Örök körforgás ez! Éppen ma egy éves a Téligumis kiskáté című bejegyzésünk. Erre én is csak akkor eszméltem rá, amikor rászántam magam az idei téli abroncs témájú írásra.
Tavaly igyekeztem összeszedni minden fontos tudnivalót, és kellő hosszúságban elmondani mindent, amire érdemes figyelni. Néhány dolgot azonban frissíteni és pontosítani szeretnék, aki nem olvasta a tavalyi írást az előbb itt nézelődjön! Aztán szomorúan konstatáltam, hogy nem is volt igazi tél az elmúlt szezonban, de így legalább a baleseti statisztikák javultak, nem kicsit, nagyon.
Ismétlés
Múlt évben ott indult a gumisuli, hogy megbeszéltük, milyen jelöléseket találhatunk a téli abroncsokon. Hegycsúcs, hópihe, M+S jelek, oké, ezen túl vagyunk. Nem esett viszont szó a négy évszakosnak csúfolt gumiabroncsokról. Tudom, hogy a gumiválasztás elsősorban pénztárca kérdése, de el ne higgye senki, hogy a 4 évszakos gumik nyáron annyira jók, mint a nyári gumik és telén annyira jók mint a téli gumik.
M+S: Erről ismered meg a téli gumiabroncsot
Mosó- és szárítógép egyben! Sampon és balzsam egyben. Hol van már a Widal Sasson Wash & Go, szerintem ma már senki sem használ egybeöntött sampont és balzsamot, pedig annak idején mindenki elhitte, hogy működik. Ez mind-mind kompromisszum. Az egész évben használatos abroncsokkal ugyanez a helyzet. Szinte nincs olyan időszaka az évnek, amikor ezek a gumik jelentik a legjobb megoldást, ezért ha valaki nem csak akkor autózik amikor szeretne, és az év bármelyik napján halaszthatatlan autózásra ítélhetik, akkor kerüljük el a félmegoldásokat. Ha már Négy évszak, akkor inkább Vivaldit javaslom.
A négy évszakos gumi akkor lehet megoldás, ha
- évente max. 10.000 km-t autózunk
- azt is főleg városban és főleg rövid szakaszokon
- extrém időjárási viszonyok esetén megtehetjük, hogy a fotelből nézzük azokat akiknek muszáj útra kelniük.
Gyártási idő
Ez az az adat, amire a legjobban kell figyelni a vásárlásnál. Vegyük elő a DOT számokról tanultakat és frissítsük a tudást. Az abroncs oldalfalán a DOT feliratot kell keresni, majd az utána következő 4 számot leolvasni. Az első két szám a gyártás hetét, a második két szám az évét jelöli. Tavalyi példánkat a 2413-as számon vezettük le, de hol van már a tavalyi hó. (Ja, olyan nem is volt!) Aki idén megy a gumishoz, az keresse a 14-re végződő, vagyis idén gyártott abroncsokat.
DOT szám a gumin (Forrás: autoszektor.hu)
Tárolás
Aki tavaly megfogadta a tanácsainkat, az most csilli-villi állapotban veszi elő a téli garnitúrát a tárolóból. Aki nem, az húzzon fel egy melóskesztyűt, mert nagyon piszkos munka következik. Én még annyival spékeltem a dolgot, amikor eltettem nyárira a kerekeket, (most miért, ha van olyan, hogy eltettem télire, akkor van nyárira is - vagy nem?) hogy a felnimosáson túl, erre való spray-el lefújtam a gumik oldalfalát is. Ettől szembetűnően csillogós lett a felület, de még fontosabb, hogy a gumit védtem a kiszáradástól. Persze mielőtt lefújkáljuk nézzük át a nyári abroncsot, hogy kell-e foglalja még egyáltalán a helyet a garázsban. (Katt ide, és mutatunk egyet, ami már kifutotta magát.)
Érdemes lassan kinézni egy időpontot
Tavaly is ezt mondtam, aztán meg fűteni is alig kellett. De nem tudjuk előre, hogy milyen idő lesz, a tudatos közlekedő felkészül mindenre. Az a bizonyos 7 fok, amit emlegetnek igaz, de hozzá kell tenni, hogy ez a 7 fok nem pillanatnyi, hanem átlagos hőmérsékletet jelent. Ha a reggeli induláskor 5-6 fok van, de napközben végig 10-12, akkor még nem szükséges feltétlenül a váltás. Amikor már a déli órákban sem mérünk többet 7 foknál, nos akkor biztosra vehetjük, hogy az átlag is ez alatt van.
Esik a hó, az első hó...
... az egész udvar csupa porcukor. Pierrot slágerét a gumisok inkább úgy éneklik, hogy ... Esik a hó, az első hó, két utcára áll a sor... Az idő pénz, úgyhogy spóroljunk magunknak! Ha időben megyünk sok stressztől is óvjuk a szervezetünket.
Do it yourself!
A csináld magad mozgalom híveinek is van mondanivalónk. Aki otthonában, vagy esetleg a parkolóban magának cserélni le (VIDEÓ!) a felnire szerelt abroncsokat, annak érdemes odafigyelnie néhány dologra. Felszerelés előtt ellenőrizzük az abroncsok nyomását. Leszerelt kereket mérve 1-2 tized barral alacsonyabb nyomás is megfelelő, amikor súly kerül rá, megjön a megfelelő érték. A gumisnál ezt könnyen beállítják, de lapos kereket felszerelni nagy öngól. A kerékcsavarok meghúzása is fontos. A csere után 40-50 km megtételével húzzunk rá a csavarokra, nehogy elhagyjuk a drága téli gumit útközben.
Ennyit összefoglalóként, frissítésként és kiegészítésként: három az egyben, jó nem? Na, ne kíméljetek, jöhetnek a kommentek!
Ha tetszett, akkor jöhet egy óvatos-tudatos like! Ha a többi írás is tetszett, akkor a Goldenblog szavazáson is számítunk támogató szavazatodra! Köszi!
Ja, és csak Óvatosan!