A lassulások, megállások, vészfékezések tárgyalása következik. Ennek bevezetéséhez a "kályhától" indulunk és tisztába tesszük a járművek lassulásának szakaszait. Lássuk mi történik ha meg kell állni!
Érdekes kérdés a bíróságon
Történt egy tárgyaláson, hogy a bíró a baleset körülményeiről kérdezgette a baleset okozóját, mire ő elmondta, hogy fékezett, de nem tudott megállni. A bíró nem értette, hogy ha fékezett, akkor miért nem állt meg?
A jelenlévő szakértők viszont a bíró kérdését nem értették, akiről később kiderült, hogy vezetési tapasztalat – és talán józan ész – híján azt hitte, hogy ha megnyomja a vezető a féket, akkor a jármű egy szempillantás alatt megáll... Sajnos – vagy szerencsére – ez nem így van, de rávilágít arra, hogy nem árt foglalkozni az alapfogalmakkal egy kicsit és tisztába tenni a dolgokat.
A lassulás is időbe (és távolságba) telik!
Tegyük fel, hogy egy akadály, pl. gyalogos tűnik fel az autó előtt. A vezető észleli az akadályt és dönt: fékezni kell. Ezt az időt nevezzük észlelési időnek. Lábát áthelyezi a fékpedálra és elkezdi benyomni. Ezt nevezzük cselekvési időnek. A két idő összege adja a mindenki számára ismert reakcióidőt. (A reakcióidő értékével később bővebben foglalkozunk, de azt már olvashattátok, hogy a fáradtság milyen hatással van a sofőrökre.)
A fékpedál megnyomásakor még nem fog egyből a fék! Van egy minimális fékpedál holtjáték, és féknyomásnak is idő kell, hogy felépüljön. Ezen két tényező időszükséglet együttesen az ún. fékfelfutási idő, ami kb. 2 tizedmásodperc, légfék rendszereknél valamivel hosszabb.
Tehát a gyalogos észlelése óta eltelt már legalább 1 másodperc és lassulásról még mindig nem beszélhetünk. Ezalatt járművünk az észleléskor meglévő sebességével (V0) robogott tovább és megtette az ábrán kék színnel jelölt utat, amelyet egyszerűsítve reakcióidő alatt megtett útként fogunk emlegetni.
Na, állj!
Kialakult a féknyomás. Az útviszonyoknak (és a járműállapotnak) megfelelő lassulásba kezdünk és remélhetőleg még az akadály előtt meg is állunk. Az út amit ezen – végtelennek tűnő – másodpercek alatt befutunk lesz a fékút.
Amit a fékútról feltétlenül ki kell emeljünk:
- A fékezés során megtett út és a sebesség között négyzetes arányosság van, tehát kétszer akkora sebességről, négyszer akkora fékútra van szükségünk, hogy megálljunk!
- A sebességen kívül számos tényező hatással lehet a hosszára, ahogy azt az ABS-ről szóló cikkben is olvashattátok.
A féktávolság a felbukkanó akadály észlelésétől a megállásig megtett út, tehát a fent említett két szakasz összege. Ez az a távolság, amelynél célszerű nagyobb követési távolságot tartani a biztonságos közlekedés érdekében.
Adott sebességnél mennyi pontosan ez a távolság? Mennyi egy átlagos sofőr és egy autóversenyző reakcióideje?
A következő cikkekben ezekről lesz szó!
De addig is: Óvatosan!