailben értesítjük!