Kamion kontra személyautó!
2013. október 23. írta: Robairto

Kamion kontra személyautó!

Előző posztjainkban a fékezés kérdésével foglalkoztunk. A reakcióidőről, a fékút számításról és az ABS működéséről is olvashattatok érdekes részleteket.

Még a sebességkorlátozások okairól szóló cikkhez érkezett hozzászólásként az alábbi videó, ami gyorsan és tömören ad választ egy – a vezetők fejében – kialakult tévhitre.

Németesek előnyben, de a többiek se adják fel, nem a szöveg a lényeg!

Türelmetlenek átugorhatják azt a részt, ahol 5-ből 5 sofőr vágja rá, hogy a teherautónak hosszabb a fékútja, mert az nehezebb! Katt ide!

Tehát 80 km/h-ról vészfékezve ugyanakkora távolság alatt áll meg egy teherautó, mint egy személyautó. A videón látható 0,5-1 méteres különbség a két sofőr reakcióidejének különbségéből adódik! 5 századmásodperces eltérés ekkora sebességnél pontosan 1 méteres különbséget eredményez.

A 40 tonna össztömegre terhelt teherautó példája pedig azt is bizonyítja, hogy a tömeg nincs hatással a fékút hosszára, mondhatni: a mítosz cáfolva.

busted.jpg

A videó végén még egy arra vonatkozó kísérlet van, hogy miért tartsunk megfelelő követési távolságot teherautók mögött is. Mert nagyjából ugyanakkora fékútja lesz mint nekünk, viszont a reakció idő alatt mi az utazási sebességünkkel haladunk, míg ő már lassul. És azt láttuk, hogy ezt a távolságot a fékezés során sem nyerjük vissza.

Szóval csak Óvatosan!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr205595419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.10.23. 13:20:27

@Gyors és gépkocsivezető: Köszi mégegyszer! Minden hasznos, érdekes anyagot szívesen veszünk! :)

olcso 2013.10.23. 15:24:59

Köszi, hogy kiraktátok.
No meg a többi fékezéses cikk is sokaknak segíthetett. Hajrá a továbbiakban is! : )

kakukk11 2013.10.24. 10:58:36

Azért a MIÉRT?-et leírhattad volna, úgy lenne tudományos a cikk.

Tudatos Közlekedők Egyesülete · http://tuke.blog.hu 2013.10.24. 11:08:08

@kakukk11: Szerintünk a MIÉRT-ek össze vannak szedve a cikk elején hivatkozott korábbi posztokban. Szerintünk! :)

De ha felmerül a kérdés, akkor lehet, hogy nem elég részletesen. Írd meg, hogy pontosan minek a MIÉRT-jére vagy kíváncsi és igyekszünk közérthetően megválaszolni. Ahelyett, hogy csak azt írnánk, hogy: "fizika!". :)

kakukk11 2013.10.24. 11:17:26

Gyanítom, hogy a gumiabroncsok és az útfelület közötti súrlódási tényező megegyezik a kamionnál és a személyautónál is. Csak biztos nem vagyok benne, ezért örültem volna, ha odaírod a cikkben.
Amúgy RSS olvasóban benne vagy, több cikket, ha lehet kérni :)

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2013.10.25. 16:27:16

A nagyobb abroncsok nagyobb felületen érintkeznek az úttal, ez, valamint a nagyobb tengelyterhelés nagyobb erőátvitelt tesz lehetővé megcsúszás nélkül.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.10.25. 18:08:44

A fékeket a megengedett legnagyobb tömegre méretezik és még rá is hagynak biztonsági tartalékot.

A baj csak akkor van a 20 tonnás szerelvénynél, ha elfelejt időben fékezni :)

ps: Van egy kínai videó, ahol a pilóta állóra fékezi a gépet, a rögzítetlen csomagok legyalulják a fülkét... :)

cso zsi 2013.10.25. 19:49:09

A videón szerepel:
-egy tesztpálya, forgalom nélkül,
-egy kamion, gyaníthatóan gyári, fitt állapotban.
Ezzel szemben a hazai pályákon (az M6-ot leszámítva) erős forgalomról beszélhetünk, és kritikán aluli műszaki állapotú balkáni kamionokról, és kamionsofőrökről.
Valamint jó esetben 30-40 méteres féknyomról, rosszabb esetben letaposott szalagkorlátról, és szétlapított személyautókról ugyanilyen hosszon.
Egyébként tényleg azonosnak kéne lennie a fékútnak.

Gyulimali 2013.10.26. 09:50:18

És a szundikáló kamiononsnak mekkora a reakcióideje?

olcso 2013.10.27. 02:45:26

@cso zsi: Viszont a hazai személyautópark sem gyári állapotú, fitt járgányokból áll, így azoknak is hosszabb a fékútja.
A forgalom szerintem pont a személyautónak rossz, mert a kamionsofőr messzebbre előre lát.

cso zsi 2013.10.27. 07:12:07

@olcso: Messzire lát a kamionsofőr?
Ott a tesztpályán, igen.
Autópályán is csak a sorelső, a többi az féktávon belül vonatozik. Azok nem látnak semmit az előttük lévő hátulján kívül. Unalmukban tévéznek, interneteznek.
Egy hazai tesztbe bele kéne venni még az furgonokat kis utánfutóval, nagy utánfutóval, 1-2 autós trélerrel, román-bolgár rendszámmal. Az előírt, és a valós sebességekkel mérve.
Csak remélni tudom, hogy ez a "Lavina" nevű akció ezeket az ámokfutókat is kiszűri.
Magyarország kis ország, 5-6 óra alatt átautózható. Ők úgy gondolják, hogy hamarabb is átérnek. Jó eseteben csak a szalagkorláton túlra, rosszabb esetben a Styx túlpartjára.
süti beállítások módosítása