Már több mint egy hete tartanak a magyar nép zivataros napjai. Szinte minden nap menetrendszerűen érkezik vihar, felhőszakadás vagy jégeső. Hogyan érinti az autósokat és persze az autókat mindez? Hogyan ússzuk meg, ha nem is szárazon, de ép autóval az ítéletidőt?
Ha jön a vihar
Hála a modern technikának és az okostelefonoknak, ma már meg tudják rezgetni a zsebünket különböző programok, amelyek képesek figyelmeztetni minket ha vihar felé közelítünk, vagy ha az jön felénk. Autóban ülve azt gondoljuk, hogy nem eshet bajunk, de ez csak akkor van így, ha képesek vagyunk fejet hajtani a természet erői előtt és nem gondoljuk, hogy mi vagyunk az erősebbek.
Ácsi! Jobbról jön valami!
Mostanában olyan heves esőzésekkel jönnek a viharok, hogy az ablaktörlők leggyorsabb fokozata sem elég, hogy tisztán lássunk előre. Nem szégyen megállni! Amikor kritikussá válik a helyzet, keressük meg az első biztonságok parkolóhelyet (az autópálya leállósávja nem az!) és álljunk félre, amíg a nagyja elvonul.
A karosszérialakatosok kedvencei
Amikor leszakad az ég, gyorsan képződnek nagy és mély(!) tócsák az úttesten. Jusson eszünkbe a "jó állapotú nyári gumik vannak az autón?" kérdés. Igen, igen megint az aquaplanningre célzunk! Minél kopottabb a gumi a verda alatt és minél gyorsabban megyünk, annál nagyobb eséllyel futunk fel a tócsa tetejére. De ettől senki nem lesz vízen járó Jézus, viszont annál többen köthetnek ki a karosszériásnál, egy kiadós lakatolásra.
Gyerekmedence az aluljáróban
Azt olvastam az egyik internetes oldalon, hogy a pécsiek bátrak voltak, mert áthajtottak a 40-50 centis vízen a városban. Hát minden tiszteletem a pécsieké, de itt valami tévedés van, mert aki ekkora vizen áthajt, az inkább vak, mint bátor, de az is lehet, hogy nem olvassa a blogot. Mondom miért!
1, Hőtágulás!
Az általános iskolai fizika óráról emlékezhetünk még rá. Adott egy közel 100 fokosra hevült motorblokk, valamint egy legfeljebb 25 fokos óriási vízmennyiség. Ha belehajtunk a mélyvízbe, akkor ez a két közeg találkozni fog és a gondolkodó ember máris kitalálhatta, hogy nem a „medence” vize melegszik majd fel, hanem a motorblokk (és persze az összes többi forró alkatrész) fog brutális gyorsasággal lehűlni. A melegtől „kitágult” motor gyorsan zsugorodni igyekszik, de nem megy neki, így könnyen megrepedhet a motorblokk.
2, Mit csinál a víz a motorban?
A légszűrőn keresztül a motor égésterébe is bejuthat a víz! Az hogy mindez rozsdásodást indít majd el a hengerekben az a kisebbik probléma, az nagyobb baj, hogy a víz nem ég el a motorban, cserébe mint a többi folyadék, összenyomhatatlan és a hajtókarokat is elgörbítheti.
Tető fölé emelt szivócsonk: vízalatti átkeléshez
A terepezésre szánt járműveknél ezért láthatunk felemelt szívócsonk kivezetést, mert így tetőig érő vízen is át lehet kelni úgy, hogy nem juthat nehezebben juthat víz a motorba.
3, Víz az elektromos rendszerekbe! :S
A víz és az autó elektromos rendszerei ősi ellenségek. Külön probléma ez az olyan alkatrészeknek amelyek nincsenek védve a korrózió ellen (pl. generátor). A víz pedig alapos munkát végez, bejut olyan helyekre is, ahová szerelő soha!
Jó, akkor mi a megoldás?
Nem szerencsés tehát, ha a kocsi alját nyaldossa a víz, ezért ha az a gyanúnk, hogy arasznyinál mélyebb tócsa felé közeledünk, válasszunk inkább kerülőutat, így óvjuk a technikát!
Heves jeges
Sokszor jeget is áld az ég, ami autós szemmel is egy kevésbé szeretett kísérője a zivatarnak. (Ráadásul leveri a pálinkának valót is a kertekben, de az egy másik blog…) Rettenetes, amikor egy kocsi motorház fedele és a teteje csupa kráter a jégveréstől. Az ilyen sérülés javítása drága, és általában nem is hoz szép eredményt.
Mit tehetünk? Amikor elkezd kopogni a szélvédőn valami szilárd, fehér kis izé, igyekezzünk betérni egy benzinkútra vagy parkolóházba, ahol fedél lesz a fejünk és az autó felett is. A pusztában pedig jól jöhet a pléd, ami még a téli szezonról maradt az autó csomagtartójában. Azt a tetőre terítve enyhíthetjük a károkat-
Összefoglalva annyit lehetne mondani, hogy óvatosan autózzunk amikor zeng az ég, de mindenképpen legyünk észnél és lássuk be, van amikor jobb megállni.
Szóval csak óvatosan, minden időben!