A karácsonyi hangulat és az év végi lazítás előszele minket is magával ragadott múlthéten, amikor a győri Mobilis Központ meglátogatása előtt még tettünk egy győrújbaráti kitérőt.
Felvezetésként egy szakállas vicc a Szibériába szakadt amerikai kém esetéről, amikor elmegy a helyi kocsmába beépülni. Mivel furcsán néznek az idegenre, így kér gyorsan egy vodkát, lehajtja, körülnéz, de még mindig furcsán nézik a helyiek. Hogy mindenki hallja tökéletes helyi akcentusát, hangosan kéri a csapost, hogy töltsön még két dupla vodkát. Azokat is beküldi. A helyiek tovább méregetik, hogy valami csak nem stimmel a sráccal. Megszólal a zene, eljárja a hagyományos – helyi elemekkel fűszerezett – néptáncot, majd diadalmas arccal várja az elismeréseket, amikor odalép hozzá az egyik őslakos:
– Oké, úgy beszélsz, mint mi, úgy iszol, mint mi, úgy táncolsz, mint mi, de tudod errefelé ritka a fekete az afroamerikai!
Elektromos kisülés
Szóval Magyarország egyetlen elektromos gokartpályájára tévedtünk, hogy kipróbáljuk a csapatásnak ezt a leginkább környezettudatos változatát.
A járgányokról annyit, hogy pont úgy néznek ki, mint egy helyi őslakos benzines változat, annyi eltéréssel, hogy a boxban álláskor folyamatosan vándorolnak az ülés mögé az elektronok. Mondhatni ez a Coulomb-ség... ;)
A "felnőtt" gép teljesítménye 9 lóerő, ami kb. megegyezik azon 200 köbcentis benzines társakéval, amelyekkel sok bérgokart pályán is találkozhatunk. De tudjuk, hogy a teljesítmény az autók esetében sem minden, a nyomaték is igen fontos paraméter. A pályabemutató rovat után erre feltétlen visszatérünk.
A pálya
Csarnok, műgyantás padlóval, évszaknak megfelelő hőmérséklettel, értsd: decemberben szibériai hideg fogad. Pár hete nyitottak, szóval felgumizódásról egyelőre nem igazán beszélhetünk.
Kb. 32 mp egy kör. Mondhatni klasszikus beltéri gokartpálya, főleg lassú visszafordítókkal, ami benzines gokartokkal nem egy nagy élmény, de ezekkel az elektomos gépekkel egy kicsit más értelmet nyer a kialakítás...
Mindenkinél jobban táncol!
Megvan amikor a trolibusz vezetője egy kicsit megfeledkezik magáról és komolyabb "gázt" ad?
Ilyenkor szoktak a nem kapaszkodó utasok a busz hátuljában rögtönzött meetinget tartani. A válasz a nyomatékgörbében keresendő. Egy benzines gokart alapjárati fordulaton még nem hajt, csak ha megnöveljük a fordulatot annyira, hogy a – jellemzően – röpsúlyos elven működő kuplungja összezárja a hajtásláncot. Ezzel szemben egy villanymotornak van indítónyomatéka, tehát nulla fordulatról is képes kuplung nélkül megmozdulni. És a megmozdulni jelző ebben az esetben nem kicsit alulméretezett...
A teljes videó ITT!
Itt pedig az általunk is használt gépet hajtják egy utcai pályán. Érdemes megnézni a rajtot, ahol a benzines társa mellett úgy lép el, mintha az szembe jönne. VIDEÓ
A hangja először tényleg olyan, mint egy mini trolibuszé, de a benzines gokarthoz szokott láb számára furcsa karakterisztikájú és nagyságú(!) nyomaték kárpótol mindenért.
Szóval úgy gyorsul mint egy trolibusz, olyan hangja van mint egy trolibusznak, de ez mégis egy gokart!
A Mobilis Központ pedig megér egy külön posztot, mert volt ott is minden, mi szem-szájnak és mobilitás iránt érdeklődő olvasónak ingere.
Hamarosan azzal a beszámolóval is jelentkezünk! Addig is óvatosan!