Folyamatos műszaki vizsga
2014. november 21. írta: Ruszi

Folyamatos műszaki vizsga

"Műszaki egyetem"

Ezen az egyetemen ugye műszaki vizsgák vannak...Istenem, hányszor voltam vizsgázni a műszakin, volt, hogy egy tárgyból háromszor, négyszer is... Az autóm viszont nagyon jó tanuló, eddig minden műszaki vizsgáján elsőre átment. Mint minden vizsgára, erre is készülni kell, sőt a kellemeset a hasznossal itt is érdemes összekötni. Elmesélem, hogy volt.

Évforduló

4 éve karácsony előtt saját magamat leptem meg az autóval. 2010. december 20-án hajtottam ki vele a telephelyről. A kocsi a vásárlást megelőzően majdnem egy évig állt, akitől vettem azt mondta, vizsgával adja át. Így is lett, december 17-én kapott két évig érvényes műszakit. Amit én javíttatásban utána műveltem az külön blogot érdemelne, elég az hozzá, hogy 4 év alatt bőven meghaladta a vételárat az autóra elköltött összeg.

A rendelkezés úgy szól, hogy az új kocsik 4 évre kapnak műszaki vizsgát, aztán kétévente vinni kell őket. (Tudom, tudom, hogy vannak kivételek, meg taxik, meg buszok, amikre más szabályok vonatkoznak, maradjunk most a mezei felhasználó, mezei autójánál, mint amilyen az enyém is.) Mivel ez használt kocsi volt a műszaki 2012. decemberéig szólt - akkor annyira távolinak tűnt, hogy azt gondoltam, sosem jön el. Persze eljött, sőt a 2014 is, így már harmadjára mentünk együtt vizsgázni.

Érvényesség.jpg

Szépen, sorban, katonásan.

Akárhogyan nézem ez 25 hónap!

Igen, nem csalás nem ámítás. Szerintem elég jól van kitalálva ez a rendszer, azt kell mondjam, üdítő kivételt képez a sok itthoni, néha értelmetlennek tűnő rendelkezés között.

A teknős 100 évig él.

Ezt mondta a gimis biológia tanárom, majd gyorsan hozzátette, hogy ezt nem úgy kell elképzelni, hogy eljön a kerek 100. születésnapja, és a szikláról azonnal vízbe fordul, hanem úgy kb., meg különben is plusz-mínusz. A vizsga cserébe két évig jó, az érvényesség lejártának másnapján már fel is csapják a Btk-t (na jó nem azt, de jól hangzik) a megfelelő résznél, szóval, ha kiszúrják büntethetnek.

Ha az érvényesség lejárta előtt vinnénk vizsgázni a kocsit...

...akkor kétévente buknánk néhány napot, ha pedig utána, akkor kockáztatjuk, hogy megbüntet a rendőr - mindjárt mondom hogyan. Ezért a rendszer úgy működik, hogy ha az érvényességi idő lejárta előtt 30 napon belül megyünk vizsgáztatni, akkor az új műszaki érvényességet az eredeti lejárathoz képest két évre kapjuk meg - jelen esetben megint december 17-ig. (Mondjuk az első vizsgán lusták voltak, csak odaadták a matricát, aztán a decemberi hidegben én hajszárítóztam a parkolóban....) Ravasz egy matrica ez és beszédes.

SAM_7679.jpgA régi matrica acetonos eltávolítása bizony nyomot hagy a rendszámon

Számok, egy nyíl, feltűnő szín: van ezen minden kérem szépen, lássuk sorban mi micsoda. A középső fekete mezőben látható sorszám megegyezik a forgalmi engedélybe beragasztott matrica sorszámával, a hatósági rendszerbe is ezt a számot vezetik fel.

A jelen esetben felfelé mutató nyilacskát úgy kell értelmezni, mint az analóg órák kismutatóját, vagyis 1-től 12-ig arra a számra mutat, amelyik hónapban lejár az érvényessége. Az érvényesség évéről két dolog is árulkodik. Az egyik a felső részben található szám (16, értsd 2016), a másik pedig a matrica színe. Ez évenként ciklikusan változik, a sorrend: piros, kék, sárga, zöld, narancs.

A szorosan felzárkózó rendőrautó

Amikor azt látjuk, hogy a bütyköstaxi ránk tapad és tartósan szorosan követ, akkor biztosan lehetünk benne, hogy a közeg ezt a matricát értelmezi. Messziről látszik a szín, ha ez megfelel az idei lejáratú matrica színének, akkor közelebbről megnézik, hogy a nyilacska merre néz. A "betáplált program" akkor jelez, ha vagy egyértelműen lejárt már a műszaki, vagy éppen az aktuális hónapra mutat a nyíl. Na ekkor már villan is a kék fény, és jön a

Jó napot kívánok, közúti ellenőrzés!

Ezt lehet könnyen elkerülni úgy, hogy ha figyelünk a műszakink érvényességére vagy kérünk értesítést emailben(!) és időben lépünk.

Email értesítés a műszaki lejáratáról: Ügyfélkapus regisztrációval - amihez az előzetes online regisztráció után egyszer be kell menni személyesen egy okmányirodába vagy a kormányablak elé kell járulni - emailben kérhetünk értesítést a jármű műszaki vizsgájának közeledő lejáratáról. Fontos, hogyha az üzembentartó és a tulajdonos különbözik, akkor ez az értesítés csak az üzembentartónak kerül kiküldésre!

Csakhogy a műszakin át is kell, hogy menjen a kocsi

Járjál vele, figyelgessed!

Ez volt mindig régebbi szerelőm, Norbi jó tanácsa, ha panaszkodtam valami kis zajra, zörejre. De annyiban igaza van, hogy az árulkodó jelekre mindig oda kell figyelni. Októberben végleg esedékessé vált a váltókar bőrözése, elmentem hát jól bevált bőröző emberemhez Pilisvörösvárra. Az üzlet nagy üvegportállal rendelkezik, éppen előtte támasztottam le a gépet. Józsi első kérdése az volt: mikor cseréltetem ki a lengéscsillapítót?

Szégyen szemre nem vettem észre, hogy a kocsi hátsó fele nagyon hasonlít arra a bizonyos viccbeli feleség tomporára, amelyre az ura rácsap munkába induláskor, és amikor hazaér még mindig reng... Ilyen gátlóval tuti nem megy át a műszakin, gondoltam, úgyhogy a várható költségekhez máris hozzácsaptam a párban cserélendő lengéscsillapítók költségét.

Betelik a forgalmi

Édesapám 2005-ös kocsijának forgalmijában csak 3 ilyen műszaki vizsga igazoló matrica hely van. Az elsőt akkor ragasztották be, amikor új korában vizsgázott, a másodikat 2009-ben, a harmadikat pedig '11-ben. A márciusban 10. születésnapját ünneplő Golf forgalmija tehát betelt, úgyhogy tavasszal új dokumentumot kell kapnia - tök jó: 6 ezer! Szerencsére később már kiköszörülte a hatóság a csorbát, ahogyan az a fenti képen is látható, megduplázták a helyek számát. (Apám esetében az is szomorú, hogy a forgalmi engedély úgy néz ki, mint amit most nyomott az okmányiroda, de nincs mit tenni, megy a kukába. Cserébe leadás előtt be fogom szkennelni a forgalmit, mert ha egyszer eladásra kerül, és a 2. oldal tetején lévő kitöltési dátum friss lesz, senki nem hiszi majd el lekérdezés nélkül, hogy első tulajdonos az öreg.)

eurosystem.jpg

Angliai vizsgasor

Szervezés kérdése

Mivel éppen most fordult hidegebbre az idő, szervizemben megkértem a srácokat, hogy a téli felkészítéssel kapcsolatos minden dolgot ellenőrizzenek le, és betáraztam nekik a téli kereket is, ha már úgyis szerelnek, ezekkel hoznám el. Persze szerencsés, hogy ezek a dolgok éppen a tél kezdetére esnek, de azért spóroltam magamnak egy gumis látogatást, meg egy benzinkúton való hűtőfolyadék fagyáspont ellenőrzést.

Gyanús volt továbbá a 6 éves akkumulátorom, amit szintén gépre tettek és meg is állapították, hogy az 50%-tól inkább lejjebb van, úgyhogy kiküszöböltem még egy januári otthonmaradást is egy új aksi beszerzésével.

Na, ennyit erről, csak óvatosan, mert nuclearwinter várható! (Meteorológus Mihály)

Szeress minket a Facebook-on is! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr1006920607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyix 2014.11.22. 12:18:14

"ünneplő Golf forgalmija tehát betelt, úgyhogy tavasszal új dokumentumot kell kapnia - tök jó: 6 ezer! "

Undorító ez az ország, még ezért is a júzernek kell fizetni, egy rohadt fecniért az állam balheresége miatt.

zsoci 2014.11.23. 00:48:11

Ennek a cikknek mi az értelme? Én semmit sem találtam...

zoli_ 2015.02.01. 15:22:10

Én sem... elvitte a kocsit vizsgázni. És?????

Ruszi · http://miszk.hu/szakerto-adatlap/rusznak-andras.html 2015.02.01. 16:12:32

@zsoci: @zoli_: Nos, ha a cím alapján arra számítottatok, hogy valami trükk miatt soha többé nem kell vizsgára vinni a kocsit, akkor elnézést, hogy csalódást okoztam. Az egész lényege, hogy a legfontosabb információkat, buktatókat bemutassuk, ami a műszaki érvényességhez kapcsolódik. Ha nektek semmi újat nem tudtunk nyújtani, akkor sajnálom, de szerintem akad egy-két hasznos tanács a sorok között.

zoli_ 2015.02.04. 10:58:27

Szerintem semmi hasznos nem volt benne....
El kell vinni vizsgázni, kb ennyi volt az info.
süti beállítások módosítása