…és miért van fordítva a felirat a tűzoltókocsikon???
Múltkor az újraélesztés technikáját mutattuk be, de hogy a sérültek minél előbb szakszerű segítséget kapjanak, a mentőnek is minél gyorsabban oda kell érnie. Sokszor tapasztalom Budapesten azt, hogy a megkülönböztető jelzéseiket használó járműveket egyszerűen nem tudjuk elengedni – tisztelet a kivételnek.
Nem hazai kép, nem hazai gép
Mi az a megkülönböztető jelzés?
Ahogy az elnevezése is mutatja, ez a jelzés arra szolgál, hogy a többi közlekedőtől jól elkülöníthetően felismerhető legyen az a jármű, ami megkülönböztető jelzést használ. A jelzés használatára több okból lehet szükség. Ami mindenkinek elsőre beugrik, az a mentő-rendőr-tűzoltó triumvirátus, de megkülönböztető jelzést használhat például a védett személyt szállító jármű, de még az adóhatóságba olvadt Vám és Pénzügyőrség is.
Nagyon fontos, hogy akkor nevezzük működőnek a jelzést, ha a sziréna és a fényhíd egyszerre működik. Tehát ha csak villog, vagy hangot ad, akkor az nem „hivatalos”. Most mi egységesen mentőautónak fogjuk nevezni a megkülönböztető jelzésű járműveket, de csak azért, mert talán akkor van a legnagyobb gond, ha az életmentő nem ér oda valahová!
El kell engedni!
Amikor a fent említett szervek villogva-szirénázva száguldoznak a városban, akkor erős lehet a gyanúnk, hogy valahol, valami baj történt. Ilyenkor sokszor tapasztaljuk, hogy a mentőautó a fenekünkbe áll, a rendőrautó a padkára tol, a tűzoltók meg a nagy piros autójukkal alapból ijesztőek, főleg ha még 5 méterről hallgathatjuk a szirénáját is.
Kívülről jobb látni, mint belülről
Mindenekelőtt illik felismerni a helyzetet. Erre sokkal több esélyünk van, ha nem bömböl a kocsinkban a zene. Amikor meghalljuk a szirénát (ez általában előbb van, mint ahogyan meglátnánk), nem tudjuk azonnal eldönteni, hogy honnan érkezik majd az elsőbbséget élvező autó. Ezért – ha nem is pánikszerűen – de kezdjünk el tájékozódni, hogy lesz-e dolgunk egyáltalán vele: körbenézni nem csak magunk előtt, hanem a tükrökben is!
Igen, lesz, itt jön mögöttem!
Szóval állunk a piros lámpánál, egyik oldalon padka, a másikon sok-sok kocsi. Keresztben pedig száguld a forgalom. Első érzésre se előre, se hátra, de ez a legkevesebb esetben van így. A úttestek többsége ugyanis megfelelő szélességű ahhoz, hogy kettő helyett – megfelelő óvatosság mellett – három autó is elférjen rajta. Meg is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor szét kell választanunk úttestek szerint az eseteket.
Kétszer egy sáv
Tehát irányonként egy sávos az út, mögöttünk a mentő. Ebben az esetben a lehető legnagyobb mértékben jobbra kell húzódnunk, és a szembe jövő forgalomnak ugyanezt kell tennie. Így az úttest közepén keletkezni fog egy kis egérút ahol elhúzhat a mentő.
Kétszer két sáv, osztatlan pálya
Tipikusan ilyen útszakasz az Egér út, de a Rákóczi út is Budapesten. A mentőautó ilyenkor az úttest felezővonalához fog tartani, hiszen két irányból nagyobb eséllyel nyílik meg neki az út. Tehát megint jobbra kell húzódni, és ha kell, dudálhatunk is, hiszen vészhelyzet van.
Gyorsan, határozottan nyissunk utat nekik! "Oszoljanak kérem!"
Osztott pályás útszakasz – két sáv
Tehát kvázi egyirányú, kétsávos útszakaszon vagyunk. A mentőkocsi középen fog utat keresni magának. A külső sávból jobbra, a belsőből balra húzódással segíthetünk a legjobban.
Osztott pályás útszakasz – három sáv
Pl. a Hungária körút. Nyilván, ahol van középen nyílt villamos pálya, ott azon fog közlekedni a mentős, de ahol nincsen, ott neki is marad az úttest. Mivel ha két irányba tudnak menekülni a járművek nagyobb eséllyel kap utat a mentő, a legtöbb esetben a középső és a belső sáv a legideálisabb számára. Nem biztos, hogy ott jön, ezt minden esetben meg kell nézni a tükörben, de jó szabály lehet, hogy ha a jobboldali visszapillantó tükörben tűnik fel, akkor balra kell tartani, ha a baloldaliban, akkor meg jobbra.
Ahol van buszsáv
Mivel az autóbusz forgalmi sáv általában szellős, itt fog közlekedni a mentő. Azonban amikor utoléri a buszt, az nem fogja tudni jobbra húzódással elengedni, ezért itt is nekünk kell észnél lennünk és balra tartva helyet adni az előzéshez.
Erre a szituációra is fel tudunk készülni már akkor, amikor meghalljuk a szirénákat
(Pillanatkép a cikk alján látható videóból)
Lámpánál állva
A legkönnyebb a dolgunk, ha mi állunk elsőnek a kereszteződésben. Ekkor ugyanis mi példát tudunk mutatni a többieknek. Alapos körültekintés mellett, ha kell, akkor dudálva haladjunk be a kereszteződésbe annyira, hogy a kocsit oldalra tudjuk húzni. Ezzel keletkezik mögöttünk annyi hely, hogy mindenki eljátssza ugyanezt a manővert.
Ha mi is csak egy vagyunk a sok várakozó körül, akkor van szerencsénk, ha hagytunk magunk előtt egy kis helyet és tudunk valamennyit félre húzódni. Ha nincs hely és láthatóan az előttünk lévők nem reagálnak, nyugodtan kürtölhetünk, jó esetben észre fogja venni, hogy csinálni kellene valamit.
Sokan nem mernek belehaladni a kereszteződésbe, hiszen piros a lámpa! Szükség törvényt bont, úgyhogy ilyenkor kis mértékben haladjuk meg a jelzőlámpát – majdnem mindegy hogyan csak hadd menjen a mentő!
Kereszteződésben az is előfordulhat, hogy a szirénázó autó el szeretne fordulni. Mi, halandó sofőrök, mindent látunk a visszapillantónkban, de a mentőautó irányjelzőjére senki sem figyel. Velem is előfordult már, hogy a belső sávból balra manővereztem, hogy elengedjem, de éppen ezzel álltam útjába a balra kanyarodó mentőnek. Próbáljuk meg az indexet is kifigyelni a tükörből, vagy legalább figyeljük a kocsi mozgását, az is sokat elárulhat.
A nemrégiben felvett sárga szín is a feltűnést szolgálja
Engedem, hadd menjen…
Néhány dolog, amit ne csinálj, ha mentőt kell elengedni:
- Ne válts sávot! A mentőautó sofőrjének megnehezítik a dolgát a manőverező sofőrök. Neki nincs ideje még az indexedre is figyelni.
- Ne taposs bele! Hiába nyomod, neki át szabad menni a piroson, neked meg nem! Egy idő után mindenképpen az útjában leszel.
- Ne kövesd! Jó murinak tűnik, hogy a gyorsan haladó mentőautó után beállunk, és így majd mi is 10 perc alatt meglépjük a várost. Nem jó ötlet! Egyrészt idegesíthető lehet az életmentők számára a követő kocsi, másrészt ez roppant veszélyes mutatvány! Nem utolsó sorban pedig szabálytalan...
Az egyik legbrutálisabb magyar tűzoltókocsi (Forrás: IndaFoto)
Na, és akkor miért van fordítva a felirat?
Azért, hogy a tükörbe nézve ne higgyük azt, hogy a kólásautó / trolibusz akar letolni minket!
Tudom, hogy rettenetesen elcsépelt dolog, de amikor bosszankodunk, hogy a padkára, vagy a járdára kényszerített bennünket a mentő, jusson eszünkbe, hogy lehet, hogy valaki olyanhoz igyekszik, aki számunka a legkedvesebb.
A mentőautós fedélzeti képeket a következő videóból vágtam ki, köszönet érte készítőjének: cstibor33-nak! A mentőautók nagyszerű fotóit a craftermento Facebook oldalon találtam.
Ha hasznosnak találod az írást, akkor csatlakozz hozzánk a Facebook-on!