Az első Arany Pedál
Hat héten keresztül 8 sofőr küzdött egymással az ISDC (I-Cell Safe Drivers’ Competition) keretein belül az Arany Pedál-díjért. Nem kitalált szereplők, hanem valódi sofőrök, a legismertebb autós szakmák képviselői vettek részt, méghozzá saját munkaeszközükkel, a mindennapok során vezetett járművükkel. A beépített flottakövető fedélzeti egység egy kamerás, passzív közlekedésbiztonsági eszközzel kiegészülve figyelte - egyfajta „harmadik szemként" - folyamatosan a sofőrökkel zajló történéseket és közlekedési helyzeteket.
Itt még gazdáját várta az Arany Pedál-díj
Így értékel a rendszer
A rendszer regisztrálta az összes konfliktushelyzetet, amibe a sofőrök kerültek (ütközésveszély; irányjelzés nélküli sávelhagyás; nem megfelelő követési távolság; gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzetek; sebességkorlátozások túllépése).
A hibátlan vezetés 1000 pontot ért, melyből az incidensek alapján hibapontokat vontak le az értékelés során. Egy esemény 1-10 közötti hibapontot eredményez annak súlyossága, a jármű sebessége, illetve sebességtúllépés esetén a túllépés mértéke szerint. Az összes hibapont súlyozva volt a megtett távolsággal is.
Tehát 1000 pontot kaphatott az a versenyző, aki egyetlen közlekedési konfliktusba sem került. Azt viszont már a hathetes verseny rajtjánál leszögezte az értékelésben résztvevő vezetéstechnikai instruktor, hogy maximális pontszámot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetne el, hiszen a mindennapi közlekedésben elkerülhetetlenül adódnak konfliktushelyzetek, amelyeket a rendszer automatikusan regisztrál.
Ez azért egy kicsit objektívebb értékelés, mint amit magukról adtak az általunk megkérdezett sofőrök.
A végeredmény
- Lajos, a Waberer's kamionsofőrje - 10.662 km | 950 pont
- Dani, a futár, a Gepárd Team Futárszolgálattól - 14.966 km | 872 pont
- Bús Edina, autóversenyző, a mezőny egyetlen hölgy tagja - 2.114 km | 834 pont
- Lóránd, az eszközt biztosító i-Cell szervizese - 3.158 km | 826 pont
- ifj. Tóth János "Janika", 7-szeres magyar ralibajnok autóversenyző - 2.492 km | 772 pont
- Berci, aki a Vértes Volánnál buszsofőr - 10.309 km | 751 pont
- Krisztián, a Vodafone értékesítője - 3.118 km | 723 pont
- Péter, az egyik 6x6 taxi sofőrje - 4.952 km | 645 pont
Sztereotípiák(?)
A győztes engem nem lepett meg. Bár sokan fújnak a kamionosokra, de ettől ők még profik (ha nem is mindig profi körülmények között kell teljesítsenek). Legalább egy szimulátorban ki kéne próbálja minden autós, hogy milyen terelgetni egy 40 tonnás monstrumot, mielőtt véleményt alkot róluk.
A futárszolgálatos Daninak jár a taps, a közel 15 ezer km 6 hét alatt az eléggé embert próbáló teljesítmény. Én eddig azt hittem, hogy minden fehér furgont vezető futárnak benne van a munkaköri leírásában, hogy mindenkit meg kell előzzön vagy akit nem tud, azt 2 méteres követési távolsággal kell kövessen. Szóval ezek szerint itt is van üdítő kivétel.
Az viszont meglepett, hogy a buszsofőr csak a középmezőny végére kvalifikálta magát. Ők inkább elszenvedői szoktak lenni az eseményeknek, mint okozói.
Értékesítő és taxis: Szerintem sajnos reálisan mutatja a helyzetet a defenzív vezetést díjazó verseny végeredménye. Tapasztalataim szerint is, a taxisok mellett a céges autót hajtó réteg az, aki kevésbé előzékeny, kevésbé tiszteli a szabályokat és ennek ellenére a legjobban fel tud háborodni egy-egy vélt vagy valós sérelmen. Szabálysértéseiket sokszor azzal próbálják magyarázni, hogy sietniük kell, az utas illetve a főnök elvárásai miatt. De ha így nézzük, akkor biztosan mindenki tudna magának felmentést találni.
Mi lehet a siker kulcsa?
A hivatásos teherautó sofőröknek már kötelező 5 évente GKI (gépjárművezetői képesítési igazolvány) vizsgát tenniük, amiben szimulátoros felmérés és oktatás is szerepel. Kérdés, hogy a flottákat fenntartó cégeknél mikor jön el az a pont, amikor majd jobban szem előtt tartják dolgozóik (és járműveik) biztonságát és valamilyen felméréshez vagy képzéshez is kötik a céges autó használatát. (És lehúzzák a PR bőrt is róla, hogy nekik mennyire fontos a munkatársak képzése és szabálytisztelése, illetve az ügyfeleik és a lakosság biztonsága.)
A múltkor egy új kezdeményezésről is írtunk, ami szintén alkalmas lehet a sofőr minősítésére, és mivel kaptunk egy új videót a szemkamerás vizsgálat élesben történő alkalmazásáról, így hamarosan folytatjuk azt a témát is.
Addig meg csak óvatosan!