Több hosszú nevű szervezet* együttműködésével sikerült összehozzunk novemberben egy szimulátoros kísérletet, ami a vezetés közbeni mobilozás hatásait vizsgálta.
A kísérlet
Az 5 perces országúti vezetést SMS-ben küldött feladattal nehezítettük a csoport felénél. Nagyon egyszerű feladatot kaptak a tesztalanyok: Az év 8. hónapjának a nevét visszafelé leírva kellett elküldjék válasz SMS-ben. Egyszerű – kb. 25 másodperc alatt teljesíthető – feladat, persze csak ha nem kell mellette vezetni is...
És amiről versenyzőink nem tudtak, hogy ebben az 5 percben vadászni is fognak rájuk. Annyi vészhelyzettel találkoztak ez alatt a rövid szakasz alatt, amennyibe kb. 100.000 km alatt kerülünk. Volt szabálytalanul előző szembejövő, semmiből felbukkanó biciklis, előttünk hirtelen vészfékező illetve figyelmetlenül kikanyarodó autós is.
Eredmények, következtetések
72 vészhelyzetből 6 végződött balesettel azoknál az alanyoknál akik nem mobiloztak vezetés közben, és 13 azoknál akik SMS-eztek! Mivel előző cikkünkben írtuk, hogy alapfeltételezésünk, hogy az emberek nem hülyék, így ezeket a számokat nem is magyaráznánk tovább.
A mobilozóknál tapasztalt további problémák:
- sebesség jelentős mértékű ingadozása (60-110 km/h között, 90 helyett)
- sávelhagyás
- index használatának sorozatos elmulasztása
Nők esetében a férfiakéhoz hasonló eredmények születettek. Tehát ebben a témában cáfolnunk kell azt, amivel sokan magukat nyugtatják, miszerint több dologra is képesek egyszerre figyelni. Ilyen mértékben nem. Szóval hölgyeim, csak óvatosan a vezetés közbeni pótcselekvésekkel!
Aranyköpések
- "Ilyen hülye nincs az utakon" – mondta "versenyzőnk" egy csattanás után. Kíváncsiak lennénk, hogy a balesetben elhunytak hány százalékának lenne az első mondata az eset után, hogy: "De van!" :S
- "Dehát beszéltetek hozzám!" – magyarázta az egyik esetnél produkált 3,5(!!) másodperces reakcióidejét tesztalanyunk. Még szerencse, hogy a való életben soha nem beszél hozzánk senki vezetés közben, se mellettünk ülve, se telefonon...
Óvatos észosztás
Tudjuk, hogy a mai világban egyre nehezebben oldható meg, hogy ne kommunikáljunk vezetés közben, ezért nem látjuk értelmét azt leírni, hogy soha ne telefonáljatok. Viszont az SMS, email, chat vonalat saját és közlekedő társaink biztonsága érdekében hanyagoljuk. Mondhatni TILOS!
Ha már muszáj telefonálnod:
- kihangosítóval vagy headsettel tedd, amit még indulás előtt raksz össze, nem vezetés közben
- ne akkor tárcsázz és ne akkor nézd meg, hogy ki hív, amikor
- erős szembejövő forgalom van
- kanyargós, veszélyes útszakaszon autózol (ismeretlen útszakaszon pláne)
- éppen előzöl
- kicsi a követési távolságod ez előtted haladóhoz
Szóval csak óvatosan!
Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!
* A kísérletben résztvevő szervezetek név szerint:
Közlekedéstudományi Egyesület, Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Tagozata, Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram, Vezetek Kft., Premium Relations Kft, Tudatos Közlekedők Egyesülete