Mobilozol vezetés közben?
2014. január 03. írta: Robairto

Mobilozol vezetés közben?

Több hosszú nevű szervezet* együttműködésével sikerült összehozzunk novemberben egy szimulátoros kísérletet, ami a vezetés közbeni mobilozás hatásait vizsgálta.

 

A kísérlet

Az 5 perces országúti vezetést SMS-ben küldött feladattal nehezítettük a csoport felénél. Nagyon egyszerű feladatot kaptak a tesztalanyok: Az év 8. hónapjának a nevét visszafelé leírva kellett elküldjék válasz SMS-ben. Egyszerű – kb. 25 másodperc alatt teljesíthető – feladat, persze csak ha nem kell mellette vezetni is...

És amiről versenyzőink nem tudtak, hogy ebben az 5 percben vadászni is fognak rájuk. Annyi vészhelyzettel találkoztak ez alatt a rövid szakasz alatt, amennyibe kb. 100.000 km alatt kerülünk. Volt szabálytalanul előző szembejövő, semmiből felbukkanó biciklis, előttünk hirtelen vészfékező illetve figyelmetlenül kikanyarodó autós is.

Eredmények, következtetések

72 vészhelyzetből 6 végződött balesettel azoknál az alanyoknál akik nem mobiloztak vezetés közben, és 13 azoknál akik SMS-eztek! Mivel előző cikkünkben írtuk, hogy alapfeltételezésünk, hogy az emberek nem hülyék, így ezeket a számokat nem is magyaráznánk tovább.

A mobilozóknál tapasztalt további problémák:

  • sebesség jelentős mértékű ingadozása (60-110 km/h között, 90 helyett)
  • sávelhagyás
  • index használatának sorozatos elmulasztása

Nők esetében a férfiakéhoz hasonló eredmények születettek. Tehát ebben a témában cáfolnunk kell azt, amivel sokan magukat nyugtatják, miszerint több dologra is képesek egyszerre figyelni. Ilyen mértékben nem. Szóval hölgyeim, csak óvatosan a vezetés közbeni pótcselekvésekkel! 

Aranyköpések

  • "Ilyen hülye nincs az utakon" – mondta "versenyzőnk" egy csattanás után. Kíváncsiak lennénk, hogy a balesetben elhunytak hány százalékának lenne az első mondata az eset után, hogy: "De van!" :S
  • "Dehát beszéltetek hozzám!" – magyarázta az egyik esetnél produkált 3,5(!!) másodperces reakcióidejét tesztalanyunk. Még szerencse, hogy a való életben soha nem beszél hozzánk senki vezetés közben, se mellettünk ülve, se telefonon...

Óvatos észosztás

Tudjuk, hogy a mai világban egyre nehezebben oldható meg, hogy ne kommunikáljunk vezetés közben, ezért nem látjuk értelmét azt leírni, hogy soha ne telefonáljatok. Viszont az SMS, email, chat vonalat saját és közlekedő társaink biztonsága érdekében hanyagoljuk. Mondhatni TILOS!

Ha már muszáj telefonálnod:

  • kihangosítóval vagy headsettel tedd, amit még indulás előtt raksz össze, nem vezetés közben
  • ne akkor tárcsázz és ne akkor nézd meg, hogy ki hív, amikor
    • erős szembejövő forgalom van
    • kanyargós, veszélyes útszakaszon autózol (ismeretlen útszakaszon pláne)
    • éppen előzöl
    • kicsi a követési távolságod ez előtted haladóhoz

Szóval csak óvatosan!

Tetszett? Kövess minket a Facebook-on is!

 

* A kísérletben résztvevő szervezetek név szerint:

Közlekedéstudományi Egyesület, Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Tagozata, Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram, Vezetek Kft., Premium Relations Kft, Tudatos Közlekedők Egyesülete

A bejegyzés trackback címe:

https://tuke.blog.hu/api/trackback/id/tr765724892

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vezetés közbeni Facebookozás... 2014.08.05. 12:32:25

Korábban saját kísérletünkről is olvashattatok cikket a vezetés közbeni mobilozás témájában. Aki a száraz elméletet kevésbé kedveli, annak íme egy újabb ötletes reklám: Szóval bármennyire unalmas, kerüljétek a Facebook, twitter, email, stb. olvasga...

Trackback: Mobilozol vezetés közben? 2014.08.05. 12:32:20

Több hosszú nevű szervezet* együttműködésével sikerült összehozzunk novemberben egy szimulátoros kísérletet, ami a vezetés közbeni mobilozás hatásait vizsgálta.   A kísérlet Az 5 perces országúti vezetést SMS-ben küldött feladattal nehezítettük a cs...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.01.04. 10:32:26

Pótcselekvés amit csináltok, mert nem a mobiltelefonálás az igazán veszélyes!
A Monash Egyetem kutatása szerint egy autóban ülő gyerek 12-szer jobban elvonja a figyelmet a vezetésről, mint a mobiltelefonálás.
Egy autóban ülő gyerek 12-szer több figyelmet követel az autóvezetőktől, mint a mobiltelefonálás.
monash.edu.au/news/show/children-more-distracting-than-mobile-phones

Lesz kampányotok a gyerekek ellen is?

eßemfaßom meg áll 2014.01.04. 10:57:27

@Sum Péter: tehát ha van egy gyakorlatilag elkerülhetetlen veszélyforrás (a gyerek nem kikapcsolható készülék) akkor ne is foglakozunk az egyéb !elkerülhető!veszélyforrásokkal, hajrá fészbukposztolás vezetés közben, esetleg menjen egy kis pálinkázás is, hiszen a gyerek úgyis elvonja a figyelmet, ugyismindegy.
Azt ugye tudod, hogy sokkal több embner vezet úgy, hogy telefon van nála, mint úgy, hogy kisgyerek van hátul?

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2014.01.04. 11:20:30

Induljunk ki abból, hogy TILOS mobilozni vezetés közben, mindenféle szimuláció és kísérletezés nélkül is.
Azonnali végleges jogosítvány-bevonás kéne hogy legyen a bünti, akkor tisztulna a terep. (Persze a magyar rendőrökkel ez nem megy.)

Egy Srác 2014.01.04. 11:22:09

Szóval akkor azt mondjátok, hogy ne SMS-ezzek a hátsó ülésen fel-alá ugrándozó gyerekemmel? :/

dr Smittpálelnökúr 2014.01.04. 11:25:22

Enni és inni vezetés közben teszt nem volt?

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2014.01.04. 11:25:28

"a mai világban egyre nehezebben oldható meg, hogy ne kommunikáljunk vezetés közben, ezért nem látjuk értelmét azt leírni, hogy soha ne telefonáljatok" - ez hülyeség. Minden csak akarat kérdése.
(Amúgy a cikk jó és egyetértek vele, szóval nem megbántani akarok senkit.)

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2014.01.04. 11:28:06

@Egy Srác: gyerekkel amúgy is nehéz SMS-ezni, nincs rajta elég gomb... :)

Egy Srác 2014.01.04. 11:33:23

Tulajdonképpen a kihangosítós beszélgetés is elvonja a figyelmet, csakúgy, mint a beépített GPS menüjében való turkálás is (és akkor még nem is az érintőképernyős cuccokról beszélek, hanem mondjuk a váltó közelében levő tekerő-nyomógombos izékről).
De történt már sok baleset abból is, hogy a vezető lepillantott a műszerfalra vagy épp a visszapillantót nézte, hogy vajon ki akar az életére törni és akkor csatt...

A gépjármű (egyáltalán: jármű) veszélyes üzem, a van teló a kezedben, ha nincs.

2014.01.04. 11:50:04

@eßemfaßom meg áll: Az igazán jelentős problémával nem foglalkozom, mert a gyerek nem kikapcsolható, de keresek egy nagyságrenddel jelentéktelenebbet és azt fújom hatalmasra. Ez a pótcselekvés!

domel 2014.01.04. 12:00:17

Régen a "Nokia korszakában" úgy írtam vakon az sms-t, hogy egyszer az elején és egyszer a végén néztem rá a telefonra, de a mai érintőképernyős gombok korában ez már autópályán is túlzottan veszélyesnek találom. Ha cseng a telefon azt még felveszem, de mást már nem csinálok a telefonnal vezetés közben

eßemfaßom meg áll 2014.01.04. 12:00:47

@Sum Péter: Igazad van, a gyerek az igazán veszélyforrás, hiszen 100 autóból akár 10ben is lehet és ebből akár 5ben ugy, hogy nem az anyósülésen ülö foglalkozik vele, szemben a mobillal amiből 100 autóban van kb 200db. Igen, nyilván én vagyok a hülye.

2014.01.04. 12:20:14

@eßemfaßom meg áll: Freedom is not defined by safety. Freedom is defined by the ability of citizens to live without governmental interference. Ron Paul

vidékiman 2014.01.04. 12:31:22

@Sum Péter: A kommentjeidből az jön le, hogy te is a telefonálók népes táborát képviseled és azzal dobod el a felelősséget, hogy: "Hát mások is csinálnak veszélyes dolgot, gyereket visznek, cigiznek, esznek, stb, akkor nekem is lehet telefonálni".

Pl. autóból a csajok seggét bámulni nem tilos, de ettől még veszélyes. Ami nem jelenti azt, hogy ha bámulod őket akkor egyből össze fogod törni magad. Csak azt, hogy nagyobb valószínűséggel.

odamondó 2014.01.04. 15:06:57

@domel: igen az érintőképernyős telefonok korában meg egy gombot kell lenyomnom majd bediktálom az üzenetet. [most abba ne köss bele, hogy magyarul nem működik tökéletesen de sok nyelven meg igen]

Úgy általában a teszthez: csodálkozom, hogy brit kutatók nem bukkantak fel. Ehhez teszt kellett? Megmondtam volna a végeredményt mindenféle teszt meg méricskélés nélkül, hogy telefont nyomogatni vezetés közben veszélyes.

Koós Miklós · http://koos.hu 2014.01.04. 16:15:22

a kihangositás is elvonja a figyelmet. 10 éve csak rendes kihangosítót használok (nem headset-et) és azt figyeltem meg magamon, hogy hivás után gyakorlatilag nem emlékszem semmire az úton történtekről, mint amikor valaki álomkórosan vezet, kormányoz, indexel, sávot vált...stb, de nincs ott.

JL 2014.01.04. 16:38:29

@Koós Miklós: Szvsz mindegy, hogy headset, vagy kihangosító - én pl. a hedsetet preferálom, mert sokszor nem szerencsés, ha az útitársaim hallják, miről beszélek...de ez mellékes: mindkét esetben maga a beszélgetés, ami elvonja a figyelmet a vezetésről, ennek következménye, amit írtál.

Robairto 2014.01.04. 19:35:39

@odamondó: Megtisztelő, hogy a brit tudósok szintjére "emelsz" minket! :) Gondolom sejted, hogy nem vagyunk olyan hülyék, hogy ne tudtuk volna megmondani látatlanban, hogy veszélyesebb valami mást is csinálni vezetés közben, mint csak az útra figyelni.

Pl. nekünk is sokkoló volt, hogy akár 3,5 mp-es reakció idő is lehet ilyenkor! 90km/h-val közel 90m "vakon".

Egy következő mérésben azt tervezzük vizsgálni, hogy telefonálva (ill. anélkül) a táblák hány %-ára néznek rá a sofőrök. Nem nehéz megmondani, hogy telefonálás mellett kevesebbre, de a számszerűsítésre csak a cikkben is említett módszer marad.

Robairto 2014.01.04. 19:44:10

@Mityu "aljanép" MG: Semmiképpen nem telefonálásra akartunk ezzel buzdítani. De vannak olyan munkakörök, szituk ahol pont mi várjuk el a sofőrtől, hogy elérhető legyen. Pl. a futás hozza már fél órával később a cuccot, vagy merre jár az aki majd felvesz a megbeszélt helyen.

Hívjuk akkor felelős használatnak: hamár nagyon muszáj akkor a cikkben leírtak meggondolásával használjuk.

2014.01.04. 19:56:38

@vidékiman: Nincs autóm, tehát nem is telefonálok belőle. Az általam linkelt kutatás valóságos.

vidékiman 2014.01.05. 01:23:34

@Sum Péter: Akkor az ausztrálok is pótcselekvést csináltak amikor korábban vizsgálták, hogy mi van a mobilhasználatnál? Mert a cikk leírja, hogy egy korábbi kutatás szerint, 2,8 szorosa a baleseti kockázat ha telefonálsz, és 1,3 szoros ha beszélnek hozzád, ahhoz képest ha csak egyedül mész.

A gyerekek 12-szeres hatása meg a hatásvadász bevezetőben van említve, utána sehogy nincs alátámasztva.

Olvasni kéne fikázás helyett.

odamondó 2014.01.05. 12:44:20

@Robairto: remélem a 3,5 mp-es egyénnek nincs jogosítványa :)

Amúgy az egész tesztet jó lenne ha korcsoportra bontanátok vagy lennének különböző teszt alanyok, mert meg merem kockáztatni, hogy szüleim félig alvó vezetési stílusa mobilozástól függetlenül is nagyságrendekkel nagyobb reakció időben szenved, mint egy jó reakcióval megáldott 20 évesé.

(amúgy nem magával a teszttel kötekedtem, hanem a blogbejegyzés hosszával tartalmiasságával)

Robairto 2014.01.05. 13:00:03

@odamondó: Ez csupán egy kísérlet volt - 20 fővel - arra vonatkozóan, hogy ebben a szimulátorban, ezzel a módszerrel hasznosítható eredményeket lehet-e produkálni. Erre igen a válasz, de a nagyon kis mintanagyság miatt nem volt értelme tovább bontani az eredményeket. Egy nagyobb volumenű kutatás esetén természetesen ezt lehet vizsgálni korcsoportok és más dimenziók szerint is.

És nem csak a mobilhasználat, hanem a fáradtság hatását (16, 24 ill. 36 óra "nemalvás" után) is tervezzük vizsgálni.

De kikerestem Neked: a 3,5mp-t produkáló alany egy 27 éves férfi volt, akinek 9 éve van jogsija és elmondása szerint 150.000 km-t vezetett eddig.

Mondjuk kirívó volt ez a 3,5mp. Átlagban hozták az 1mp-t az alanyok. De itt is meg kell jegyezni, hogy tudták, hogy a következő fél percben valami történni fog, szóval valamennyire fel voltak készülve a szitura.
süti beállítások módosítása